Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Nové legislativní změny pro majitele e-shopů

Život majitele e-shopu není snadný.  Zákony a předpisy, stanovující pravidla pro online obchodování se neustále mění, a pokud se chcete vyhnout problémům a tučným pokutám, nezbývá než se těmto změnám neustále přizpůsobovat. I se začátkem roku 2023 začaly platit některé novely zákonů a předpisů, kterými byste se měli jako online prodejci řídit. Jedná se zejména o důležitou novelu Zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb., která vstoupila v platnost 6. ledna 2023 . Rozhodně se vyplatí tyto změny nepodcenit a přizpůsobit jim chod vašeho e-shopu, jelikož v opačném případě vám ČOI může napařit pokutu až do výše 5 milionů Kč. Novela navíc dává možnost zákazníkům odstoupit od smlouvy až do 90 dnů (nebo v některých případech dokonce do 1 roku) či žádat vrácení části kupní ceny, pokud by došlo k porušení ustanovení z vaší strany.

Zákazník může odstoupit od smlouvy bez udání důvodů až do 1 roku

Zákazník vašeho e-shopu musí být již před nákupem seznámen s tím, že může do 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. Pokud s touto informací zákazníka neseznámíte, prodlužuje se lhůta  na vrácení zboží bez udání důvodu až na 1 rok a vy budete muset vrátit peníze.

Zákazník musí být seznámen s tím, jak e-shop řadí své produkty

Častou praxí e-shopů bylo, že na vrchol seznamu umísťovaly nejdražší produkty. Často byly označovány také jako „Top“, „Doporučované“ a podobně. Nyní je potřeba na e-shopu viditelně uvést, podle jakého klíče jsou produkty řazeny (například podle cen, podle recenzí atd.). Pokud například na vrchol umístíte nejprodávanější produkty, je nutné uvést, za jaké období se údaje počítají, zdali jsou produkty nejprodávanější podle tržeb, počtu prodaných kusů či jiných kritérií.

Obchodní podmínky musíte zaslat zákazníkovi v textové podobě

Od roku 2023 již nestačí, že máte obchodní podmínky uvedené na webu. Společně s objednávkou je musí v textové podobě obdržet i zákazník. Naštěstí zatím stačí pouze elektronická forma, například PDF zaslané e-mailem.

Tlačítka v e-shopu již nebudete moci pojmenovat jak chcete

Zatímco dříve jste mohli mít na tlačítcích e-shopu prakticky jakýkoli nápis, nyní je vyžadováno, aby byl zákazník jasně srozuměn s tím, že kliknutím na tlačítko uzavírá kupní smlouvu a zavazuje se zaplatit cenu objednávky. Pokud tomu tak nebude, kupní smlouva mezi e-shopem a zákazníkem nebude uzavřena. Nelze tedy mít na e-shopu tlačítka s nápisy „Dále“, „Odeslat objednávku“, „Pokračovat“ a podobně. Podle novely je nutné použít jednoznačnou formulaci, například „Koupit nyní“.

Zákazník musí být informován, do kdy obdrží svou objednávku

Podle novely musejí majitelé e-shopů uvádět dobu, do kdy bude zboží doručeno. V případě, že dobu nedodržíte, má zákazník právo od smlouvy odstoupit. Pokud ve vašem online obchodě nebude doba doručení uvedena, platí doručovací lhůta uvedená v zákoně – 30 dní. Rozhodně proto nedoporučujeme slibovat krátkou dobu doručení, například do 24 hodin, kterou nejste schopni dodržet.

Konec vymyšlených recenzí

Zatímco dříve bylo u některých e-shopů běžnou praxí psaní vymyšlených recenzí, nyní můžete na svém e-shopu uvádět pouze recenze od skutečných zákazníků. Pokud vám přijde kontrola z ČOI, budete muset pravost svých recenzí prokázat, například spárováním recenze s číslem objednávky či e-mailem použitým při nákupu produktu. Nepříjemné je, že toto nové pravidlo platí také zpětně – musíte je tedy uplatňovat nejen u nových recenzí, vzniklých až v roce  2023, ale u všech. Pokud tedy máte na webu nějaké recenze, u kterých nejste schopni doložit původ, budete je muset odstranit.

Nová pravidla pro slevové akce

Novela Zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb.  nyní upravuje také pravidla ohledně nastavování cen u slevových akcí. Zatímco dříve často obchodníci zboží těsně před akcí zdražili, aby je pak zlevnili na původní cenu, nebo uváděli u produktů, že jsou ve slevě, i přesto že se za stejnou cenu prodávaly dlouhodobě. Nyní budou muset majitelé e-shopů počítat slevu z minimální ceny, za kterou daný produkt prodávali během posledních 30 dnů. Tato nejnižší cena musí být navíc na e-shopu zobrazena. Zákazník tedy musí mít přesný přehled o tom, kolik produkt stál dříve a zdali se mu tedy sleva vyplatí. Toto pravidlo platí nejen v e-shopu, ale také v kamenných prodejnách.

Toto nové pravidlo se zatím nevztahuje na B2B sektor, digitální produkty a zboží s krátkou dobou spotřeby jako jsou například potraviny. Výjimku mají také věrnostní a množstevní slevy (například 3 produkty za cenu 2, poštovné zdarma při nákupu nad 2000 Kč apod.)

Mění se také pravidla pro reklamování zboží

Zatímco dvouletá lhůta pro reklamaci zboží zůstává stále stejná, podmínky pro reklamaci jsou jiné. Nyní může zákazník v průběhu dvou let od zakoupení zboží reklamovat pouze takové vady, které byly na produktu již při koupi, a nikoliv ty, které se vyskytly až později. Nepůjde již tedy reklamovat například boty, ve kterých zákazník rok chodil.

Zároveň se ale prodlužuje doba, kdy spotřebitel nemusí prokazovat, že bylo zboží vadné již při jeho koupi, a to z 6 na 12 měsíců. Pokud tedy zákazník reklamuje produkt ve lhůtě 12 měsíců, je na prodejci, aby prokázal, že produkt při nákupu neměl vadu.

A to zdaleka není vše

Výše uvedené změny zdaleka nejsou vše, co na vás zákonodárci v novele Zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. připravili. Namátkou například zákaz automatického přihazování zboží do košíku, zákaz uzavírání smluv pouze po telefonu, povinnost upozornit zákazníka aby si před odesláním objednávky překontroloval položky v košíku a mnoho dalších věcí. Vyplatí se proto si zákon důkladně nastudovat, abyste se v budoucnu vyhnuli nepříjemným překvapením.

Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEOPPC reklamue-mailingsprávu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačůobsahový marketing.

Starám se o to, aby měli klienti Miowebu vše potřebné k úspěšnému používání naší aplikace a jejich webové projekty rostly k radosti všech.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.