Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Základy online marketingu a nástroje nezbytné pro rozjezd nového projektu

Funkční a skvěle vypadající web je v podnikání teprve začátek. Nesmírně důležitý, avšak pro reálný prodej nedostatečný. K úspěšné propagaci online kurzů, e-booků nebo produktů je potřeba daleko více. Zopakujte si základy online marketingu a poznejte marketingové nástroje, které vám pomohou přivádět na web nové zákazníky a které mohou dokonce prodávat za vás!

Význam online marketingu

Je to jednoduché. Jestliže chcete prodávat, musí se o vás lidé dozvědět. Musíte být vidět a ideálně si vybudovat svou komunitu nadšenců, kterou zajímají jak vaše produkty a poslání, tak i vy sami.

Jak se k nim ale dostat? Kde je hledat?

Přesně k tomu slouží online marketing a jeho nástroje, které můžete v rámci propagace svého projektu použít:

  • placená reklama ve vyhledávačích (PPC),
  • bannerová reklama na webových portálech a stránkách,
  • optimalizace pro vyhledávače (SEO),
  • blogování – textový, obrázkový a video obsah,
  • sociální sítě (Facebook, Instagram, LinkedIn),
  • e-mail marketing,
  • linkbuilding,
  • affiliate marketing neboli provizní systém.

Cílovou zastávkou ve všech těchto případech jsou pro návštěvníky vaše webové stránky, které už si dnes zvládnete vytvořit jednoduše sami i bez znalosti programování. Tady zjistíte, jak na to.

Nezapomeňte ani na kvalitní fotografie, které webu dodají punc profesionality, ani na to, že online marketing je rovněž o poutavém designu, responzivitě a dobře zvládnutém UX. Nedělejte zbytečné chyby, které by vám pracně získané návštěvníky odradily.

Cílová skupina – je důležité poznat tu svou

V prvé řadě byste měli mít jasno v tom, ke komu mluvíte – koho chcete pozvat na svůj web, komu bude určen váš online kurz a především, koho chcete oslovit a přimět ke koupi. Tedy, kdo je vaše cílová skupina.

Jakými zájmy a specifickými rysy se vyznačuje?

Nejčastěji charakterizuje cílovou skupinu lokalita, věk, pohlaví, vzdělání a životní styl. Můžete jít ale ještě dál a detailně si vykreslit, jak probíhá den takového člověka a jaká jsou jeho přání či obavy.

Kde se vyskytuje a co řeší?

Díky tomuto si budete umět lépe představit, jak vaši potenciální zákazníci přemýšlejí, kde se běžně pohybují, co přesně chtějí a očekávají.

Snáze najdete vhodné portály, na kterých své služby nabízet, vyberete správná klíčová slova, na která cílit ve vyhledávání nebo v placené reklamě, a na sociálních sítích rychle poznáte tematickou skupinu, kde by mohla mít zmínka o vašem produktu úspěch. 

Jakým jazykem hovoří?

V okamžiku, kdy dobře poznáte svou cílovou skupinu, jednoduše určíte také adekvátní tón komunikace neboli tone of voice.

Tedy to, zda se svými zákazníky mluvit spíše konzervativně, nebo zda si můžete dovolit slang, vtípky nebo emotikony, aniž byste tím své značce ublížili.

Nástroje online marketingu v detailu

Máte hotový produkt, web a znáte svou cílovou skupinu? Nastal čas přejít k propagaci. Bez cíle to ale nepůjde. Existují dva směry, kterými se můžete vydat:

  • výkon (zvýšení návštěvnosti nebo prodeje) – v hlavní roli web nebo produkt
  • brand (zvýšení povědomí o značce) – v hlavní roli značka

PPC reklama a bannery

Co je to PPC reklama? Jedná se o placenou reklamu ve formátu pay-per-click. To znamená, že v rámci PPC platíte pouze tehdy, když vaše reklama někoho zaujme a ten na ni klikne. Druhou variantou je pak propagace formou reklamních bannerů, které se zobrazují na webových stránkách a portálech většinou v postranních lištách nebo v hlavičce. Zde platíte za počet zobrazení.

Mezi nejoblíbenější nástroje pro PPC reklamu patří Google AdsSklik od Seznamu. Protože se ale tyto marketingové nástroje neustále vyvíjejí a často mění své rozhraní i funkce, je nezbytné sledovat PPC trendy.

Optimalizace pro vyhledávače

Základem optimalizace pro vyhledávače jsou tzv. klíčová slova, která uživatelé do vyhledávače zadávají, pokud něco hledají (např. nejlepší jógové cviky, jak vyrobit papírové letadlo apod.). Když právě tato slova použijete na svém webu nebo v článcích na blogu, zvýšíte pravděpodobnost, že lidem na daný dotaz vyjede právě váš web.

Existuje několik způsobů, jak najít nejlepší klíčová slova. Můžete využít Trendy Google, Plánovač klíčových slov od Google nebo některý z jiných nástrojů: Collabim, Marketing Miner, Screaming Frog či Keyword.io. Důležité je zaměřit se na tzv. longtailová klíčová slova. Jsou efektivnější, a pokud na ně cílíte skrze placenou reklamu, mnohdy také i levnější.

Longtailová klíčová slova jsou fráze složené ze tří a více obecných slov, které odpovídají specifičtějšímu vyhledávání (např. obecné online kurzy a specifické jak vytvořit online kurz). Jsou sice méně vyhledávané než obecná klíčová slova, ale v součtu tvoří mnohem věší část vyhledávaných výrazů. Jejich výhodou je, že lépe konvertují, protože přivádějí návštěvnost s konkrétní potřebou (např. online kurzy může vyhledávat člověk, který se chce nějakého účastnit, člověk, který chce nějaký tvořit i ten, kdo má kurz vytvořený a chce ho propagovat, zatímco frázi jak vytvořit online kurz bude hledat spíše člověk, který má know-how a chce ho začít předávat formou online kurzu).

Blogování a obsah na sociální sítě

Webové stránky bez blogu a sociálních sítí mlčí. Jen tam totiž můžete naplno ukázat, kdo jste, jaké hodnoty jako firma máte, jak komunikuje i v krizových situacích a jaká je vlastně vaše osobnost. Díky blogování je mnohem snazší získat fanoušky a stálé zákazníky. Nebojte se proto opřít do obsahu, tvořit, hrát si a sdílet. Vyplatí se to.

E-mail marketing, linkbuilding a affiliate

Mnozí si mysleli, že e-mail marketing brzy ztratí na hodnotě, ale spíše je tomu naopak. E-mail marketingem totiž můžete svá sdělení a prodejní nabídky posílat konkrétním lidem a ve srovnání se sociálními sítěmi nebo PPC reklamou mluvit přímo k nim. Je to mnohem osobnější forma propagace, a proto také velmi účinná.

Vedle toho můžete navazovat spolupráce s jinými weby a vzájemně na sebe odkazovat v rámci linkbuildingu, zapojit do hry v dnešní době populární influencery nebo začít vydělávat pomocí affiliate marketingu.

Svatý grál – cesta zákazníka

Důkladně promyšlená cesta zákazníka k nákupu neboli tzv. prodejní trychtýř (funnel), to už je „vyšší dívčí“. V okamžiku, kdy ovládnete toto umění, s největší pravděpodobností máte vyhráno.

Dokážete totiž návštěvníka webu nebo odběratele vašeho newsletteru chytit za ruku, krok za krokem jej dovést až k nákupnímu košíku a cestou ho zbavit všech pochybností

Vyzkoušejte si na vlastní kůži, jak takový prodejní funnel funguje. A že je opravdu reálné, aby váš web prodával za vás!

Tip: Nejlepších výsledků dosáhnete kombinací více marketingových nástrojů. Vytvoříte tím totiž synergický efekt a zákazníci vás díky tomu napříč internetem mnohem rchleji poznají a zapamatují si vás.

Další nástroje, bez nichž se neobejdete

Bez měření výsledků střílíte naslepo. Webová analytika vám pomůže dát online propagaci směr a především budete vědět, co vám na webu dobře funguje a kde naopak dotáhnout šroubky, aby byla cesta k nákupnímu košíku hladká a bez zaškobrtnutí.

V tom vám pomohou nástroje Google Analytics, Google Tag Manager nebo Google Search Console. Některé weby mají dokonce použitelné měření zabudované v sobě, takže se tam stačí jen jednou za čas podívat.

Jak začít s propagací na vlastní pěst

Pokud chcete mít vše na jednom místě, mít možnost obrátit se kdykoliv na technickou podporu v češtině a navíc využívat tzv. mock-upy nebo cesty zákazníka, pak vyzkoušejte Mioweb.

Prohlédněte si, co všechno v rámci propagace Mioweb umí i to, jak v něm velmi jednoduše vytvořit svůj vlastní web. Programátory už potřebovat nebudete.

Vzdělávání jako součást Miowebu

Bojíte se, že se před vámi otevře robustní platforma a nebudete vědět, co dělat? Vůbec ne. Mioweb má pro vás připraveny přehledné tutoriály a rady, s nimiž se v systému velmi rychle zorientujete a vše nastavíte správně. Celé je to příjemně intuitivní a jednoduché.

Navíc k tomu Mioweb pravidelně publikuje tipy, jak na online marketing, takže se i z úplného začátečníka brzy proměníte ve zkušeného marketéra.

Kdy propagaci svěřit do rukou odborníka

Pokud časem zjistíte, že pro propagaci prostě nemáte buňky, ať je nástroj a všechno kolem sebevíc intuitivnější, nebo chcete i přes nedostatek času do online marketingu pořádně šlápnout, stačí oslovit některého z profesionálů s bohatými zkušenosti s propagací produktů na internetu, kteří ví, na co zákazníci v online prostředí slyší.

Starám se o to, aby měli klienti Miowebu vše potřebné k úspěšnému používání naší aplikace a jejich webové projekty rostly k radosti všech.
Komentáře
  1. Pekne vysvetlené 👍

Napsat komentář: Vladimír Juroško Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.