Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Jak vést návštěvníka na webu, aby nakonec nakoupil?

jak přimět zákazníka k nákupu na webu

Pokud teď přemýšlíte nad tím, jak dostat na váš web více návštěvnosti, zastavte se. Předtím, než začnete nakupovat inzerci, nebo shánět SEO agenturu, odpovězte si na otázku, co chcete, aby návštěvník na vašem webu udělal. Neznáte-li na tuto otázku jasnou odpověď, stopněte hned všechny investice. Stejně by to byly vyhozené peníze. Co může být cílem vašeho webu a jak přeměnit návštěvníka v zákazníka?

Konverze je cíl vašeho webu

Je potřeba, aby na vašem webu docházelo ke konverzím. Konverze je situace, kdy uživatel vašeho webu provede vámi žádanou akci.

Tou může být např.:

  • přihlášení k odběru emailů,
  • přihlášení se jako fanoušek vaší facebookové stránky,
  • sledování na twitteru,
  • sdělení názoru,
  • vyplnění dotazníku/ankety,
  • uskutečnění nákupu atd.

Pokud vaše webové stránky nemají cíl, potom vy máte problém. I kdyby to mělo znamenat kompletní redesign webu, cíl je nutný. Bez něj váš web nestojí popravdě ani za dvousetkorunový poplatek za doménu, natož pak za nějaké investice do návštěvnosti. Dále se tedy podíváme, jak vytvořit web pokud chcete získávat skutečné zákazníky.

Cestou k cíli

Je-li cíl známý, potřebujete zajistit, aby k němu každý návštěvník mohl směřovat rychle a hladce, jako po německé dálnici. Říkáme tomu cesta zákazníka. Budou-li na dálnici výmoly a bude-li špatně značená, můžete si být jisti, že cestující nedorazí do cíle. Přejede exit, nebo opustí dálnici dřív, než k cíli dojede.

Web by měl návštěvníka vést k cíli kombinací např. těchto dvou způsobů:

  • přehlednou navigací webu,
  • cíleným e-mailingem.

Alice chce červené lodičky

Najde si proto ve vyhledavači e-shop s botami. Vyfiltruje si lodičky, najde jedny, které se jí líbí, ale nemůže najít informaci o tom, zda mají na skladě červené. Pak si všimne přepínání barevných variant, které však z nějakého důvodu nefunguje.

Jakmile se jí po nějaké době podaří barvu přepnout a ujistí se, že opravdu tyto lodičky chce, klikne na tlačítko “Přidat do košíku”. Když pak chce obsah košíku zaplatit, nemůže jej najít. Vpravo nahoře, kde ho očekává, totiž není. Kde tedy může být? Chvilku tápe a pak znechuceně e-shop zavírá a nachází si další v pořadí na Google… Alice neprovedla konverzi, protože jí k ní web jednoduše neukázal cestu.

Frustrující? Jsem si jistý, že jste se v podobné situaci minimálně jednou sami ocitli. Bohužel, to je dnes realita nemalého počtu e-shopů v ČR. Chcete tímhle trápit i vaše potenciální zákazníky?

Nejčastější chyby tvůrců webových stránek

  • Chybí Call-to-Action tlačítka (nevedou návštěvníka k cíli, neříkají, co má udělat).
  • Web je plný nepodstatných informací, které tříští návštěvníkovu pozornost.
  • Příliš velká nabídka produktů a/nebo filtrů, takže si návštěvník nemůže vybrat, a proto si nevybere nic (rozhodovací paralýza).
  • Chybí možnost okamžitě zaplatit (ideálně kartou).
  • Web nerespektuje zavedené zvyky (košík vpravo nahoře, logo vlevo nahoře, kontakt v menu vpravo nahoře).

Pravidlo 1 věci

Existuje mnoho způsobů, jak zajistit, aby návštěvník vašeho webu dorazil do cíle. Pro teď můžete udělat to, že se nad každou vaší stránkou zamyslíte a zeptáte se sami sebe:

Jaká je jedna věc, kterou chci, aby návštěvník na této stránce udělal?

  • Pokud na stránce máte věcí víc, nechte jednu hlavní a ostatní odstraňte.
  • Je možné, že dojde i k tomu, že nedokážete říci, k čemu má konkrétní stránka vlastně sloužit. Potom takovou stránku s klidem smažte celou ;)

Podívejme se teď na druhý případ cesty zákazníka.

Franta kupuje ojetinu

Franta zvažuje koupi ojetého auta. Zatím ještě nemá dost peněz, ale už teď se zajímá o to, kde auto koupit, aby ho majitel bazaru nepodvedl. Na Facebooku náhodou narazí na tuto reklamu:

cesta návštěvníka ke konverzi na webu

 

To ho zaujme, tak na ni kliká a na webu www.autotym.cz najde tento magnet:

Jak získat e-mail návštěvníka webu?

Stáhne si příručku ve formě eBooku, ve které se k jeho zděšení dozví, jaké triky používají majitelé bazarů, když chtějí zamaskovat vady na autě a jak alespoň některé z nich on sám může odhalit (mimochodem skvělý příklad magnetu).

To v něm oprávněně zanechá dojem, že lidé v Autotýmu opravdu vědí, co dělají. Až jednou nadejde chvíle, kdy bude mít našetřeno dost na staronové auto, je velká šance, že využije služby Autotýmu. Ty spočívají v tom, že do bazaru vyšlou specialistu, který za malý poplatek proklepne auto od střechy až po podvozek… To je skvělé, říká si.

Mezitím má Autotým.cz Frantův email, který získal při “transakci” stažení eBooku.

Autotým posílá každý měsíc Frantovi newsletter s odkazy na nové články na webu, kde specialisté testují ojetiny, srovnávají auta mezi sebou, upozorňují na skryté vady konkrétních modelů, zveřejňují zkušenosti klientů, kteří již konkrétní ojetiny koupili apod.

Až jednou si Franta vybere auto, které se mu líbí a o kterém se na základě článku Autotýmu dozvídá, že jde o spolehlivý model. Náhodou zrovna dostane od svého šéfa prémie, a protože chce jít na jistotu, vzpomene si, že Autotým nabízí službu prověření vozidla.

Otevře si tedy znovu web www.autotym.cz a vyplňuje tuto přihlášku, kterou najde na titulní stránce:

jak by měl vypadat kontaktní formulář webu

Za pár hodin mu volá operátorka Autotýmu a Franta si domlouvá schůzku se specialistou v pražském bazaru, kde si ojetinu našel. Schůzka proběhne, auto je v pořádku a Autotým i bazar mají dalšího spokojeného zákazníka.

Tento příběh dopadl dobře. Byla to skvělá ukázka toho, jak vést potenciálního zákazníka k cíli kombinací dobře postavené služby, skvělého webu se zajímavým obsahem, magnetu, e-mailingu a telefonátu.

Jak tedy získáte z webu zákazníky?

  • Jaký je cíl vašeho webu? Pokud jej náhodou ještě nemáte, sedněte si a vymyslete jej ;)
  • Jak jednoduché je se k němu doklikat?
  • Zkuste pár známých, kterým řeknete, co je cílem webu a ať se k němu zkusí dostat. Možná budete překvapeni. A buďte poblíž, abyste slyšeli, co u toho říkají :-)

 

 

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.
Komentáře
  1. Zdenka Fiačanová napsal:

    Ďakujem za prehľadné a logické rady, ktoré mi veľmi pomôžu pochopiť email marketing a osobitne úlohu webu v ňom. Práca na vytvorení webu je oveľa jednoduchšia, ako som predpokladala, vďaka Vašej pomoci.
    Prajem krásny deň.
    Zdenka Fiačanová

  2. zuzana.urbankova@volny.cz napsal:

    Hezký, jednoduchý příklad. Díky.

Napsat komentář: Zdenka Fiačanová Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.