Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Jak založit blog

Přehledný návod s 11 tipy, díky kterému to hravě zvládnete i vy.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Zaujal vás trend blogování a rozhodli jste se vyjít na „internetové světlo“ se svým vlastním počinem?

Ať už chcete založit blog jako samostatné stránky, nebo má doplnit a marketingově podporovat stávající web, cesta k úspěchu začíná od povedeného startu, tedy plánování a tvoření. Protože i tvorba blogu má svá pravidla. Vycházejí z ověřených principů a dovedou vás do cíle zvaného „skvělý blog, co stojí za to sledovat“.

Všechny jsme je shrnuli do tohoto návodu, podle kterého zaručeně dáte dohromady perfektní výsledek. Celkem 11 tipů vás provede celým procesem od začátku až do konce, abyste se vyvarovaly zbytečných chyb, zoufalého tápání „co a jak“ a nezapomněli na nic zásadního.

Proč je psaní blogu skvělé rozhodnutí

Možná časem vaše prvotní nadšení trochu opadne a chuť tvořit zeslábne. V takových chvílích si znovu přečtěte následující řádky, které věnujeme připomenutí, proč se vyplatí blog psát a dále rozvíjet. Jaké jsou tedy nejhlavnější „pro“ jeho tvorby?

Rozšiřuje vaše znalosti

Psaní blogu představuje win-win situaci – něco předáváte uživatelům a zároveň z toho těžíte i vy, takže ve výsledku jsou spokojené obě strany. Často si budete dohledávat informace k řešenému tématu, a tím budete získávat nové zkušenosti i znalosti.

Pomáhá vám budovat značku/jméno

Blog slouží i jako vizitka, co budí velké sympatie. Ukazuje vás jako zajímavého člověka nebo experta, který svůj obor či projekt myslí natolik vážně, že mu věnuje kus ze svého volného času. Pravidelně publikované články proto působí jako důkaz vašich kvalit.

Přispívá k vyšší důvěryhodnosti

Samozřejmě dobře budované jméno s sebou přináší i další benefit, který se ukrývá pod slovem „důvěryhodnost“. Ta je důležitá nejen v byznysu, ale i u obyčejného blogování bez vyšších marketingových cílů. Když vám uživatelé věří, považují vás za autoritu, o kterou se chtějí podělit se svými přáteli. A tak vaše příspěvky sdílejí na sociálních sítích, doporučují váš blog jako super zdroj informací a o vaší osobě hovoří jen pozitivně.

1.

krok

Zodpovězte otázky: O čem budu psát, jak často a proč?

Tak a jsme u prvního kroku. Víte, že chcete rozjet blog. Samotné realizaci by měly předcházet činnosti, které si rozebereme zde a poté ještě ve druhém a třetím tipu. Doporučujeme je neobcházet, i když zdánlivě vypadají jako „nudná teorie“. Čím lépe ale vše promyslíte a navrhnete, tím větší odměna vás pak při ostrém fungování čeká.

Určitě už jste nad svým záměrem mnohokrát přemýšleli. Teď buďte co nejkonkrétnější a vyjasněte si, co bude náplní blogu a v jakých intervalech do něj budete přispívat. Dáte svému plánu pevné obrysy a stanovíte si cíle, za kterými po založení blogu půjdete.

O čem:

Nesnažte se blogovat „o všem“, lepší je soustředit se na jedno nebo dvě témata, a to pořádně – originálně, z různých úhlů pohledu, do hloubky. Samozřejmě se zabývejte oblastí, která vás naplňuje. A pod tímto doporučením si můžete představit cokoli. Že danému oboru skvěle rozumíte jako expert, že ho zbožňujete jako laik nebo vás jakkoli jinak zajímá. Nepište o něčem, k čemu nemáte žádný vztah. Brzy by vás to přestalo úplně bavit a s největší pravděpodobností byste měli blog plný informačního balastu bez přidané hodnoty.

Jak často:

Pravidelnost je velmi důležitá, ale dejte si pozor, abyste se nestali „otrokem blogu“. Vydávat něco jen pro splnění stanovené kvóty postrádá smysl. Proto si podle svých možností určete reálnou frekvenci. Když to bude jednou nebo vícekrát za týden, bude to perfektní. Když se přikloníte delšímu intervalu jednou za dva (maximálně tři) týdny, bude to dobré. Delší prodlevy jsou také možné, ale ne už tak výhodné. Web pak v „očích“ vyhledávacích robotů stagnuje. A podobně to vnímají i uživatelé, kteří upřednostňují častější aktualizace. Ať už ale nakonec budete „sázet“ příspěvky v jakýchkoli časových odstupech, vždy pamatujte na pravidelnost.

Proč:

Zkuste také specifikovat, s jakým cílem blog vytváříte a co od něj očekáváte. Chcete být inovátorským zdrojem informací o daném tématu? Nebo toužíte být virtuálním pomocníkem pro všechny, co se o oblast také zajímají? Čím užší cíl dokážete vymezit, tím přesněji na něj budete umět zamířit. Jednodušeji pak budete vymýšlet obsah nebo pracovat se čtenáři apod.

Extra doporučení: Přečtěte si i další důvody, proč psát blog. Dozvíte se v něm i o výsledcích výzkumu, který řešil význam této moderní platformy pro podnikání.

2.

krok

Načerpejte co nejvíce inspirace

Jakmile svůj nový blog definujete podle předchozích rad, vyhledejte si na internetu podobné „kousky“. A pak čtěte, zkoumejte, porovnávejte. Všímejte si společných rysů i odlišností. Dělejte si poznámky a zapisujte si nápady. Nejde o to kopírovat cizí myšlenky nebo styl, ale zvýšit šance na to, že se vám podaří vytvořit osobité, poutavé a unikátní místo, které návštěvníky okamžitě zaujme a promění na pravidelné čtenáře. Buďte originální, ale ne za každou cenu. „Netlačte na pilu“, když tím začnete omezovat přirozenost.

Najděte „něco“, co vás odliší v zástupu podobných webovek. Nemusí to být nic převratného, mnohdy stačí jen vnést do oboru další možný způsob náhledu. Nebo přijít s atraktivnější formou článků, které budou kromě fotek obsahovat i videa či infografiky.

Třeba při zkoumání konkurenčních blogů zjistíte, že často opakují ty stejné informace. A vy máte v zásobě nové, jedinečné, z osobní zkušenosti. To může být základní stavební kámen vaší „konkurenční výhody“.

3.

krok

Promyslete rubriky

A pokračujeme s plánováním. Teď je na řadě nachystání návrhu jednotlivých rubrik. Množství se odvíjí od velikosti blogu. A také od toho, jak moc na něm budete aktivní. Nemá smysl vymyslet dvacet kategorií, které pak budou dlouhé měsíce úplně prázdné, protože je nezvládnete obstarat.

Úkolem rubrik je blog zpřehlednit a dát mu smysluplnou strukturu. Snadněji tak návštěvníkům nachystáte příjemné prostředí, které si oblíbí po pár kliknutích. Chaos odrazuje. A zvláště na internetu, kde je každá uživatelova vteřina drahá. Lidé nemají čas (a nechtějí si ho udělat) na zdlouhavé procházení webovek. Chtějí mít vše „hezky naservírované“. Nejprve obsah skenují očima a až poté se případně více začtou. Rozdělením blogu do kategorií jim tak během chvilky ukážete, co všechno u vás najdou.

Pro začátek tedy navrhněte zhruba 3–10 rubrik v podobě obecných zastřešujících témat, které vám dovolí sdružovat články do skupin se stejným zaměřením. Jak se bude blog vyvíjet a růst, zvýší/sníží se i množství rubrik. Některé se ukážou být zbytečné, jiné doplníte i o podrubriky. Vždy se ale držte hesla „přehlednost nade vše“.

4.

krok

Vyberte ideální vzhled

Přesouváme se na „tvrdou práci“. Ne, nebojte, nebude to složité. Mioweb editor nabízí intuitivní ovládání, ve kterém se neztratíte ani jako začátečníci. V prvním kroku výstavby blogu vyberte jeho vzhled. V administraci najdete předpřipravené varianty, které se liší zpravidla rozložením a umístěním důležitých prvků, jako je např. navigační menu s kategoriemi, úvodní obrázek, sloupec s výpisem článků apod. Je jen na vás, čemu dáte přednost. Podoba úzce souvisí s obsahem. Blog fotografa vyžaduje jiný prostor než třeba magazín s recenzemi knih.

Jestli blog vytváříte jako samostatný web, design určíte tzv. šablonou. Pro její volbu můžeme nastínit stejná doporučení jako výše. To znamená, že design by měl vycházet z náplně blogu a jistým způsobem ji podporovat. Když se věnujete oblasti, pro kterou nejsou kvůli její podstatě dostupné kvalitní fotografie, vyhnete se schématu s důrazem na velké hezké vizuální prvky.

5.

krok

Nastavte vše potřebné

Blog získal svou tvář a tak nezbývá, než mu přiřadit i požadované vlastnosti. Projděte nabídku nastavení a označte volbu, uložte a podívejte se na výsledek. Zajímá vás, co přesně udělá jiná varianta? Není nic jednoduššího než to otestovat. Vždy se můžete v úpravách vrátit zpět.

Editor umožňuje také vložení vlastních kódů (např. s reklamou z affiliate provizního systému) nebo vygenerování pop-up okna pro sbírání e-mailových kontaktů a různé marketingové aktivity.

Zvláštní pozornost věnujte části, která řeší SEO. V té musíte pečlivě vyplnit pole nazvaná Meta title, Meta description a Meta Keywords. Když si nebudete vědět rady, klikněte na malý otazník vedle názvu a zobrazí se vám vysvětlení, o co se jedná a jaký text do daného okénka patří.

Že vás tyto „technické“ záležitosti nebaví? I přesto doporučujeme nevyhýbat se jim. Společně s obsahem dávají vědět o existenci vašeho blogu vyhledávačům. V neposlední řadě vyplněním zmíněných sekcí přímo ovlivňujete, jak bude vypadat text v odkazu, který se uživatelům zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Automaticky generované varianty (když necháte políčka prázdná) nejsou moc atraktivní a ani důvěryhodné. A vy přece chcete, aby se k vám lidé proklikávali… Stejně nahlížejte i na nastavení tzv. facebookových atributů, které se týkají odkazu zveřejněného na této populární sociální síti.

6.

krok

Připravte si první příspěvky

Nemůžete se dočkat, až sepíšete a zveřejníte první text? Musíme vaše natěšení trochu zmírnit. Než publikujete první článek, mějte jich v záloze více. Kolik přesně? To závisí na určené frekvenci aktualizací. V nejlepším případě si nachystáte příspěvky tak, abyste tři z nich mohli okamžitě vložit na blog, a přitom jich stále měli dost alespoň na další tři týdny.

Vytvořený náskok oceníte, protože v prvních dnech budete blog zcela jistě ještě ladit, a tak by vám na psaní nemusel zbývat čas. Zásoba vás udrží v klidu, aniž byste hned v počátku blogování začali mít všeho nad hlavu.

Doporučujeme plnit postupně všechny rubriky, abyste svému blogu hned od počátku „vtiskli“ rozmanitost. A tento trend držte dál – pozornost rovnoměrně soustřeďte na všechny kategorie. Po půl roce zjistíte, která z nich vám nebo čtenářům „nesedí“. Mimochodem, sledování uživatelské přízně také patří do arzenálu nutných blogových činností. Více to probereme v jednom z dalších bodů.

7.

krok

Dávejte si záležet aneb parametry skvělého blogového článku

Už mnohokrát jsme v našem návodu na tvorbu blogu „nakousli“ problematiku prázdného blogování, kdy vznikají příspěvky jen kvůli tomu, aby vůbec existovaly. Předpokládáme, že touto cestou se vydávat nechcete. Proto jste si ujasnili, že máte a budete mít co „říct“. Jenže ani to nestačí.

Důležitá je i celková forma a další specifika. Vše vám vysvětlíme v tomto tipu, ve kterém se naučíte tvořit dokonalé moderní příspěvky, co nadchnou všechny zúčastněné strany, a to čtenáře, vyhledávací roboty i vás svou úspěšností.

Kvalitnímu blogovému článku nechybí

Význam

„Neplácejte“ se v textu od ničeho k ničemu a proberte téma tak, aby si čtenář z článku vždy něco odnesl. Můžete ho vzdělat, pobavit, pobídnout k zamyšlení, být pro něj užiteční, vyřešit jeho problém, ukázat mu něco nového. Nezapomeňte také na cíle, kterých chcete svým blogováním dosáhnout.

Originalita

Chcete svým čtenářům poradit, jaká místa navštívit v jižní Francii, protože ji perfektně znáte a je pro vás druhým domovem? Vložte do článku své vlastní zážitky, nebuďte jen popisným a doporučujícím shrnutím, které jim předá tipy, na jaké už mohli narazit v jiných cestopisech. Prozraďte své cestovatelské „fígle“, podělte se o zkušenosti.

Lákavý titulek

Vždy vymyslete atraktivní nadpis, na který nejde nekliknout. Schválně upřímně zhodnoťte: chtěli byste si přečíst článek s titulkem „Krásy jižní Francie“, nebo by vás spíše zlákalo „Poznejte 5 největších krás jižní Francie“? A další příklad může být: „Recepty francouzské kuchyně“ vs. „Uvařte si vynikající francouzské dobroty. 8 vyzkoušených receptů, podle kterých to zvládnou i začátečníci“. Vnímáte ten rozdíl? Už jste asi pochopili, že mezi zaručené tahouny pozornosti v nadpisech patří číslovky. Dále se k těmto „lapačům“ řadí otázky, přísliby nebo výzvy.

Formátování

Dlouhou „nudli“ textu si nebude chtít nikdo přečíst, proto dbejte i na přehlednou strukturu příspěvku. Používejte podnadpisy, odrážky a ztučněné písmo, přesně jak to vidíte i v tomto návodu. Díky hezkému členění se v něm snadno orientujete, a když se potřebujete vrátit k nějakému předchozímu bodu, lehce na něj přeskočíte.

Pravopisná správnost

Nesnižujte váhu a kvalitu svých sdělení hrubkami, překlepy a dalšími chybkami, co kazí dojem. Když si nejste jisti nějakým jazykovým jevem, nakoukněte do příručky Ústavu jazyka českého. Vybrané kancelářské programy umí text zkontrolovat, ale stoprocentně se na ně nespoléhejte. Neznají vše a zpravidla nedokážou „pochopit“ kontext. Jestli o sobě víte, že češtinářské a stylistické záležitosti nepatří mezi vaše silné stránky, najděte si na spolupráci korektora. Sice to bude investice navíc, ale rozhodně se vám vyplatí.

Grafika

Hezký obsah potřebuje i hezký vizuál. Pěkné obrázky zvyšují atraktivitu článku a zpřehledňují ho. Zjistěte, kde jich najdete spousty volně ke stažení.

Štítky neboli tagy

Na tomto místě bychom ještě chtěli zmínit štítky neboli tagy. Nebudeme vám přímo radit, zda je u článků používat, nebo nikoli. Necháme to na vás. Mohou vám posloužit jako náhrada rubrik. Tento postup se ale hodí spíše pro velmi úzce vyprofilovaný web, kde příspěvky nelze logicky rozřadit do rozličných skupin, resp. kategorií.

A jak štítky fungují? Představte si, že provozujete blog o motorkách. Definovali jste tři základní rubriky: silniční, enduro, skútry. Chystáte pro čtenáře průvodce výběrem pneumatik na skútr. Kromě kategorie mu můžete přiřadit i štítek „pneu“. Za nějakou dobu se chcete internetovému publiku svěřit se zážitkem, jak jste na svém enduru prorazili gumu o kámen. A opět článek „onálepkujete“ štítkem „pneu“. Oba příspěvky budou zařazené ve svých kategoriích, ale přesto budou provázané, protože je bude spojovat společný tag. Když na něj uživatel klikne, protože se zajímá o problematiku využívání pneumatik na motocyklech, ve výpisu se mu ukážou všechny články, co jste označili zmíněným štítkem.

Dejte si ale pozor, abyste po čase nezjistili, že jste blog totálně „přeštítkovali“ a místo přehlednějšího řazení vznikl „tagový mišmaš“.

8.

krok

Obrázky a další grafické prvky aneb kvalita vítězí nad kvantitou

Nemůžete se dočkat, až sepíšete a zveřejníte první text? Musíme vaše natěšení trochu zmírnit. Než publikujete první článek, mějte jich v záloze více. Kolik přesně? To závisí na určené frekvenci aktualizací. V nejlepším případě si nachystáte příspěvky tak, abyste tři z nich mohli okamžitě vložit na blog, a přitom jich stále měli dost alespoň na další tři týdny.

Vytvořený náskok oceníte, protože v prvních dnech budete blog zcela jistě ještě ladit, a tak by vám na psaní nemusel zbývat čas. Zásoba vás udrží v klidu, aniž byste hned v počátku blogování začali mít všeho nad hlavu.

Doporučujeme plnit postupně všechny rubriky, abyste svému blogu hned od počátku „vtiskli“ rozmanitost. A tento trend držte dál – pozornost rovnoměrně soustřeďte na všechny kategorie. Po půl roce zjistíte, která z nich vám nebo čtenářům „nesedí“. Mimochodem, sledování uživatelské přízně také patří do arzenálu nutných blogových činností. Více to probereme v jednom z dalších bodů.

Hezké obrázky a nejrůznější grafika působí v příspěvku jako zpestření s řadou benefitů. Myslete ale na to, že prim hraje vždy kvalita. Než mít v článku pět nepříliš povedených fotek, tak se raději spokojte s jednou či dvěma krásnými a „technicky“ bezchybnými.

Co se týče množství, vycházejte z toho, o čem v daném textu informujete. Je jasné, že reportáž o cestě po Asii bude obrazově bohatší než názorová „glosa“ k sezónním novinkám v oboru, kterým se zabýváte.

Vyvarujte se použití fotek/obrázků, které:

  • jsou rozmazané,
  • rozkostičkované,
  • deformované,
  • nevhodně ořezané,
  • jinak nekvalitní.

Naopak hledejte grafiku, co:

  • zaujme na první pohled,
  • má dobrou kompozici (vede zrak na ústřední prvek),
  • kreativně vypovídá o řešeném tématu,
  • ladí s tónem komunikace a stylem blogu,
  • má vyvážené barvy i kontrast,
  • evokuje nutkání sdílet motiv na sociální síti.

Extra doporučení: Naučte se efektivně pracovat s obrázky, čtěte článek „Jak upravovat a optimalizovat fotky pro web a vyhledávače“.

9.

krok

Po publikaci přichází čas propagace

Ocitli jsme se v cílové rovince. Čeká vás publikování příspěvku. A poté ho musíte propagovat. Ano, správně, napsáním článku byste neměli skončit. Jak už jsme uvedli v úvodu, blogy jsou hitem, a tak jich existuje obrovské množství.

Abyste v něm vynikli, musíte být kvalitní a také nezapadnout. Upozorňujte na sebe, snažte se své texty rozumně doporučovat všude, kde to má smysl. Dále přinášíme tipy na místa, kde se můžete o svých blogových dílech zmiňovat a shánět jim publikum, které o ně stojí.

Pro efektivní propagaci využívejte:

  • profil na sociální síti,
  • e-mailing,
  • placenou reklamu,
  • tematické diskuze, skupiny nebo fóra (pozor na záměnu chytré zmínky a spamu!).

10.

krok

Sledujte a vyhodnocujte

Článek je online, lidé na něj reagují, zaznamenali jste i sdílení na Facebooku. Skvělé, vše se rozjelo výborným tempem. Co teď dál dělat? Pokud to s blogem myslíte opravdu vážně a plánujete ho zlepšovat, měli byste pečlivě sledovat, jak si články vedou.

Nemusíte hned řešit napojení webu na službu Google Analytics, zpočátku si vystačíte i se „selským rozumem“ a jednoduchou tabulkou, do které si budete zapisovat čtenost po týdnech či např. interakce čtenářů (zda komentují, sdílejí apod).

Takto získáte skvělé podklady do budoucna a také přehledy o vývoji blogu, které vám ukážou, jak dál. Zdokonalit lze přeci to, u čeho rozpoznáte slabiny. Díky pravidelnému vyhodnocování zjistíte, kde byste měli přidat a u čeho nepřináší snaha potřebné výsledky. Až se kolem vašeho blogu vytvoří komunita pravidelných čtenářů, můžete je do procesu zapojit aktivním dotazováním na podobu nebo obsah příspěvků. Poté jim budete moci vyjít co nejvíce vstříc a upevnit jejich důvěru.

11.

krok

Když dochází nápady…

Na závěr vám poradíme, kde hledat inspiraci, když se vytratí. Počítejte s tím, že vás „kreativní únava“ dříve, nebo později potká. Začnete mít pocit, že už nemáte o čem psát. Vymyslet vhodné téma bude najednou vypadat jako nadlidský úkol, na který nemáte. Ale vy si vzpomenete na tento návod, přečtěte si zase tento bod a budete znovu hýřit nápady, co nenechají váš dobře rozjetý „blogový vlak“ vykolejit.

Když už nevíte, jaký článek vytvořit, zpracujte:

  • Nejčastější otázky v daném tématu (u firemního blogu dotazy od zákazníků) – píšete blog o zdravém stravování? Projděte si diskuze pod články na velkých populárních serverech a vytipujte témata, na která se sype nejvíce laických otazníků.
  • Odhalte historii blogu (firmy) – seznamte své čtenáře s tím, co předcházelo vzniku vašeho blogového webu. Překvapte je trochu jiným článkem, který je zavede do „zákulisí“ a prozradí jim více o jejich oblíbeném blogu.
  • Udělejte rozhovor se zajímavou osobností – dejte si tu práci a najděte nejlepšího adepta na povídání o tématu, které charakterizuje váš blog. Může to být kolega z práce, renomovaný expert nebo kdokoli, kdo se v řešené oblasti pohybuje jako vy. Možná tak vznikne nová rubrika, za kterou si vás čtenáři ještě více zamilují.
  • Staňte se dočasným recenzentem – otestujte nový produkt nebo službu z vašeho oboru a vytvořte zajímavou recenzi s fotkami a videem. Jste autorem blogu o turistice a pořídili jste si nové boty do terénu? Sepište své dojmy z jejich používání, porovnejte je s jinými modely. Podrobná a nezkreslená zhodnocení jsou aktuálně velmi populárním formátem, využijte toho.

Další tipy na články na vás čekají na našem blogu.