CO JE META DESCRIPTION

Meta description (v překladu popisek stránky) je druh HTML meta tagu, který stručně a výstižně popisuje obsah stránky, ke které náleží. Jeho délka by měla být v ideálním případě cca 140 znaků včetně mezer (maximum 160).

Pokud je meta description tag u dané stránky vyplněný, zobrazují ho vyhledávače ve výsledcích vyhledávání. Proto se mu přisuzuje vliv na míru prokliku. Je rozdíl, když uživatel při prohlížení výsledků na svůj položený dotaz vidí prázdná místa či nepřirozeně sestavený text, nebo naopak smysluplné a lákavé sdělení, které mu už částečně předává nějakou hodnotnou informaci.

Příklad zobrazení meta description popisku ve vyhledávání Google:

V meta description tagu je tedy uvedený text: „SLOVNÍK WEBOVÝCH POJMŮ. Vysvětlíme vám slova a zkratky…atd…“

Pokud vyplněný není, dosadí Googlebot text dle svého „uvážení“. To však zpravidla nebývá příliš čtenářsky lákavé řešení. Vyplatí se proto tento popisek vypisovat ručně, aby byl pro každou stránku unikátní. Samozřejmě existují výjimky (typicky katalogy firem apod.), u kterých je automaticky vygenerovaný meta description tag nutností.

Meta description a SEO

Význam meta description netkví v otázce optimalizace pro vyhledávače, protože jak Seznam, tak ani Google obsah tagu neindexují. Naopak prochází titulek a nadpis H1. Lze se však setkat s názory, které i meta description zahrnují do problematiky SEO, protože se určitým způsobem prolíná do výsledků vyhledávání, avšak s přímým cílením na uživatele. Je to právě text v meta description, který dokáže přesvědčit ke kliknutí.

Důležité součásti meta description tagu

Sdělení v meta description by mělo být originální a krátké a mělo by čtenáři dávat důvod k dalšímu čtení. Proto se lze setkat i s variantami, které obsahují i výzvu typu – přečtěte si, prohlédněte si, podívejte se, vyberte si apod.

Co se týče konkrétních forem, záleží na kreativitě tvůrce daného webu. Někdo může volit jako lákadlo uvedení otázky (ke vzbuzení zvědavosti), pro zaujetí jsou využívána i čísla (na kterých se zrak snadněji zastaví) nebo speciální znaky (hvězdičky, šipky, čtverečky apod).

Zajímavým prostředkem, jak získat pozornost a odlišit zápis od ostatních výsledků přehledu, jsou dále klíčová slova. Jestliže uživatel zadá výraz „dovolená u moře“ a ten bude uvedený i v textu meta description, zobrazí se tučně.

Vždy však musí být uvedeno, o čem daný příspěvek nebo stránka je.

Zápis ve zdrojovém kódu

  • <meta name=“description“ content=“Konkrétní text meta description“ />