13 tipů jak vytvořit skvělý první dojem z vašeho webu

Věděli jste, že 94 % lidí, kteří přijdou na váš web, si všímá designu, a jen 6 % hodnotí jeho obsah? Nebo že až 75 % lidí vnímá důvěryhodnost vaší firmy na základě grafiky na webu?

Co tvoří první dojmy z vašich webových stránek?

Ať už se vám to líbí nebo ne, o tom, jak důvěryhodní jste v očích návštěvníka a jestli je váš web něco, co má číst dál, závisí v největší míře na prvním dojmu a emocích, které díky němu vyvoláte.

V roce 2012 byly publikovány výsledky zajímavé studie, v níž se zkoumalo, jak souvisí vnímání přitažlivosti webových stránek s jejich složitostí a prototypovostí (to znamená něco jako předvídatelností – tedy že dodržujete obecně platné zvyky, jako košík e-shopu v pravém horním rohu webu, logo v levém horním, kontakty vpravo apod.).

tipy pro první dojem z webu

 

Ukázalo se, že jednoduché weby s velkou prototypovostí (tedy jednoduché a předvídatelné weby), jsou hodnoceny jako esteticky mnohem přitažlivější. Zajímavé také je, že tento první dojem si člověk udělá už během 17 milisekund, což opravdu není moc času 🙂

Na základě prvního dojmu návštěvník vnímá nejen estetickou hodnotu vašeho webu, ale taky posuzuje, zda váš web dokáže odpovědět na otázku, kterou hledá. A tady jde do tuhého. Pokud totiž usoudí, že ne (co vidí, neodpovídá očekávání, které měl, když klikal na váš odkaz třeba na Googlu), dělí ho od vaší konkurence jen 2 kliky myší.

Podívejte se sami na tento obrázek webu:

špatný první dojem z webu

Aniž byste museli umět anglicky, dokážete říct, s čím vám tento web pomůže?

A co tento:

důvěryhodný dojem z webových stránek

Myslím, že i bez znalosti angličtiny byste dokázali během pár sekund tipnout, o čem je druhý web. V případě prvního webu bych měl jisté pochybnosti. To byl krátký důkaz toho, jak důležitý je první dojem vašeho webu, pokud na něm chcete návštěvníka udržet déle než pár sekund. A teď jak dosáhnout toho, aby byl první dojem pozitivní a lidé věděli, co od vás mají očekávat.

Lidé dnes weby nečtou, ale skenují.

Sami si uvědomte, jak čtete neznámou stránku webu, nebo třeba časopis. Začnete od titulku. Pokud vás zaujme, prolétnete podtitulky, zkouknete obrázky, zaujme-li vás nějaká část, přečtete pár řádků. To celé trvá několik desítek sekund. Teprve potom se rozhodnete, zda článek číst celý od začátku a ani tehdy není jisté, že jej opravdu přečtete úplně celý.

A stejně lidé čtou (teda spíš nečtou;) i váš web. Různá měření ukázala, že uživatelé internetu čtou přibližně 20% obsahu. A to ještě většinou toho, co je nad ohybem, tedy na ploše, která se vejde na monitor bez scrollování, kde návštěvníci tráví 80% času.

Pokud máte sklony ke grafomanii, jako třeba já, je to pro vás nepříjemná pravda. Nicméně se s tím smiřte a jděte tomu naproti. Jak? Správnou strukturou.

Struktura vašeho webu je to, co rozhoduje v prvních sekundách

  1. Respektujte zavedená pravidla rozložení prvků na webu (košík v pravém horním rohu apod.)
  2. Rozmyslete si, jaká je ta nejdůležitější zpráva každé stránky vašeho webu. Stránky, které jsou informačně rozplizlé, bez milosti vyhoďte. Stejně je nikdo nebude číst.
  3. Odstraňte z titulní stránky veškerý balast, jako je kalendář, kdo má dnes svátek, počasí, počítadlo a kdoví co ještě tam najdete.
  4. Na každé stránce mějte JEDNU výzvu k akci. Ne pět, ne dvě, jednu. Předejdete rozhodovací paralýze a tím zvýšíte konverzi.
  5. Titulek webu jednou větou (pár slovy). Pokud chybí, máte problém a lidé nepoznají, k čemu váš web je (v případě banky na obrázku výše: Jednoduchá správa vašich peněz).
  6. To stejné s podtitulkem. Tam se můžete trochu rozepsat. (Bankovnictví by mělo být zdarma, mobilní a jednoduché.)
  7. Obecně platí čím větší písmo a kontrastnější barva, tím je prvek vnímán jako důležitější.
  8. Doporučuje se maximáně 75 znaků běžného textu na řádek (na monitoru) a zhruba polovina znaků na mobilu. Výška mezi řádky (řádkový proklad) webu by měla být 1.5 – 1.8, aby se text dal pohodlně číst.
  9. Velikosti titulku, podtitulku a standardního textu by měly mít relativně velký rozestup, aby bylo poznat, co je co.
  10. Ikonky místo seznamů. Mozek vnímá grafiku mnohem rychleji než čte text.
  11. Zapojte do designu volný prostor. Čím více volného prostoru kolem daného prvku (nadpisu, obrázku, tlačítka), tím je vnímán jako důležitější.
  12. Velké ilustrační obrázky na pozadí (opět se podívejte na výše uvedený obrázek Simple bank, kam do pozadí umístili obrázek mobilní aplikace elektronického bankovnictví).
  13. Kvalitní fotky sebe nebo produktů nejlépe od profesionálního fotografa. Nikdo se dnes už nechce dívat na fotky z fotobank.

Unesete zpětnou vazbu?

Jak jsou na tom právě vaše webové stránky zjistíte na základě uživatelského testování. To můžete udělat osobně tak, že ukážete svůj web na pár sekund někomu, kdo neví, co děláte, a pak se ho jednoduše zeptáte, co viděl.

Nebo je to možné udělat po internetu takto:

  • zaregistrujte se na webu http://usabilityhub.com,
  • spusťte test a nahrajte screenshot vaší hlavní stránky,
  • nastavte si otázky, na které chcete znát odpověď (o čem je web, co společnost prodává, jak se jmenuje firma, případně jiné otázky, které si vymyslíte),
  • dejte uložit test.

Systém automaticky předhodí váš web na pět sekund náhodným uživatelům internetu, kteří dostanou za úkol odpovědět na vaše otázky. Výsledek pak dostanete mailem. Služba je v základní verzi zdarma, ale je možné si ji i předplatit v případě, že budete chtít testovat více.

Závěr

Vaše webové stránky by měly být předvídatelné, jednoduché a pěkné. Jen tak si zaručíte, že zanecháte dobrý dojem a pozitivní emoce. Ty potom způsobí, že potenciální klient z vašeho webu neodejde – a to je předpoklad toho, že možná časem i něco koupí.

Ale o tom zase v jiném článku.

Viktor Šabacký

Ve Firmě 2.0 jsem zodpovědný za prosperitu značky MioWeb 2.0. Starám se o to, aby "věci odsýpaly" a každý v týmu měl to, co potřebuje ke své práci. Kromě toho se snažím i sám pracovat ;)

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.