Jak podnikat při zaměstnání

5+1 užitečných tipů, jak podnikat při zaměstnání

Na jedné straně touha po finanční nezávislosti a chuť zrealizovat zajímavý nápad, na druhé obavy ze ztráty jistoty v podobě pravidelného přísunu peněz z klasického zaměstnání. Nejste v tom sami, s takovými protichůdnými pocity se pere snad každý, kdo přemýšlí jak začít podnikat.

Přemýšlíte, jak z toho nekonečného zvažování „pro“ a „proti“ elegantně vybruslit? Na to existuje jedna osvědčená rada. Pusťte se do toho zatím na „půl plynu“ při práci. Pokud máte odhodlání, chuť a čas, nic vám v tom nebrání.

Když pomineme případné nutné počáteční investice, nemáte co ztratit. I kdyby vám to nakonec nevyšlo, získáte spoustu cenných zkušeností, které uplatníte třeba někdy příště. Nebo zjistíte, že být sám sobě šéfem není nic pro vás. Ale nepředbíhejme. Abyste rozjezd zvládli bez komplikací, musíte na něj být dobře připraveni. A proto jsme sepsali 5 tipů, které pro vás mohou být i návodem na úspěšný a ničím nebržděný start podnikání při zaměstnání.

1. V čem a jak podnikat

S podnikáním je to jako s jakoukoliv jinou činností. Když vás baví, všechno jde jednodušeji. Proto vám doporučujeme věnovat se oboru, který má pro vás nějaký hlubší význam. Třeba do něj promítnete své dlouholeté hobby nebo povolání, v němž jste skutečně dobří. Ano, peníze jsou sice důležité, ale neměly by být vaší primární motivací.

Představte si, že přijdete navečer domů a bude vás čekat ještě hodina, dvě, tři, čtyři…. sezení nad záležitostmi okolo byznysu. Jestliže vás to bude spíše otravovat než těšit, pak to po pár týdnech či měsících vzdáte. A zbytečně tak třeba zadusíte potenciál, co ve vás třeba dříme.

2. Pozor na spor

Druhý tip je čistě pragmatický. Nedostaňte se do sporu se svým aktuálním chlebodárcem, který by mohl na váš úmysl zareagovat třeba nenadálou výpovědí. Co to znamená v praxi? Zejména následující:

  • Jestliže chcete podnikat ve stejném oboru, musíte k tomu mít písemný souhlas zaměstnavatele. Mějte ale na paměti, že ho může kdykoliv odvolat.
  • Zkontrolujte si, zda jste při nástupu do současného zaměstnání nepodepsali konkurenční doložku. Ta totiž přímo vylučuje, že byste vykonávali výdělečnou činnost stejnou jako váš zaměstnavatel.

Zvláštní skupinu tvoří většina státních zaměstnanců (výčet uvádí zákoník práce), kteří mají podnikání zakázané bez výjimky.

3. Bezhlavý skok do neznámých vod?

Říká se, že plavat se naučíte nejlépe tak, když vás někdo hodí do studené vody. Metoda šoku sice může někdy fungovat, ale věřte, že při podnikání je rozhodně lepší si předem zjistit, do čeho jdete.

Konkrétně to znamená proniknout alespoň do základní terminologie a mít povědomí o povinnostech, které se vážou k vaší nové plánované roli jménem OSVČ. Určitě byste měli vědět:

  • co jsou paušální výdaje/co jsou skutečné náklady,
  • zda budete plátce či neplátce DPH,
  • jaké zálohy na sociální a zdravotní pojištění budete muset platit.

4. Podrží vás 2P – priority a plánování

A teď jedna rada nad zlato. Hlavně se z toho nezblázněte. Mnoho věcí budete řešit „za chodu“, spoustu dalších nebudete umět vyřešit vůbec. A k tomu přičtěte ještě osobní život, rodinu, koníčky a radosti a strasti, co nás všechny dennodenně potkávají… Den má však (bohužel) jen 24 hodin, takže teď vyvstává otázka – jak to skloubit dohromady, abyste z toho vyšli za všech okolností vítězně? Uvědomte si priority a plánujte.

Není nic horšího než chaos, ve kterém se snažíte najít jakýsi balanc a přesouváte se od jednoho extrému k druhému. Buď zanedbáváte sebe či své blízké, nebo práci či vlastní podnikání. Věnujte se důmyslné organizaci, vytvořte si harmonogramy a dodržujte je. S tímto vám může pomoci celá řada šikovných aplikací do mobilu či počítače nebo i obyčejný papírový diář.

5. Krok za krokem aneb jak se vyvarovat zklamání

Poslední tip prakticky souvisí s předchozím. Nesnažte se zvládnout vše za první týden či měsíc. Úspěšně podnikat při zaměstnání vyžaduje určitý nadhled a hlavně reálné pojetí vlastních sil a možností.

Stanovujte si dílčí úkoly a postupně je plňte. Myslíte si, že když si založíte malý e-shop, musíte mít do tří dnů alespoň 30 objednávek, jinak to s ním vůbec nemá cenu? S takovým přístupem podnikatelsky vyhoříte. A to by přece byla škoda.

Ambice zkrátka musíte umět držet na uzdě a vypouštět je do světa tehdy, když máte k dispozici veškeré prostředky a nástroje, co vás 100% dovedou do cíle.

Bonusový tip: Prezentujte se

Už od začátku všech podnikatelských aktivit potřebujete, aby o vás lidé věděli. Hned na úvod proto přemýšlejte nad vlastním webem. V dnešní době to je jednoduše nutnost. Budete ho potřebovat jak pro své potenciální klienty, tak obchodní partnery. Když potkáte někoho, s kým byste rádi spolupracovali, chcete se mu prezentovat na úrovni. Díky vlastním webovým stránkám jednoduše předáte svůj kontakt a informace o vás a máte jistotu, že budou kdykoli v budoucnu dohledatelné na rozdíl od klasické vizitky, kterou člověk ihned založí.

Závěrem pár slov o nutné administrativě

A nyní ještě několik informací ohledně neoblíbeného „papírování“. Špatná zpráva je, že se mu nevyhnete. Ale máme pro vás v záloze i jednu dobrou – vše potřebné vyřídíte na jednom místě, a to Živnostenském úřadě. Vezměte si s sebou občanský průkaz a 1 000 Kč na úhradu správního poplatku.

S úředníkem vyplníte jednotný registrační formulář a je to. Nabídne vám i automatickou registraci k platbě sociálního a zdravotního pojištění a dani z příjmu fyzických osob. Využijte toho, protože tímto postupem bez práce splníte ohlašovací povinnost u těchto institucí.

Jestli vás to k podnikání táhne, jděte do toho i s prací na HPP. Zůstanete v zaměstnání, takže neztratíte jistý příjem, ale zároveň budete moci vcelku pohodlně pracovat na svých podnikatelských snech. A postupem času se určitě dostanete až do okamžiku, kdy se ráno vzbudíte s vědomím, že jste skutečně finančně nezávislí.

Napadají vás další praktické tipy pro začínající podnikatele? Připište nám je do komentářů!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *