Mioweb je aplikace pro podnikatele, kteří si chtějí jednoduše vytvořit web přinášející výsledky a mít ho pod kontrolou. Bez programování. Zjistit více o Miowebu.

Nejdůležitější je umět komunikovat se zákazníkem a umět jej u sebe udržet

V rozhovoru s Ondrou Ratajským si budeme povídat o online podnikání, co ho vlastně k online podnikání dovedlo, a jaké má plány na tento rok. Nebuďte zaskočeni, pokud budeme mluvit i o jeho ženě, protože jeho žena má know-how a tvoří obsah, o který se Ondra potom stará.

Čím se zabýváte? Jak jste se k online podnikání dostali?

Dobrý den, moc děkuju za pozvání. Jsem rád, že můžeme alespoň takhle nějakou formou rozhovoru předat naši asi pětiletou zkušenost s online podnikáním jako takovým. Na začátek řeknu, že podnikáme asi pět let. Oba pocházíme z větší korporátní společnosti, kde jsme spolu pracovali ve středním managementu, a vždycky jsme věděli, že spolu chceme pracovat. Potom šla moje žena na mateřskou dovolenou, přestali jsme spolu pracovat, ale věděli jsme, že v budoucnu bychom spolu chtěli zase pracovat.

Výsledkem bylo, že nakonec moje žena zjistila, že se do práce vlastně vůbec vrátit nechce. Ale úplně prvním impulsem, proč jsme se vůbec rozhodli, že chceme podnikat a s největší pravděpodobností postupem času i v online, bylo, když jsme se před šesti lety poprvé rozhodli, že chceme letět na Bali. Moje žena byla na mateřské, takže ta si volno brát nemusela, ale já jsem si v práci musel domlouvat měsíční volno, abychom tam mohli zůstat celou dobu.

Teď zní to cestování trochu jako klišé, zároveň teď v době kovidové to má úplně jiný rozměr, ale tenkrát v té době to byl opravdu nějaký splněný sen mé ženy, že se chtěla na druhý konec světa podívat, a chtěli jsme tam s dětmi ten měsíc strávit.

Začínali jsme podnikat v network marketingu a v klasickém MLM, to byla taková první ochutnávka toho, že už nebudeme pracovat v korporaci, ale budeme si budovat naše vlastní podnikání. Postupem času se to nějakou formou všechno krystalizovalo, až nakonec najednou vznikl projekt Energie v životě, který je hlavně pro ženy.

Tvoří ho moje žena, ona má myšlenky, předává svoje know-how. Já jsem ten, který tomu dává nějakou vizuální stránku, jak to bude působit navenek. Zároveň společně ale vymýšlíme i další produkty a vymýšlíme to, jakou cestou získávat nové zákazníky tak, aby to pro ně bylo pořád zajímavé, ale zároveň jsme se přizpůsobovali dění na trhu. Co vlastně lidi zajímá, nebo nezajímá.

Protože i poslední rok hodně ukázal, že je v dnešní době potřeba reagovat úplně jinak, protože v online jsou najednou úplně všichni a všichni chtějí něco prodávat. I ti, kteří se tomu nevěnovali, tak se tomu najednou věnují a ukazují se některé drobné rozdíly, kdy najednou online, vzhled webu, komunikace s lidmi, e-mail marketing a všechny tyhle věci do sebe zapadají. Rozhodují opravdu drobné niance, které rozhodnou, jestli u vás zákazník nechá peníze, nebo nenechá.

Jak vaše online podnikání začínalo? Kde jste získali první informace? Měli jste na začátku nějaké pochybnosti?

Úplně první bylo, že jsem si asi před sedmi lety koupil Podnikání z pláže a tenkrát jsem si myslel, hele super, budu podnikat z pláže. To bylo ještě před tím, než jsme se vůbec rozhodli, že budeme podnikat online. Po 14 dnech jsem zjistil, že nemám šanci, protože neumím psát a nejsem bloger, takže od toho jsem úplně upustil. A postupem času jsem zjistil, jak se mi to hodilo, protože pak jsem se k těmhle věcem vracel při tvoření webů.

My máme v tuhle chvíli asi třetí verzi našeho webu za poslední čtyři roky, kdy jsme dělali redesign, kdy jsme měnili formu komunikace se zákazníky, jak chceme být vidět. Inspirovali jsme se různě od lidí z České republiky i ze zahraničí. A chtěli jsme mít nějakou jednoduchou komunikaci, kdy lidi na první dobrou uvidí, co všechno od nás mohou získat a co všechno se od nás mohou dozvědět, ale zároveň jsme to nechtěli mít extrémně přeplácané textem.

Takže nějaké pochybnosti samozřejmě byly, protože to, že se člověk rozhodne, že bude podnikat, je samo o sobě už první věcí, že každého desátého mu necinkne, tak jak mi celých 14 let cinkalo, a nikdy jsem vlastně nic jiného v životě nezažil. Takže to pro mě byla extrémní první zkušenost, kdy v mých 33 letech poprvé desátého nepřišla výplata, a samozřejmě prvního půlroku jsem měl obrovské nadšení a říkal si, hele tohle je prostě velká pecka, pak jsem měl tři měsíce depku, kdy jsem měl pocit, že jsem úplně k ničemu a že se v zásadě vůbec nemám šanci uživit a nedělal jsem skoro nic.

Pak se to nastartovalo, změnil jsem si nějaké svoje vnitřní nastavení v hlavě a prostě jsem si řekl, že budu dělat věci, které mě baví. Budu dělat věci, které mě naplňují, díky tomu vznikl i poslední redesign našeho webu a s tím vznikly první naše cesty zákazníka. Vznikaly nové produkty, najednou i moje žena získala novou sílu v tom, abychom ty produkty opravdu začali tvořit. Abychom to, co umí, dokázali dostat mezi lidi.

A díky tomu v průběhu času jsme najednou začali dělat malý živý akce, pak byla i velká živá akce, se kterou jsme si hodně zažili, protože to bylo v době první vlny kovidu tady v České republice. Takže najednou se těch věcí poskládalo hrozně moc a online nám pomáhá hlavně v tom, že fakt děláme věci, které chceme, které nás napadnou, které nám dávají smysl a máme pocit, že pro někoho mohou mít určitou hodnotu.

Pro koho je určen váš web? Na co můžeme nalákat?

Moje žena dělá pobyty pro mámy a dcery, pobyty pro ženy a online produkty. Zároveň v době kovidu se ukázalo, že je fantastické mít i nějaký fyzický produkt, takže kromě toho vznikl fyzický produkt – Karty radosti, které jsou bez ohledu na všechny ostatní produkty v zásadě ty levnější. A zjistili jsme, že ne všichni chtějí být v online světě, ne všichni chtějí poslouchat věci na Youtube, podcasty a rozhovory, ale jsou lidi, kteří rádi drží v ruce fyzický produkt a jsou ochotni utrácet peníze za hezkou věc, která má nějaký příběh, a nemusí to být prostě jen ten klasický online.

Nemáme e-shop, máme jenom jeden fyzický produkt, zároveň nám ta zkušenost ukázala, že je to dobrá cesta k tomu, jak získávat nové zákazníky, které bychom s největší pravděpodobností jenom díky klasickému online produktu, jako je webinář, video, rozhovor nebo nějaký klasický psaný magnet, nezískali. Tito lidé jsou úplně jinak nastaveni a ukázalo se, že tohle jsou lidi, kteří k nám nějakým kanálem přijdou a my je díky e-mail marketingu a díky komunikaci ve facebookové skupině směřujeme k tomu, aby od nás nakupovali další produkty.

Na webu tedy máme jak online produkty – pobyty, tak máme i fyzický produkt, který lze koupit, a zároveň máme i věci, které lze získat úplně zdarma. Jsou tam různé rozhovory, na podzim loňského roku jsme začali dělat podcasty a snažíme se dělat věci tak, aby to ženy bavilo, aby to pro ně mělo nějakou přidanou hodnotu. Zároveň si samozřejmě budujeme své místo na trhu, i když jdeme s největší pravděpodobností často velmi proti proudu. Tak jako Dan Tržil se svým podcastem Proti proudu. Neděláme úplně typické marketingové věci, které víme, že by fungovaly, ale fakt chceme, aby si na to lidi přicházeli sami a v komunitě byli lidi, kteří do toho nebudou jenom nějak natlačeni skrze nějaký tlak nebo deadline.

Jak jste se vlastně k Miowebu dostali? Zkoušeli jste i nějaké jiné technické řešení, popřípadě s jakým výsledkem a proč jste nakonec zůstali u Miowebu?

Já nejsem webmaster a nikdy jsem ani nic jiného nezkoušel. Líbily se mi stránky, které vznikaly na Miowebu, tenkrát ještě na Miowebu 2.0, a od toho potom právě vznikly věci, které jsem viděl, že se dají dělat na Miowebu 3.0, a nikdy jsme nic jiného nezkusili a v zásadě jsme ani neměli důvod nic jinýho zkoušet.

Já jsem se s Miowebem naučil pracovat a naprosto nám vyhovuje v tom, že nepotřebujeme hledat jakékoliv jiné řešení, protože dostáváme skrz Mioweb k lidem informace, které chceme, které jsou pro nás důležité, zároveň dokážeme prodávat i fyzické produkty bez toho, že musíme mít e-shop, dokážeme prodávat online produkty a nevím, jestli to vlastně dneska někoho jiný umí, tak využíváme pro online produkty i členskou sekci, která je nedílnou součástí právě v tom klasickým online podnikání. Máme uzavřenou členskou sekci jenom pro lidi, kteří si ji zaplatí.

Čeho jste díky Miowebu v podnikání dosáhli? Pomohl vám vyřešit i nějaký problém? 

Tam, kde jsme, tak jsme v zásadě díky našemu webu, díky naší vlastní online strategii, díky e-mail marketingu, facebooku, facebookový skupině a nemáme nic jiného. Mohl bych možná říct, že kdybychom neměli Mioweb, ale měli jsme cokoliv jiného, tak bysme tady byli možná taky, na druhou stranu určitě nám pomohl ušetřit obrovské kvantum času, protože jsem se nemusel, a nikdy jsem se nechtěl, učit nic nového.

Pro mě je Mioweb velmi jednoduché řešení, kde dokážu vytvořit zajímavý a jednoduchý web, a co dneska vnímám, že je hodně důležité, tak trochu pustit uzdu své kreativitě a nebát se koukat někde jinde, a možná se fakt vyhýbat takovým řešením, kdy každý web vypadá úplně stejně. V tom nám Mioweb také pomohl díky obrovskému množství šablon, které nabízí. A přechod na novou verzi Miowebu nám umožnil, abychom dobře dokázali jednotlivé prvky a elementy skládat za sebe, posunovat si je doprava a doleva, nahoru a dolů, aby celkově ten design stránky byl takový, jaký chceme.

Jakou strategií získáváte zákazníky? Jak s nimi na webu pracujete? Jak je dovedete k objednávce? Můžete nám popsat vaši cestu zákazníka na webu? 

Nejvíce lidí jsme k nám na web přivedli skrz online konference, respektive online kongresy. Moje žena natáčela velké kongresy, 20 až 23 rozhovorů, které probíhaly v jednom týdnu, potom jsme přes kampaně otvírali tyhle cesty, kdy každý den se otevřela obrovská série videí, a zároveň jsme potom prodávali záznam. Z toho vznikl první online kurz, který se na základě toho prodával.

Tohle byla věc, kterou jsme začali dělat dva roky zpátky a v té době nebylo všechno ještě v online. Bylo to všechno úplně jiné a těch lidí, kteří se k nám přidali, tak v první vlně bylo přes 3 000. A díky tomu jsme prostě najednou dokázali mít návštěvnost na webu, která je potom důležitá pro další věci. V dnešní době se pořád snažíme tvořit obsah zdarma.

Dneska dostáváme nejčastěji lidi na web z naší uzavřené facebookové skupiny, kde je skoro 4 000 členů, tak to je jedna věc, kdy vznikají na webu nějaké nové věci a ty lidi tam jdou a registrují se, hlásí se, čtou si to, poslouchají. Pořád zajišťujeme, abychom měli nějaký pohyb na webu, právě díky facebookovému pixelu, a mohla na to běžet facebooková reklama. A v momentě, kdy se lidi zaregistrují k něčemu novému, tak skrz e-mail marketing s nimi dál pracujeme tak, aby si koupili nějaký produkt, který chceme. 

Používáte na webu nějaký magnet?

Typické magnety, jako jsou e-booky, videa zdarma apod., my nemáme. V tuhle chvíli nemáme žádný magnet, kdy by člověk přišel na web a řekl si: hele super, já se tady registruju. Vlastně máme, máme tam sérii rozhovorů, která vznikla na podzim loňského roku. Jmenuje se to Antidepka, kdy se v zásadě všichni mohou jenom zaregistrovat do členské sekce, přijdou jim přístupy, videa pak máme v členské sekci, takže to je jeden z těch magnetů, ale žádnou formou na něj necílíme.

Naším magnetem je, že zveme lidi k tomu, aby si koupili náš fyzický produkt, aby si koupili Karty radosti, a na základě toho potom s nimi dál komunikujeme a představujeme jim další věci, protože ten finální produkt, který máme, tak to je klub Energie v životě, kde chceme, aby lidé byli součástí uzavřené komunity, a kde vznikají každý měsíc nějaká nová témata.

Zjistili jsme, že nejlepší je reagovat na to, co se teď děje, protože to se extrémně každý měsíc vyvíjí. Na začátku března (aktuálně je březen 2021) přišlo omezení, že nemůžeme za hranice našeho okresu, a téma v klubu bylo zrovna mantrování a meditace. Klub stojí nějaké peníze a my jsme udělali během jednoho odpoledne kampaň, která zněla 321 začínáme – meditace a mantrování za 321 Kč, a najednou přišlo během dvou dnů 40 nových lidí, které tohle téma zajímalo. Pro nás je to zase jeden z těch magnetů, kdy lidi najednou přichází a s největší pravděpodobností budou dál pokračovat právě v tom placeném klubu tak, aby měli ty informace pořád k dispozici, a jsou to takové jako ochutnávky dalších věcí, které děláme.

Vydělává vám web v současnosti tolik, kolik byste si přáli?

Web není jedinou věcí, kterou máme, to je důležité říct. Věnujeme se i jiným věcem, mimo jiné já pracuju ve Smartemailingu a tohle jsou všechno věci, které se skládají dohromady. To, co se naučím jinde, pak mohu aplikovat i na náš domácí business. Podnikání nám přináší to, co tomu věnujeme.

Na začátku letošního roku jsme se rozhodli, že chceme přehodit výhybku z toho klasického podnikání v business. Klasické podnikání je pro mě živnostník, který vydělá nějaké peníze, které chce, a my to chceme překlopit do businessu, do budování nějakého brandu, firmy, značky, abysme mohli spolupracovat s dalšíma lidma, abychom skrze nás, náš kanál dokázali poskytnout dalším lidem nějakou formou to, že si budou moct vydělávat peníze, a to je to, kam se to snažíme teď posunout.

Proto vznikají i další fyzické produkty, proto budou vznikat další online produkty. Snažíme se opravdu o to, aby to, co děláme, mělo tu nejlepší přidanou hodnotu. Ne všechno musí být placené, ne za všechno musíme mít peníze, není to tak, a jak říkám, hodně se snažíme reagovat na to, co se děje.

Nedílnou součástí našeho podnikání bylo pořádání živých akcí, a to hlavně pobytů, které jsme poslední rok nemohli udělat, a samozřejmě to mělo nějaký negativní dopad na cash flow firmy a našeho podnikání, protože to bylo něco, co dva tři roky fungovalo, ale najednou to za poslední rok v zásadě negeneruje vůbec nic.

Takže ano, web nám v zásadě dneska přináší to, co očekáváme, co potřebujeme. My chceme dál růst, pracujeme na tom, aby nám web, Facebook, e-mailing, a vůbec celková komunikace se zákazníky, přinášely samozřejmě mnohem víc.

Dá se tedy říct, že se naplnil cíl, se kterým jste do podnikání před těmi pěti šesti lety šli, a teď se posouváte o level výš?

Ano, podnikáme pět let, máme dvě malé děti a máme se hezky. V zásadě to určitě naplnilo to, co jsme očekávali. Vyděláváme peníze, děláme to, co nás baví, učíme se každý den nové věci, jsme nezávislí a nemusíme si hledat nějakou novou práci. Takže ano, naplnilo to to, co jsme od toho očekávali, ale je čas pro růst.

Myslím si, že v každém podnikání je na začátku důležitá pokora, ale po nějaké době by měl každý začít přemýšlet o tom, jak může o nějaký kousíček vyrůst, jak se někde s někým spojit, jak vymyslet nové produkty, nové projekty a učit se od lidí, kteří jsou mu inspirací, ale zároveň se nebát s lidmi začít spolupracovat a vymýšlet něco vlastního.

Vnímám, že ta největší síla v podnikání je v nějaké soudržnosti podnikatelů, kteří mají nějakou velmi podobnou vizi, podobné myšlení, protože v dnešní době jsou i lidi, kteří jsou závislí opravdu na tom fyzickém produktu, na setkávání s lidmi. A myslím si, že spousta z nich ani netvoří úplně extrémně online, ale je skvělé, když se mohou zapojit do nějakých online produktů a díky tomu si vydělat peníze.

Co byste poradil udělat teď hned, když bych chtěla mít na webu nějaké výsledky?

Web by neměl vypadat stejně jako 100 dalších webů, a to je za mě první věc. To jsou ty rozdíly, které rozhodují o tom, zda lidi na webu u mě budou, nebo ne, a jestli budou brát produkt vážně. Rozumím tomu, že každý není úplně technicky zdatný, ale i k tomu online podnikání a k tomu webu patří trošku kreativity a nadhledu.

Druhá věc, neměl bych se spoléhat jenom na to, že si ode mě budou lidi na webu něco kupovat a neměl bych spoléhat jenom na klasický kanál, jako jsou dneska sociální sítě. To, co vnímám jako největší problém lidí, se kterými já – teď odbočím od našeho webu – ale ve Smartemailingu s lidmi řešíme – že velmi často spoléhají jenom na jeden kanál – PPC nebo facebookové reklamy a snaží se cpát lidi na web, oni u nich utratí nějaké peníze jednou, ale dál s nimi už nekomunikují.

Z mého pohledu je tohle ten další obrovský rozdíl a to je, že pokud dneska mám web, mám produkt, mám i peníze na to, abych na ten web k tomu produktu dokázal přivést nějaké lidi, tak bych měl myslet na to, abych ty lidi u sebe udržel a dál s nimi komunikoval. A to je podle mě budoucnost v online podnikání, není to o tom jenom urvat nějakého zákazníka, který ke mně přijde. Jak v online podnikání, tak v e-commerce, v e-shopech to bude jenom o tom, jestli si dokážou lidi dál udržet tak, aby nebyl jejich produkt závislý jenom na tom, že skroluje, a mám zajímavý banner za zajímavé peníze a ty lidi jdou, koupí, a možná si můj produkt v životě neotevřou, možná si ho v životě neposlechnou, ale to podle mě není dobře.

Takže co by měl teď každý udělat je, že se na svůj business podívá a podívá se na to, že když získá nějakého zákazníka, tak udělat maximum pro to, aby si ho i pro nějaký další, jakýkoliv produkt udržel. I kdyby ho teď ještě neměl a měl jenom jeden produkt, tak aby s ním uměl komunikovat tak, aby jakýkoliv další produkt pro něho měl nějaký smysl a s každým tím člověkem by měl dělat maximum pro to, aby se z něj stal lover značky, produktu, člověka, brandu.

Monika: Aby vlastně, když potom nabídnete další produkty, tak aby zákazník neváhal a koupil, protože jste ho už jednou přesvědčil, takže netřeba ho potom přesvědčovat znovu.

A to je hrozně důležité, já bych si moc přál, aby to všichni pochopili, protože to je ta zásadní věc, proč třeba náš první fyzický produkt – Karty radosti najednou mohly být tak úspěšné a v předprodeji jsme prodali asi 450 kusů, protože jsme jednou s těmi lidmi nějakou formou komunikovali, budujeme si tu databázi, budujeme komunitu a pak jsme přišli a řekli jsme, hele máme tady nový produkt, a najednou jsme během 10 dnů prodali 450 balíčků karet radosti, a to velmi pozitivní bylo, že nám to zaplatilo celou výrobu karet, všechno okolo, všechnu tu práci, kterou jsme kolem měli.

Najednou ta komunita nebyla vůbec proti jít a utratit peníze za úplně něco jiného, co do té doby s námi nemělo vůbec nic společného, a nikdy to u nás na webu a v tom našem produktu nemohli ani vidět, ani zažít, protože my jsme ten produkt vůbec neměli. A jenom to bylo o tom, že jsme ten brand budovali a najednou jsme mohli přijít a vydělat opravdu zajímavé peníze, které byly odměnou za to, čemu jsme se věnovali několik posledních let. 

Pečuji o partnerský a provizní program Mioweb Money. Starám se o to, aby měli partneři v rukou ten nejlepší nástroj na prodejní web, s nadšením jej doporučovali svým klientům a získávali za propagaci provize.

Checklist zdarma

Splňuje váš web všechny nároky, které se od prodejního webu očekávají? Stáhněte si náš rychlý audit, který vám za 5 minut pomůže odhalit všechny neduhy.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů