Jak na EET pro malý e-shop: 5 věcí, o kterých musíte vědět

eet elektronická evidence tržeb

Elektronická evidence tržeb patří mezi témata, která už nějakou dobu hýbou celým Českem. Nechme ale nyní stranou jakékoliv úvahy o kladech či záporech a pojďme si společně projít vše, co EET znamená pro menší elektronické obchody. Prvního března totiž odstartovala tzv. druhá fáze, která se týká právě i této oblasti e-commerce.

Co, proč a jak aneb jasně a stručně o EET

Ještě než se vrhneme na konkrétní body, ujasníme si úplně základní fakta. EET definuje zákon 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, který vstoupil v účinnost dne 1. 12. 2016. Jde tedy o povinnost elektronicky evidovat tržbu, aby bylo možné předcházet daňovým únikům. Zavádění probíhá postupně, od ubytovacích a stravovacích služeb (první etapa), přes maloobchod a velkoobchod (druhá etapa) až k dalším činnostem (třetí etapa) a řemeslníkům (čtvrtá etapa). A nyní už si vysvětlíme, jak na EET, pokud provozujete e-shop.

1. Jaké platby spadají pod EET

U EET nezáleží na výši tržby, ale na způsobu úhrady, který zákazník využil. Evidovat tak musíte všechny platby:

  • hotovosti,
  • platební kartou (na pobočce i online),
  • online přes služby typu PayPal, GoPay atd.

Naopak se elektronická evidence netýká placení převodem na účet. Zvláštním případem jsou dobírky, které stojí tak trochu na pomezí. Jestliže vám přepravní společnost zasílá peníze z dobírek na bankovní účet, nejsou součástí EET. Když si je ale necháte vyplácet v hotovosti, pak je musíte do zaznamenávání zahrnout.

2. Co je nutné udělat

Jakmile jako eshopař zjistíte, že se na vás EET vztahuje, a to třeba i jen částečně, měli byste se zaregistrovat do speciální internetové aplikace Ministerstva financí. Nejprve tak požádáte o autentizační údaje (přes online formulář nebo na pobočce finančního úřadu) a posléze do systému zapíšete svůj obchod. Následně si vygenerujete certifikát v podobě počítačového souboru, přes který bude vaše napojení na finanční správu fungovat – nainstalujete ho do účetního programu nebo administrace obchodu, případně si doprogramujete modul, co zvládne jeho implementaci. Konkrétní postup samozřejmě vychází z toho, jakým způsobem a na čem svůj e-shop provozujete.

Kromě všeho, co jsme uvedli výše, je nutné umístit na web text v tomto znění: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

3. Jak vše probíhá

  • Poté, co zákazník provede platbu, dojde k zaslání datové zprávy o uskutečněné transakci přímo finanční správě.
  • Následně ze serveru finanční správy přijde potvrzení, že byla transakce zaevidovaná. Jeho součástí bude i unikátní kód účtenky.
  • Účtenku je potřeba vystavit a předat zákazníkovi, což se standardně děje přes e-mail. Některá řešení umožňují propisování kódu přímo na daňový doklad – fakturu.

4. Kdo a jak provádí kontroly + sankce

Stát samozřejmě bude namátkově zjišťovat, zda někdo EET zákon neobchází. Jako kontrolní orgán v této věci působí finanční a celní správa. V praxi to pak může vypadat tak, že u vás nakoupí zákazník, který bude ve skutečnosti úředníkem konajícím kontrolu.

V případě, že se jako e-shop do evidence nezapojíte, i když taková povinnost pro vás existuje, vám hrozí tyto sankce (seřadili jsme je od běžných až po jakési výjimečné – např. při opakovaném prohřešku):

  • napomenutí,
  • pokuta až do výše 500 000 Kč,
  • uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti do té doby, než své tržby začnete evidovat, jak máte.

5. Nejjednodušší řešení EET pro e-shop

Mnozí odpůrci EET by nyní mohli navrhnout, že nejlepší je EET vůbec neřešit. I to je možnost, kterou zde můžeme nastínit. Jako e-shop se elektronické evidenci můžete zcela legálně vyhnout – nenabízet platební metody, na které tato povinnost pamatuje.

Na druhé straně se ale budete muset smířit s tím, že si tak s velkou pravděpodobností zavřete dveře k mnoha potenciálním zákazníkům, protože online platba kartou je v jejich očích dost atraktivní záležitost. Zaplatí tak okamžitě po nákupu, nemusí už na nic myslet a požadované zboží jim díky celkově rychlejšímu procesu dorazí dříve než při platbě převodem.

Takže jestli se nechcete už dopředu zbytečně vzdávat zákaznické přízně, vyplatí se rozjet internetový obchod na platformě, se kterou můžete na starosti s EET víceméně zapomenout. Typický příklad představuje MioWeb e-shop napojený na automatizovaný fakturační systém FAPI, který sám o sobě obsahuje funkci pro EET. A tu aktivujete pouhým označením příslušné volby v nastavení a vložením svého certifikátu. To pro vás jako uživatele znamená, že vás nečeká žádné dodatečné programování či hledání způsobů, jak se na finanční správu efektivně napojit.

Pár slov na závěr

Jak jste právě zjistili na předchozích řádcích, i přesto, že EET sehrává především roli zátěže a komplikace pro vaše podnikání, dá se na tuto povinnost elegantně vyzrát. A to i bez hledání skulinek a mezer v legislativě. Stačí pamatovat na to, co všechno vnáší do chodu e-shopu a jak se se vším vypořádat výběrem vhodného e-shopového systému. Pak vás žádná evidence na cestě za úspěchem nemůže zastavit.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *