Co je Google Analytics
Google Analytics je softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který umožňuje sledovat návštěvnost internetové stránky a další související činnosti – například pohyb a chování návštěvníka na webu.
Je k dispozici zdarma, což je jeden z mnoha důvodů, proč se jedná o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.
Struktura
V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod.
Měřicí kód
Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.
Základní statistiky
Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:
- Návštěvy – udává celkový počet návštěv, které www stránky zaznamenaly během stanoveného období.
- Uživatelé – ukazuje celkový počet uživatelů, kteří během stanoveného období alespoň jednou daný web navštívili.
- Zobrazení stránek – jde o celkový počet zobrazených stránek. Do těchto výsledků se započítávají i opakovaná zobrazení.
- Procento nových návštěv – představuje odhad, kolik procent uživatelů bylo na webu poprvé.
- Počet stránek na jednu návštěvu – tato čísla vyjadřují, na kolika stránkách se v průměru uživatelé ocitají při své návštěvě.
- Průměrná doba trvání návštěvy – pojednává o průměrné době, kterou návštěvník stráví na webu.
- Míra okamžitého opuštění – procentuální vyjádření počtu návštěv, které nevyvolaly žádnou interakci uživatele. To znamená, že návštěvník přišel na web, ale poté ho opustil = na nic nekliknul apod.
Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.
Hlavní sekce
Použitelnost a možnosti Analytics shrnuje rozdělení do 4 hlavních kategorií:
- Publikum aneb kdo stránku navštěvuje.
- Chování aneb co návštěvníci na webu dělají.
- Akvizice aneb jak a kudy se uživatelé na web dostávají.
- Konverze aneb úkoly, které by měli uživatelé na webu plnit.