CO JE GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics je softwarový nástroj se spoustou funkcí od společnosti Google, který umožňuje sledovat návštěvnost internetové stránky a další související činnosti – například pohyb a chování návštěvníka na webu.

Je k dispozici zdarma, což je jeden z mnoha důvodů, proč se jedná o velmi rozšířenou a hojně využívanou službu. Statistická data, která poskytuje, jsou nezbytná pro vyhodnocování a nastavování nejrůznějších online marketingových aktivit. Pro tyto účely lze propojit s reklamním systémem Google AdWords.

Struktura

V jednom Analytics účtu lze provozovat několik služeb. Služba je v tomto případě ekvivalent web stránky. Pokud tedy někdo vlastní více webovek, pro každou založí jednu službu. U služby je možné mít více tzv. zobrazení, což jsou přehledy vytvářené na základě konkrétní specifikace – například se mohou zobrazovat jen návštěvníci z České republiky, případně ti, kteří přicházejí výhradně z počítače, mobilního telefonu apod. 

Měřicí kód

Propojení konkrétního webu s účtem Analytics probíhá pomocí měřicího kódu, který služba vygeneruje. Tento kód je následně nutné vložit do všech stránek, které mají být do měření zahrnuty. Například u WordPressu to lze vyřešit přes speciální plugin. Po zhruba 24 hodinách se začnou v přehledech ukazovat první čísla.  

Základní statistiky

Obecně slouží Google Analytics ke zjišťování, kdo a kdy daný web navštěvuje, jaká jeho stránka je nejpopulárnější, jak dlouho uživatel kde zůstane atd. Mezi konkrétní základní statistiky patří:

  • Návštěvy – udává celkový počet návštěv, které www stránky zaznamenaly během stanoveného období.
  • Uživatelé – ukazuje celkový počet uživatelů, kteří během stanoveného období alespoň jednou daný web navštívili.
  • Zobrazení stránek – jde o celkový počet zobrazených stránek. Do těchto výsledků se započítávají i opakovaná zobrazení.
  • Procento nových návštěv – představuje odhad, kolik procent uživatelů bylo na webu poprvé.
  • Počet stránek na jednu návštěvu – tato čísla vyjadřují, na kolika stránkách se v průměru uživatelé ocitají při své návštěvě.
  • Průměrná doba trvání návštěvy – pojednává o průměrné době, kterou návštěvník stráví na webu.
  • Míra okamžitého opuštění – procentuální vyjádření počtu návštěv, které nevyvolaly žádnou interakci uživatele. To znamená, že návštěvník přišel na web, ale poté ho opustil = na nic nekliknul apod.

Kromě výše uvedených dat lze prostřednictvím nástroje Google Analytics získávat i údaje pro detailnější specifikaci uživatelů, jako je například jazyk, použitá technologie, věk, pohlaví, lokalita a další.

Hlavní sekce

Použitelnost a možnosti Analytics shrnuje rozdělení do 4 hlavních kategorií:

  • Publikum aneb kdo stránku navštěvuje.
  • Chování aneb co návštěvníci na webu dělají.
  • Akvizice aneb jak a kudy se uživatelé na web dostávají.
  • Konverze aneb úkoly, které by měli uživatelé na webu plnit.