CO JE KONTEXTOVÁ NAVIGACE

Kontextová navigace slouží na webu jako doplněk hlavního menu. Umožňuje snadný přechod návštěvníka na další (rozšiřující) informace, které souvisejí s prohlíženým obsahem.

Obvykle je dostupná v podobě odkazů v textu – příkladem kontextové navigace může být slovo „menu“ v první větě prvního odstavce. Po kliknutí odvede čtenáře na vysvětlení tematicky příbuzného pojmu, a tím zasazuje už získané údaje do širšího nebo dalšího kontextu.

Prostřednictvím kontextové navigace se uživatel snadněji pohybuje po webových stránkách (pomocí interního prolinkování) a dostává tipy na relevantní sekce, které by mohly či měly zajímat.

Další umístění souvisejících odkazů

Kromě zapojení jednotlivých odkazů do souvislého textu se kontextová navigace využívá i v podobě ikonek nebo tlačítek po stranách či v patičce. Kromě standardního účelu, kdy upozorňují na související/dovysvětlující obsah, mohou ukazovat cestu k pokračování textu, nadřazené kategorii (na hlavní přehled rubriky – na této podstránce jde např. o odkaz „zpět do slovníku“) nebo příbuzným výrobkům (u e-shopu).

Přínos kontextové navigace

  • Pro uživatele webu: jednodušší dostupnost informací, rychlejší vyřešení požadavku nebo dohledání potřebných odpovědí, možnost získání ucelenějšího náhledu na problematiku, snazší pochopení struktury webovek a lepší orientace v sekcích.
  • Pro web a jeho výsledky: možnost efektivnějšího nasměrování návštěvníka ke konverzi, kvalitní provázání podstránek významně napomáhá optimalizaci pro vyhledávače (SEO), dobrá použitelnost webu zaručuje spokojenost uživatele a podporuje důvěryhodnost nabízených služeb.

Tvorba musí být promyšlená

Při vytváření kontextové navigace je potřeba vycházet z toho, co návštěvníci skutečně hledají a jak se při tom na webu chovají. Za nejsložitější krok se považuje odhadnutí uživatelsky zajímavých souvislostí, které odrazí jak potřeby cílové skupiny, tak i záměr provozovatele daných stránek v rámci plnění stanovených cílů, dosahování potřebného konverzního poměru, správné cesty zákazníka apod.

Kontextová vs. drobečková

Dále existuje i tzv. drobečková navigace, která v terminologii spadá pod kontextovou. Na rozdíl od ní má však pevně stanovené místo, a to nad hlavním obsahem podstránky.

Jedná se o seznam odkazů (v jednom či dvou řádcích dle rozsahu), mezi nimiž se nachází šipka nebo lomítko. Jako celek zobrazují cestu od nejnadřazenější sekce k nejdetailnější/konečné.