CO JE OPEN RATE

Open rate (zkratka OR) patří mezi základní metriky v e-mail marketingu. V překladu znamená „míra otevření“ a jako ukazatel vypovídá o procentu otevřených e-mailů – udává, kolik příjemců otevřelo doručenou zprávu (například newsletter).

K vyhodnocování e-mailingu slouží i další podobné parametry: click through rate (CTR, míra prokliku), opt-out rate (míra odhlášení), delivery rate (míra doručitelnosti) atd.

  • Vzorec pro výpočet open rate: počet otevřených e-mailů/počet odeslaných e-mailů *100. Příklad: pokud pošlete e-mail 20 tisícům zákazníků a 5 tisíc z nich danou zprávu otevře, pak je open rate 25 %.

Faktory ovlivňující open rate

Do hodnoty míry otevření se prolíná celá řada faktorů. Mezi nejhlavnější patří:

  • Údaje o odesílateli – neurčitý, podezřelý nebo příliš obecný odesílatel může adresáta od prokliku do e-mailu zcela odradit. Proto je potřeba dbát i na tuto zdánlivou maličkost. Někdy stačí přidat ke jménu popis pozice nebo upřesnit pojmenování oddělení, které e-mail zasílá.
  • Předmět e-mailu – měl by být smysluplný, lákavý a zajímavý. Platí zde podobná pravidla jako v copywritingu a u psaní nadpisů pro články, které se objevují v SERP nebo jiných podobných výpisech, kde se ucházejí o pozornost čtenářů mezi desítkami dalších. K odlišení lze využít třeba číslovky, otázky, informace vzbuzující zvědavost apod.
  • Nenačítání obrázků ve schránce adresáta – když příjemce nemá povolené načítání a zobrazování obrázků, e-mail se nezapočítá do statistiky otevřených, i když si ho uživatel pročetl třeba několikrát za sebou..

Z výše uvedeného vyplývá, že open rate nelze řadit mezi nejdůležitější a nejhodnotnější metriky. Každý odesílatel by si měl dále uvědomit, že otevření neznamená přečtení. O úspěchu e-mailingu jakožto marketingového nástroje je vhodné uvažovat spíše v rovině provedených konverzí.

Tři tipy pro zvýšení open rate

  1. Zajímavý odesílatel a neodolatelný předmět – platí vše, co už jsme uvedli na předchozích řádcích. Odesílatel a předmět jsou první dvě informace, které uživatel vidí. Musí být důvěryhodné, poutavé a bez chyb.
  2. Segmentace – ideální je zasílat e-maily přesně podle toho, co daná cílová skupina očekává nebo potřebuje (například s ohledem na věk, pohlaví, zájmy a další). Souvisí s tím také volba odpovídajících jazykových prostředků a celkový tón komunikace.
  3. Personalizace – pokročilé druhy e-mailingových aplikací a služeb umožňují připravovat e-maily na míru, i když jsou zasílány hromadně. Když pak uživatel v záplavě dalších newsletterů zahlédne třeba své jméno, velmi pravděpodobně ho to zaujme mnohem více než klasický předmět určený všem kontaktům z databáze.