Vytuňte tlačítka na webu a začněte díky nim prodávat

Výzva k akci (Call to Action, CTA) bývá přes svůj ohromný potenciál často opomíjena, obzvláště u nováčků. Škoda, že na její pravou sílu zapomínají i zkušení weboví designéři. Část z nich vnímá výzvu k akci jako doplněk stránky, nikoli jako základ, kolem kterého by se mělo vše točit. Pokud totiž chcete, aby váš web prodával (případně plnil jinou úlohu, jako je registrace, odeslání dotazu, poptávky, stáhnutí ceníku, e-booku atd.), výzva k akci se musí stát nezbytnou součástí designu webu.

call to action na webu

Dokonalá výzva k akci je kouzelný drahokam a zároveň základní kámen webu. Přivádí návštěvníky tam, kde je chcete mít. Správné umístění a podoba tlačítka není žádná věda. Stačí se zamyslet a přizpůsobit tlačítko na webu tak, aby dostatečně upoutalo. Nabídnout čtenářům to nejlepší v dokonalém kabátku.

Když budete tlačítko vytvářet a přidávat na vaše stránky, sami si jej vyzkoušejte. Pracujte s několika variantami. Která vás nejvíce vybízí ke kliknutí a zapojení se? Hrajte si, použijte humor. Statistiky ukazují, že originální a vtipné výzvy k akci mají dvakrát větší poměr konverze než ty suché. Přitáhnou ke kliknutí dvakrát více lidí.

Hlavním účelem každého byznysu je vydělávat. Dává tedy smysl věnovat CTA maximální pozornost – je to právě tlačítko s výzvou, které provádí návštěvníky vaším webem a ukazuje jim to, co nabízíte.

Vyšperkování tlačítka

Vizuálně nejlepší je tlačítko dostatečně velké, aby chytilo pozornost a zároveň hezky zapadlo do celkového designu stránky. Příliš velké tlačítko je většinou nedůvěryhodné, velmi malé zapadne zase na stránce mezi dalšími elementy. Střední cesta je zlatá.

Ukázka CTA z webu Basecampu

Barva

Je skvělým a prostým nástrojem.

Čtenářům webu naservírujte příjemně barevný chod, po kterém rádi sáhnou… či v našem případě spíše – kliknou. Snažte se, aby barva hezky zapadla do celkového vzhledu stránky, a přesto byla odlišná od barvy ostatních prvků na webu. Příliš křiklavé barvy působí jako pěst na oko, jemné tóny zase zanikají.

I tak by barva tlačítka měla být dostatečně jasná, což naopak neplatí pro jeho stín. Se stínem je třeba nakládat opatrně. (Pamatujete ještě na weby z devadesátých let? Koukněte na stránky Seznamu z roku 1997 – takto prosím ne.) Pokud je však vaše stránka dostatečně jednoduchá a „plochá“, jemné použití stínu u tlačítka zvýrazní právě to, co má smysl zvýraznit.

Návodné obrázky

V okolí tlačítek najdete na některých webových stránkách obrázky, které jakoby „navádějí“ uživatele ke kliknutí. Pokud je tato technika prováděna jemně a neodvede tak pozornost od samotného tlačítka, může být velmi efektivní.

Proč nezkusit zapojit pár šipek, nebo dokonce obrázek člověka dívajícího se ve směru tlačítka?

Návodné obrázky na pozadí webu

Hádejte, co se stane, když si doprostřed náměstí stoupne člověk a začne okázale pozorovat třeba oblohu. Naše instinkty zabezpečí, že většina lidí se podívá stejným směrem, aby zjistila, co je předmětem takového zájmu. A přesně tohoto efektu se někdy využívá v designu stránek.

Pohled směřující k výzvě akci (call-to-action)

Hotovou stránku s výzvou si následně vyzkoušejte sami jako návštěvník. Nasbírejte i zpětnou vazbu od vašich spolupracovníků. Ve finále můžete využít A/B testování – návštěvníkům vašeho webu se budou střídavě zobrazovat varianty stránky a vy budete sledovat, která je efektivnější. Toto je ideální a profesionální postup.

Síla slova

Vtipná výzva k akci na webu Ottocopy

CTA má ráda stručnost, jasnost, pochopitelnost. Správná výzva je rychle čitelná a ve zlomku sekundy návštěvníkovi řekne to, co je třeba. Zde se nebojte být direktivní, přímí. Rozvitá souvětí se vám na tlačítko nevejdou. Často používané výrazy jsou např. Klikněte zde, Přihlaste se, Zavolejte nám, Registrujte se a Odebírejte novinky, můžete si však vymyslet i vlastní výzvu v kontextu obsahu vašeho webu. Přitom kombinace vtipu a stručnosti většinou vyhrává.

Věnujte se i velikosti fontu. Text výzvy by měl být znatelně větší než text zbytku stránky. Vše do té míry, aby působil v celkovém dojmu kontrastně, stále si však zachoval příjemnost a čitelnost.

Prozraďte, co bude po kliku

Informace o akci po kliknutí na tlačítko

Návštěvníkům taky můžete prozradit malé tajemství – kam se po kliknutí na CTA dostanou. Předjímáte tak další postup. Je to opět krok k jasné komunikaci. Být transparentní je důvěryhodné. Popis, co očekávat, je většinou používaný u nabídky typu stáhnutí e-booku zdarma, popř. vyzkoušení nabízené aplikace na omezenou dobu.

Mějte na zřeteli váš cíl, a i když k vaší nabídce přidáte ještě něco extra, komunikujte to hlavní. Dostaňte se do jádra sdělení.

Umístění tlačítka

Je logické umístit CTA v přibližném středu, těžišti úvodní stránky. Existují i výjimky, například při nabídce dražších seminářů a akcí, kde se nejdříve vyjmenují benefity a přínos a až později přijde na řadu nabídka s cenou.

Jak dole, tak nahoře. Designérská finta. Zkuste umístit tlačítko jak nahoře, tak úplně dolů. Samozřejmě jen v případě, že je vaše stránka delší a vyžaduje scrollování dolů – toto se většinou využívá u single page prodejních stránek, které mají svoji danou strukturu a vyprávějí „prodejní příběh“.

A jak zaručit, aby vám návštěvníci věřili a rádi klikli? Referencemi. Lehkou vizuální formou ozdobte váš web ohlasy zákazníků a logy firem využívajících vaše služby.

Síla čistého prostoru

A teď se podívejme na CTA v širším kontextu stránky. Máte vyšperkované tlačítko. A co prostor kolem něj, jaký má vliv? Není leckdy ještě důležitější než samotná výzva? Jaké pozadí zvolit, aby podpořilo výzvu k akci?

Čím více volnosti výzvě dáte, tím víc vynikne. Pohled bude přirozeně nasměrován právě na ni.

Vytvořte pocit naléhavosti

Časově omezená nabídka na webu

Pocit naléhavosti a časového omezení působí silně motivačně. Dává jasné hranice. A to je v dnešním bezbřehém světě plném surfařů často nezbytné. Naším hlavním cílem je přimět webové surfaře najet na naši vlnu, inspirovat je k akci. A to s co nejmenším úsilím.

K tomu nám dopomůže inspirace minimalismem: osekat vše zbytečné. Nedáme tak našim návštěvníkům šanci se zastavit a dlouze přemýšlet, zda kliknout, či ne, a kam. Internet je místo, které se pohybuje velmi rychle, a vy musíte držet krok (možná spíše poklus) s ním. Máte maximálně 59 sekund na to přeměnit anonymního návštěvníka v potenciálního zákazníka.

Dobrá výzva k akci zprostředkovává pocit naléhavosti: jediná příležitost je právě teď! Proto jsou časově omezené nabídky prostě skvělé. Návštěvník webu musí mít pocit, že když neudělá akci teď, o něco přijde.

Rychlé nabídky a omezení fungují nejlépe u levnějších položek, zboží, vstupenek atd. Těm cenově vyšším sluší více volnosti a prostoru. V obou dvou případech jsou vymezené hranice užitečné, použijte je ke svému prospěchu. Jen netlačte na prodej moc, při stavění hranic se nezapomeňte poradit se svým selským rozumem.

Při tvorbě webu u nás najdete několik elementů, které vám k vytvoření pocitu naléhavosti pomohou. Jedním z nich je odpočet času:

Odpočet na webu

Shrnutí na závěr

Ať už prodáváte nebo nabízíte cokoliv, vězte, že výzva k akci je to, kolem čeho se vaše webové stránky musí točit. Je to kmenová buňka vašeho prodejního organismu. Chcete své návštěvníky rozhýbat, zapojit? Jedno malé tlačítko to zvládne. Jedna malá výzva dokáže mít velkou moc. Nelekněte se jí, naučte se s ní pracovat a využijte ji ve svůj prospěch!

A jak tuníme tlačítka my?

Už při tvorbě webu v MioWebu snadno a velmi rychle upravíte svoje tlačítka na pár kliků:

Ukázka práce s tlačítky na MioWebu

Pokud chcete nejen vyšperkovaná tlačítka, zadejte zde svůj e-mail a my vám pošleme zdarma třídílný návod na to, jak vytvořit web, který prodává. A nebojte, není to o moc složitější než nastavit tlačítko.

Viktor Šabacký

Ve Firmě 2.0 jsem zodpovědný za prosperitu značky MioWeb 2.0. Starám se o to, aby "věci odsýpaly" a každý v týmu měl to, co potřebuje ke své práci. Kromě toho se snažím i sám pracovat ;)

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.