Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Každý majitel začínajícího webu či e-shopu řeší jeden zásadní problém – jak na své stránky přivést dostatečné množství návštěvníků. Dva nejpoužívanější způsoby, jak tohoto cíle dosáhnout, jsou optimalizace pro vyhledávače, známá pod zkratkou SEO a reklama s platbou za proklik, neboli PPC.
I přesto, že majitelé internetových stránek mají k dispozici i spoustu dalších metod propagace, například e-mailový marketing, bannerové reklamy, či oslovení zákazníků na sociálních sítích, SEO a PPC jsou používány nejčastěji a mají také potenciál získat největší počet návštěvníků.
Pokud spouštíte nový web a snažíte se co nejrychleji získat návštěvnost a konverze, dost možná stojíte před rozhodnutím, zda začít s propagací vašeho projektu pomocí PPC či SEO. Každá z těchto disciplín online marketingu má jak své výhody, tak i nevýhody. Je však jedna z těchto strategií výrazně lepší než druhá? Někteří obchodníci nedají dopustit na optimalizaci pro vyhledávače, zatímco jiní používají k získávání návštěvnosti výhradně PPC reklamu. Jaká varianta je tedy nejlepší a proč? Na to se pokusíme odpovědět v tomto článku.
Optimalizace pro vyhledávače, známá také jako SEO, je metoda online marketingu, která využívá k získávání relevantních návštěvníků organické vyhledávání Google, Seznam, Bing nebo jiných vyhledávačů. Díky tomu získáváte cílenou návštěvnost lidí, kteří mají o váš produkt skutečně zájem, jelikož jej aktivně hledají ve vyhledávačích.
V závislosti na tom, v jakém odvětví podnikáte a jak silné konkurenci musíte čelit, však může dosažení dobrých výsledků optimalizace trvat poměrně dlouho. Může se stát, že několik měsíců investujete značné částky do získávání kvalitního obsahu a relevantních zpětných odkazů, avšak kýžené výsledky se stále nedostavují.
Probojovat se ve výsledcích vyhledávání na první příčky totiž (v závislosti na vaší konkurenci) vyžaduje hodně času, práce a investic. Nespornou výhodou však je, že jakmile se dostanete na dobré pozice ve vyhledávání, máte tendenci se tam nějakou dobu udržet. Pokud vaše konkurence neinvestuje do SEO více prostředků než vy, můžete zůstat na vysoké pozici i řadu týdnů nebo měsíců a získat tak obrovské množství návštěvníků.
Optimalizace pro vyhledávače nemusí být ani příliš drahá. Pokud máte dostatek odborných znalosti k tomu, abyste dokázali optimalizovat vaše stránky sami, pak vás to ani nebude stát moc peněz, pouze váš čas. Pokud však těmito znalostmi a zkušenostmi nedisponujete, je lepší to nechat na profesionální SEO agentuře.
V takovém případě sice můžete za optimalizaci webu pro vyhledávače utratit i několik tisíc měsíčně, ale v porovnání s objemem návštěv a konverzí, které tímto způsobem získáte, se vám to obvykle bohatě vyplatí.
Reklama s platbou za kliknutí, která je také známá pod zkratkou PPC, spočívá v získávání relevantní návštěvnosti prostřednictvím reklam, které se zobrazují ve vyhledávačích zcela nahoře, ještě nad přirozenými výsledky vyhledávání. Mezi hlavní výhody PPC reklamy patří to, že vám přivede zákazníky prakticky okamžitě.
Jakmile sestavíte váš reklamní inzerát a určíte, na jaká klíčová slova se má zobrazovat, začnou na váš web během několika málo minut proudit potenciální zákazníci. Z názvu PPC, neboli „pay per click“ reklamy, bohužel vyplývá také její největší nevýhoda. Za každé kliknutí na vaši reklamu totiž zaplatíte určitou částku, která se odvíjí mimo jiné od konkurenčnosti jednotlivých klíčových slov, na které reklama cílí.
Cena klíčových slov totiž není stejná, za některá zaplatíte částky do několika korun, u jiných se může jejich cena vyšplhat až na desítky Kč nebo i více. O umístění vaší PPC reklamy poté rozhodne algoritmus vyhledávače na principu aukce. Výše ceny za proklik tak určuje, na jaké pozici se bude vaše reklama zobrazovat mezi ostatními.
Pokud nabídnete méně než vaši konkurenti, kteří cílí na stejné klíčové slovo, bude se vaše reklama zobrazovat níže, což však obvykle znamená menší počet zobrazení a mnohem nižší míru prokliku. To, že platíte, jen když na vaši reklamu někdo klikne, vám ale na druhou stranu dává možnost plně kontrolovat, kolik za PPC reklamu utratíte.
PPC reklamu můžete kromě vyhledávačů použít i na většině sociálních sítí, například na Facebooku či Instagramu, kde však cílení neprobíhá na základě klíčových slov, ale na základě informací, které sociální sítě o svých uživatelích shromažďují.
I přesto, že je PPC reklama placená, umožnuje nákladově velmi efektivní získávání nových zákazníků. Díky sledování statistik můžete přesně určit, která klíčová slova se vám nejvíce vyplácí a vybudovat tak přesně cílenou reklamní strategii.
Výhodou PPC reklamy také je, že můžete kromě klíčových slov cílit i na specifická publika. Vaše reklama se tak bude zobrazovat pouze lidem, u kterých předpokládáte, že by o vaše zboží mohli mít skutečný zájem. Můžete tak třeba nastavit, že se reklama bude zobrazovat pouze lidem v určitém věkovém rozmezí, žijícím v určitém městě, lidem, kteří již v minulosti navštívili vaši stránku a podobně.
SEO je ideální pro dlouhodobou strategii získávání návštěvnosti, která sice vyžaduje ze začátku určité časové nebo finanční investice, ale následně je schopna dlouhodobě zajišťovat kvalitní cílenou návštěvnost. Přestože si na první výsledky asi budete muset několik týdnů i měsíců počkat, následně získáte dlouhodobý a stabilní zdroj zákazníků, který je „téměř zadarmo“.
Placená PPC reklama je na druhé straně perfektní způsob, jak získat kvalitní cílenou návštěvnost opravdu rychle. Pokud rozjíždíte nový web, začali jste prodávat nový typ produktu, nebo potřebujete získat větší návštěvnost například v předvánočním období, nemůžete si dovolit čekat půl roku, než se začnou projevovat efekty optimalizace pro vyhledávače. Díky PPC se však vaše reklama začne zobrazovat téměř okamžitě a během několika minut po spuštění již můžete mít první zákazníky.
Souboj SEO versus PPC ve skutečnosti nemá jasného vítěze. Znamená to, že byste na tyto marketingové techniky neměli pohlížet stylem buď anebo. Proč tedy nevyužít výhod obou? Kombinací SEO pro hlavní stránku vašeho webu a PPC pro jednotlivé vstupní stránky nebo stránky jednotlivých produktů na e-shopu můžete získat to nejlepší z obou světů.
Pokud právě spouštíte nový web, PPC reklama vám umožní získat prvních pár zákazníků, zatímco budete investovat do SEO, jehož efekt se projeví až za delší čas. Po čase na váš e-shop začnou proudit návštěvníci z vyhledávačů na klíčová slova, která by vás ani nenapadla, zatímco PPC vám přivede super cílenou návštěvnost, u níž je velká pravděpodobnost konverze.