Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Jak na cookies od 1. 1. 2022

Od 1. ledna 2022 se dramaticky mění pravidla pro ukládání cookies. Jste na tuto změnu připraveni? Úderem silvestrovské půlnoci se svět online marketingu změnil. Na základě novely zákona o elektronických komunikacích ze září 2021 totiž od Nového roku mohou provozovatelé webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem svých návštěvníků. I když je ochrana soukromí uživatelů jistě žádoucí, tato nová pravidla poměrně zásadním způsobem omezí možnosti nejen online reklamy, ale také analýzy návštěvnosti webu.

Co jsou cookies a k čemu je provozovatelé stránek potřebují?

Cookies jsou drobné datové soubory, které se uloží na počítači návštěvníka vašeho webu a zašlou vám informace o tom, co zde dělal, a to i v případě, že váš web navštěvuje opakovaně. Můžete tak získat spoustu cenných informací o jeho zákaznických preferencích. Cookies ovšem také ulehčují život a zlepšují uživatelskou zkušenost samotných návštěvníků. Je možné například uložit obsah nákupního košíku na později, pamatovat si uživatelské nastavení a podobně.

Pokud mluvíme o cookies, je nutné rozlišovat takzvané cookies první strany, to jsou ty které ukládá přímo váš web, a cookies třetí strany, ukládané do počítače návštěvníka službami třetích stran používaných na vašem webu – například Google Ads či Analytics. Tyto cookies jsou nezbytné například pro remarketing, zobrazování cílených reklam i pro měření návštěvnosti.

Jakých cookies se nové změny týkají?

Kromě dělení na cookies 1. a 3. strany můžeme cookies dělit na několik typů podle jejich účelu:

  • Nezbytné, které zajišťují funkce nezbytné k činnosti webu, například ukládání zboží v košíku. 
  • Preferenční, sloužící k zapamatování informací o uživatelském nastavení, například barevné schéma či jazykové předvolby.
  • Statistické, jejichž účelem je sbírat informace potřebné k měření a analýze návštěvnosti.
  • Marketingové, které můžete využít k lepšímu cílení a personalizaci reklam.

Všech těchto typů, kromě cookies zajišťujících nezbytné funkce webu, se budou týkat nová pravidla, která vyžadují, aby uživatel poskytl s jejich používáním souhlas.

Jaká jsou nová pravidla pro cookies od ledna 2022?

Zatímco dříve bylo nutné uživatele pouze informovat o tom, že na stránce používáte cookies, nynější pravidla jsou mnohem striktnější. Nejenže musíte mít pro používání cookies výslovný souhlas uživatele, musíte jej navíc informovat, jaké typy cookies chcete sbírat a za jakým účelem. Tato nová pravidla se s výjimkou přesně vyjmenovaných cookies sloužících k zajištění nezbytné funkčnosti webu budou vztahovat na vše ostatní, dokonce i na cookies sloužící k měření návštěvnosti.

Nová pravidla pro cookies od roku 2022
Zdroj: Pixabay.com

Co když vám uživatel souhlas s užíváním cookies nedá?

V případě, že uživatel odmítne souhlas poskytnout, nesmíte jej nijak penalizovat, například znepřístupněním obsahu. Bez možnosti ukládat cookies však bohužel přijdete o mnoho informací, které jsou pro váš byznys velmi důležité, například o měření a analýzu návštěvnosti, informace o konverzích a podobně. Nebudete také moci uživatelům zobrazovat cílenou reklamu a zařazovat je do remarketingových seznamů.

Co by měla obsahovat lišta na souhlas s ukládáním cookies?

Jak je psáno výše, souhlas musí být udělen dobrovolně a bezpodmínečně. Uživatel by tedy neměl být nijak šikanován, například horším přístupem nebo znepřístupněním konkrétního obsahu. Souhlas by však měl také odpovídat požadavkům, které stanovuje GDPR. To znamená, že by mělo být jasné, s čím vlastně uživatel souhlasí, k jakému účelu budou jeho data použita, popřípadě zda a komu budou předávána (např Google Ads, Facebook Ads, Sklik a podobně).

Přestože můžete použít i možnost, kdy uživatel odsouhlasí či odmítne vše jediným tlačítkem, lišta by měla obsahovat i rozčlenění jednotlivých skupin cookies, s vysvětlením jejich funkcí a možností povolit či zakázat každou z nich zvlášť. Neměla by chybět ani informace o tom, jaká jsou práva návštěvníků webu a jak je možné udělený souhlas odvolat.

Tlačítka pro povolení a zakázání jednotlivých skupin i všech cookies najednou by zároveň měla být stejně přístupná, není tedy povoleno, aby například tlačítko pro souhlas bylo velké a kontrastní, zatímco odmítací tlačítko bylo malým fontem, barevně splývajícím s pozadím. Stejně tak je zakázáno, aby v liště byla již některá volba předem zaškrtnuta.

Předtím, než uživatel souhlas potvrdí, není možné pochopitelně žádné cookie v jeho počítači uložit, s výjimku těch, které jsou nezbytné pro samotný provoz služby. Jejich použití je však časově omezené právě na dobu poskytování dotyčné služby.

Jak takovou lištu pro správu cookies vytvořit?

Možná na vás při čtení předchozích řádků přicházely mdloby, protože jste dosud jen mlhavě tušili, že nějaké cookies vůbec existují. Naštěstí však v tomto problému nejste sami. Mioweb připravil podrobný článek Jak správně nastavit cookies v Miowebu. V článku najdete nejen podrobný návod, ale i video a nejčastější otázky ohledně nastavení cookie lišty v Miowebu.

Nová pravidla pro cookies od roku 2022
Zdroj: Pixabay.com

Jak si poradit ve světě bez cookies?

Bohužel, od prvního ledna 2022 již svět online marketingu nikdy nebude jako dřív. Vašemu podnikání to však může přinést i různé výhody. Nová pravidla totiž dopadnou na všechny a vítězi situace budou weby a firmy, které získají souhlas s ukládáním cookies co největšího počtu návštěvníků. Nikdy to asi nebude celých 100 %, ale pokud jich získáte více než vaši konkurenti, budete ve značné výhodě. Dokážete pak mnohem lépe koordinovat a plánovat marketingové aktivity, což vám zajistí mnohem efektivnější využití rozpočtu na reklamu. Jak ale přesvědčit více lidí, aby vám souhlas udělili?

Vybudujte si důvěryhodnost

Většina lidí má zcela přirozeně obavy ze zneužití svých dat, i přesto že netuší, k čemu by mohla být použita. Právem se tak obávají souhlasit s tím, aby jim nějaká cizí neznámá stránka ukládala nějaká data do počítače. Společně s tím, jak roste známost a popularita vaší firmy, roste také důvěra návštěvníků, kteří tak ztrácejí původní ostražitost a jsou častěji ochotni vám souhlas s používáním cookies udělit. Snažte se proto vystupovat jako firma, která je známá svým uvědomělým a zodpovědným nakládáním s uživatelskými daty a neustále se snažte zvyšovat obecné povědomí o vašich produktech či službách. Jedině tak vám budou uživatelé věřit a budou ochotni s vámi svoje údaje sdílet.

Snažte se pracovat s daty, která již máte

I v případě, že nezískáte cookies od většiny návštěvníků, někteří vám své údaje přesto svěří. Dozvíte se také data o konverzích přímo ze statistik vašeho e-shopu. Tato data poté můžete porovnávat s daty o celkové sledovanosti získané bez použití cookies (například přímo ze statistik serveru) a částečně tak dopočítat údaje, o které jste v důsledku nového zákona přišli. 

Snažte se odlišit

Nový zákon přidá uživatelům internetu spoustu starostí. A to nejen majitelům webů, ale i návštěvníkům, pro které bude neustálé odklikávání souhlasu neuvěřitelně otravné. Může to však být i příležitost se odlišit. Pokud svou lištu zpracujete tak, aby splňovala veškeré zákonné požadavky, ale aby zároveň uživatele příliš neobtěžovala, nebo je třeba i pobavila, získáte body navíc ve vašem marketingovém snažení. Lidé si vaši značku lépe zapamatují a s větší pravděpodobností vám ukládání cookies povolí.

Článek připravila digitální agentura PPC Profits, která realizuje SEOPPC reklamue-mailingsprávu sociálních sítísprávu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.

Pečuji o partnerský a provizní program Mioweb Money. Starám se o to, aby měli partneři v rukou ten nejlepší nástroj na prodejní web, s nadšením jej doporučovali svým klientům a získávali za propagaci provize.
Komentáře
  1. cookie clicker napsal:

    Ve výchozím nastavení je většina webových prohlížečů nastavena na přijímání souborů cookie. Pokud si přejete, můžete vždy nastavit svůj prohlížeč tak, aby smazal nebo odmítal soubory cookie prohlížeče. Chcete-li to provést, postupujte podle pokynů ve vašem prohlížeči. Instruktážní informace se obvykle nacházejí v nabídkách „Nápověda“, „Nástroje“ nebo „Úpravy“.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.