casto-kladene-dotazy-faq

5 důvodů, proč mít na svém webu FAQ stránku a jak na ni

Stránka s FAQ (frequently asked questions, tedy často kladené dotazy) působí mezi ostatními částmi webu jako taková „šedá myška“. Všichni ví, že existuje, ale málokdo si uvědomuje její přínos a obrovský potenciál. Přitom ale výrazně pomáhá na několika důležitých frontách a dokáže vybojovat u návštěvníka plusové body, které by nezajistila ani sebelákavější nabídka.

V čem spočívá síla zdánlivě obyčejných slov a vět v často kladených otázkách? To zjistíte na následujících řádcích, na kterých jsme shrnuli význam FAQ do šesti jasných důvodů.

1. Šetří čas, peníze (i zdraví)

I když se „Často kladené otázky“ tváří jako velký pomocník hlavně pro uživatele webu, nejvíce z něho těžíte nakonec stejně vy jako provozovatel stránek. Stačí si jen uvědomit, kolik času vám nebo vašim spolupracovníkům zabere odpovídání na dotazy přes e-mail či jiný komunikační kanál.

Kdybychom počítali s tím, že vyřešit jeden požadavek trvá v průměru 1 minutu, tak při denním přísunu třeba 20 dotazů jsme na 20 minutách. Za pracovní týden je z toho stovka. A za měsíc skončíme u číslovky 400. To znamená, že přes 6 a půl hodiny strávíte psaním či na telefonu. Pokud je ale vše dobře a vhodně vysvětleno na FAQ stránce webu, není (téměř) co řešit. Ozve se méně lidí a vy se můžete věnovat něčemu jinému, třeba rozvoji vašeho webu.

A tady nesmíme zapomenout ani na to zdraví, které jsme uvedli v nadpisu. Ona to totiž není žádná slast, zabývat se pořád dokola těmi stejnými otázkami. Ať už svůj projekt a zákazníky milujete sebevíc, tyto zbytečné stereotypní úkony vás mohou dovést až na dosah vyhoření. V sázce jsou zkrátka i vaše nervy.

  • Tip: Neschovávejte odkaz do sekce FAQ v patičce. Ujistěte se, že ho budou mít zákazníci na očích, třeba v podobě tlačítka nebo textové připomínky u každého produktu v případě e-shopu.

2. Podává návštěvníkům i zákazníkům pomocnou ruku

Člověk, který přijde na váš web, řeší nějaký problém. A při prohlížení nebo použití vašich webových stránek očekává jeho vyřešení, ideálně co nejrychleji a bez komplikací. Kvalitně zpracovaným souborem FAQ mu jdete naproti. Nedáváte mu šanci pochybovat nebo upustit od záměru koupit, což je opět situace win-win. Uživatel potřebuje něco vědět, vy mu to obratem poskytnete. Bez zdlouhavého hledání, vypisování zpráv nebo telefonování. Je spokojený, protože je o něj dobře postaráno. A šance na konverzi rapidně stoupá.

stránka faq podává pomocnou ruku

  • Tip: Soustřeďte se na maximální užitečnost, aktuálnost a přehlednost. Vyhněte se přílišné omáčce, vysoce odborným termínům nebo kostrbatému vyjadřování. Dejte si také záležet na tom, aby informace souhlasily a byly konzistentní na celém webu.

3. Dělá dobrý dojem a zvyšuje vaši důvěryhodnost

Třetí důvod navazuje na předchozí. Vše, co jsme v něm nastínili, vede k tomu, že z vás má uživatel dobrý pocit. Často kladené otázky s relevantním obsahem jsou důkazem vaší vysoké kvalifikovanosti a zájmu o zákazníka. Ukazuje, jak moc tomu, co děláte, rozumíte.

  • Tip: Nejde jen o to CO, ale i JAK. Pokud není psaní vaše silná stránka, požádejte o úpravy copywritera či korektora. Gramatické chyby jsou nepřípustné, překlepy nebo nelogická vyjádření kazí dojem.

4. Podporuje konverze na webu

Mluvili jsme o zákazníkovi, ale co z toho plyne pro vás? Spokojený a nadšený uživatel se v zákazníka promění mnohem snadněji než někdo, komu na vašich webových stránkách něco schází. Všechno, co jsme zmínili v předešlých částech, působí jako přesvědčovací a utvrzovací argument zároveň. Když FAQ stránkou na webu pomůžete, přesvědčíte návštěvníka, že je na správném místě. A tím se utvrdí, že může bez obav objednat/nakoupit.

  • Tip: Zjednodušte co nejvíce cestu zpět do detailu produktu nebo na homepage. Odkazujte, vyzývejte k akci, ke kontaktování apod. Využijte prostor po stranách třeba na umístění banneru s nabídkou akčního zboží/služeb. Nikdy ale nedovolte, aby primární účel FAQ stránky předčila snaha prodat.

odpovědi na často kladené otázky zvyšují konverze

5. Zviditelňuje web ve vyhledávačích = ovlivňuje SEO

V neposlední řadě sehrává svou roli i v oblasti optimalizace pro vyhledávače. Často kladené otázky jsou v prvé řadě obsah, který je relevantní pro vaše publikum a ve kterém se nachází více či méně klíčových slov. A proto se může postarat o zviditelnění ve výsledcích vyhledávání.

  • Tip: Snažte se do textu zařadit co nejvíce souvisejících pojmů. Používejte synonyma, přinášejte vyčerpávající informace k danému tématu. Můžete pak elegantně předběhnout konkurenci a ze své FAQ stránky udělat velkou konkurenční výhodu, která přitáhne pozornost.

I když existují prvky nebo sekce, které lze na webu s klidným srdcem oželet, FAQ stránku byste do této škatulky rozhodně řadit neměli. Může být totiž pomyslným posledním dílkem do skládačky, díky kterému to všechno konečně „začne šlapat“. A jak jste na tom vy? Myslíte na ni při tvorbě webovek, nebo jste ji dosud opomíjeli? Napište nám do komentářů pod článkem.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře
  1. JAROSLAV napsal:

    SKVĚLÁ PRÁCE VIKTORE!!!! 😉 DĚKUJU JKV

    P. S.: TAKY UŽ JDU NA ČERSTVÝ, DEŠTĚM PROVONĚNÝ, VZDUCH. 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *