PŘIJĎTE 28.11. NA WEBINÁŘ "CO DOKÁŽE WEB"

9 KROKŮ, JAK SI SVŮJ WEB ZAMILOVAT

5 tipů pro webovou navigaci, díky které návštěvníci neodejdou

webová navigace

Už několikrát jsme vás v našich článcích upozorňovali, že na „chycení“ uživatele, který přijde k vám na web, máte jen omezený čas. Konkrétně jde o pár vteřin. Když ho během této chvilky nezaujmete, pravděpodobně vaše stránky opustí. Ale nenechte se mýlit, pozornost nepoutá jen pěkná grafika a povedený obsah.

Návštěvník potřebuje vidět, že se u vás neztratí. Že u vás jednoduše najde vše, co potřebuje. Že mu cesta k informacím nebude dlouho trvat. Proto při tvorbě stránek pamatujte i na dokonale vyladěnou navigaci, která ho vždy výborně nasměruje. Spoustu užitečných rad a praktických doporučení pro její sestavení najdete v následujících tipech.

1. Správné umístění je základ

Originalita se v přehlceném internetovém prostředí hodně cení, v tuto chvíli na ni ale zapomeňte. Nevymýšlejte žádné inovace ohledně umístění menu s navigací a držte se osvědčené klasiky. Uživatelé jsou zvyklí, že tento prvek najdou v horizontální linii v horní části webu nad nebo pod úvodním obrázkem/logem/sloganem. Eventuálně ho očekávají ve vertikální poloze na levé (pravé) straně.

Jakákoli jiná pozice zkomplikuje používání webu a zvyšuje riziko, že návštěvníka „otrávíte“. Nikdo nechce klikat a pátrat a pátrat a klikat… Všichni se chtějí co nejrychleji dostat k tomu, co potřebují. Nestavte proto lidem do cesty překážky v podobě schované a těžce odhalitelné navigace.

2. S počtem položek to nepřehánějte

Navigace slouží pro větší přehlednost a usnadňuje pohyb na webu. Když ale do menu „nasázíte“ desítky odkazů, úplně jeho potenciál pomáhat s orientací „zazdíte“. Vznikne chaos, ve kterém se stejně nikdo nevyzná. Nebo alespoň ne rychle. Proto při výstavbě navigačního rozcestníku myslete hlavně na praktičnost, užitečnost a použitelnost.

Obecná doporučení se pohybují okolo počtu 5–7. Množství ale závisí i na povaze webových stránek. Pokud máte rozsáhlý web se stovkami různorodých podstránek, určitě se to projeví i na velikosti menu, ve kterém se nespokojíte jen s pár položkami.

Doporučujeme využívat i členění podle hierarchie jednotlivých sekcí, kdy si vyberete např. právě pět hlavních stránek webu a pod ně uvedete do menu i důležité podstránky. V editoru Miowebu takovou navigaci vytvoříte jednoduchým přetahováním a přesouváním položek.

velké množství položek v navigaci způsobí chaosPříliš složitá navigace (nejen) na webu působí na návštěvníky vždy chaoticky

3. Pozor na rozbalovací menu

Rozbalovat, nebo ne? To je další velké téma, co se vztahuje k webové navigaci. Tzv. rozbalovací menu, kdy se po umístění kurzoru na jednu položku zobrazí další a další, jsou u mnoha tvůrců stránek velmi oblíbená. Dovolují zahrnout do navigace hodně odkazů, a přitom ji na první pohled ponechat přehlednou. V otázce uživatelské přívětivosti a přístupnosti vyhledávačů (SEO) to už ale tak „slavné“ není.

Mnoho odborníků poukazuje na to, že vyhledávací roboti nemohou rozbalovací menu dokonale procházet, což vede i ke zkreslením a chybám při vyhodnocování daného webu pro stanovení místa v SERPu. Také zmiňují nepříliš dobrý uživatelský zážitek, protože „efekt rozbalení“ chvilku trvá. A to návštěvníka zdržuje a zbytečně rozptyluje jeho pozornost. On už si nějakou položku v menu vybral, chystá se na ní kliknout, ale najednou se objeví x dalších. Tím ho zastavíte a místo toho, aby rovnou přešel dál (třeba k objednávce), donutíte ho opět přemýšlet a vybírat z menu.

A ještě větší neplechu tento typ navigace dělá, když se k ní vážou „technické“ nedostatky typu – menu je citlivé na přejíždění kurzorem, a proto se nekontrolovatelně rozbaluje/zabaluje; nebo se v něm nacházejí neaktivní plochy, co brání rychlému prokliknutí; apod.

4. Konkrétní popisky vyhrávají nad univerzálními

Víte, že se svými návštěvníky můžete komunikovat i prostřednictvím navigace? Stačí upustit od nešvaru „Produkt“, „Služby“ nebo „Co děláme“ a místo nich uvést výstižný popisek. Vyrábíte dorty? Tak namísto obligátního „Naše práce“ zaujměte položkou s názvem ve stylu „Naše domácí dorty“.

Zaměřte se na to, abyste i tímto malým prvkem ukazovali návštěvníkovi, co umíte nebo prodáváte. Ten tak bude mít šanci zjistit zase o něco rychleji, že je na správném místě. A to ho samozřejmě i přiblíží ke konverzi.

V neposlední řadě je unikátní a odpovídající text v menu výhodná volba i pro SEO. O to více, když při vymýšlení popisků přihlédnete i na klíčové fráze. Vyhledávač díky dobře popsané navigaci okamžitě pozná relevantnost vašeho webu, a proto ho upřednostní před jinými, které se drží zastaralých univerzálních sdělení.

5. Záleží také na pořadí

I v závěrečném tipu zůstaneme „uvnitř“ navigace. Už víte, že musíte přihlédnout na počet i podobu položek. Kromě toho řešte i efektivní uspořádání. „Orámujte“ menu nejdůležitějšími odkazy. Obvykle na jeho začátku u propracovaných a kvalitních webů najdete cestu ke službám, které ukazují, co děláte, a na konci ke kontaktům, které umožňují spojení vás a potenciálních zákazníků.

Toto pravidlo má kořeny v psychologických fenoménech (efekt primárnosti a aktuálnosti), které pojednávají o tom, co lidé vnímají intenzivněji. Ano, tušíte správně – nejvíce si pamatují informace, které se k nim dostaly v prvotních chvílích kontaktu a pak ty nejčerstvější, tedy ze závěru.

Pokud tedy chcete umocnit dojem z vybraných podstránek, řiďte se těmito poznatky o kognitivních procesech. A i tady ale připomínáme, že vše musí být logické, s přihlédnutím na povahu nebo cíle webu a také maximálně přehledné.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře
  1. Usually at the beginning of the site with sophisticated and quality websites, you will find a way to services that show what you are doing, and at the end to contacts that connect you and potential customers.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *