PŘEJETE SI OVLÁDNOUT MIOWEB A TVOŘIT SVŮJ WEB S RADOSTÍ?

PŘIJĎTE NA WORKSHOP 29.11. V BRNĚ

CO JE SEO

Termín SEO je zkratkou anglických slov Search Engine Optimization, což lze do češtiny přeložit jako "optimalizace pro internetové vyhledávače".

V internetovém marketingu označuje soubor metod, kterými lze u webu dosahovat lepší viditelnosti ve vyhledávačích, a to speciálními úpravami daných stránek. Zjednodušeně řečeno – obecným cílem používání SEO nástrojů a technik je získat ve výsledcích vyhledávání vyšší pozice. Avšak vždy s ohledem na přínos pro uživatele, což znamená předkládat mu maximálně relevantní a přínosné informace, které skutečně hledá a potřebuje.

Jako český ekvivalent pojmu SEO se vžila fráze „optimalizace pro vyhledávače“. Podobný účel má i SEM (Search Engine Marketing), který znamená „marketing ve vyhledávačích“. Jde však o odlišný přístup využívající jiné postupy.

Výsledkem úspěšné optimalizace pro vyhledávače je web s formou a obsahem v takové podobě, která umožňuje bezproblémové procházení a zpracování vyhledávacím robotem. Ten pak internetové stránky vyhodnotí jako uživatelsky kvalitní (vždy záleží na konkrétní frázi) a zobrazuje je ve výsledcích výše, čímž je svým způsobem doporučuje. A tak získávají přirozenou návštěvnost a přesně cílené čtenáře.

SEO faktory – Onpage a Offpage

I když faktorů, podle kterých vyhledávače konkrétní webové stránky posuzují, existuje dle různých zdrojů zhruba 150–200, dále uvádíme ty nejzákladnější, o nichž se v souvislosti s problematikou SEO hovoří nejčastěji.

Onpage faktory

Jsou to prvky přímo na konkrétním webu. Těmito prvky se rozumí vše, co souvisí s obsahem webu a kódem stránek. Patří mezi ně titulek, meta description, nadpisy různých úrovní, ALT tagy, zvýrazněný text, klíčová slova, URL adresa. Zároveň se do této skupiny řadí technické záležitosti jako je rychlost načítání stránek nebo přizpůsobení webu mobilním zařízením.

Offpage faktory

Jsou to především zpětné odkazy, které na konkrétní web vedou z jiných stránek, protože vyhledávače je považují za jakousi referenci. Dále se sem řadí i tzv. sociální signály.

U zpětných odkazů je důležitý jak celkový počet, tak kvalita = jak jsou hodnocené stránky, ze kterých míří. Další významný aspekt představuje i tematická příbuznost či například relevance nebo přirozený výskyt. Výsledný efekt ovlivňuje i samotný tvar odkazu, zejména pak jeho anchor text.

V poslední době se přikládá stále větší význam sociálním signálům. Jedná se o zmínky na Facebooku, Twitteru, Google+ a dalších sociálních sítích, které se zabývají danými webovkami (sdílení článku apod).

Neetické techniky SEO neboli blackhat SEO

Výše uvedené příklady optimalizace se řadí k etickým, jejich používání je z hlediska vyhledávačů zcela v pořádku. Na druhé straně existují i neetické podvodné způsoby, kterými se provozovatelé webů snaží získat lepší pozice. Pokud však vyhledávač zakázané postupy odhalí, většinou dané stránky následně ve výsledcích výrazně propadnou. Jde například o spam, skrývání textu pomocí CSS nebo klamání robotů.

Základ pro SEO – analýza klíčových slov

Pro určení správné strategie vytváření obsahu webu, nejčastěji pomocí copywritingu, je důležité provést analýzu klíčových slov. Výsledkem je seznam klíčových slov a spojení, která uživatelé zadávají do vyhledávačů, když se zajímají o daný obor. Tyto fráze je potřeba správně zakomponovat do důležitých míst a textů na www stránkách, aby se na dané fráze ve výsledcích vyhledávání zobrazovaly.

SEO nástroje

Optimalizace pro vyhledávače je dlouhodobá činnost, která vyžaduje jak plánování, tak ověřování a měření výsledků. K tomu slouží celá řada nástrojů, některé jako online služby, jiné jako desktopové aplikace. Mezi hojně používané patří Google Analytics, Google Search Console (kontrola výskytu webu ve výsledcích vyhledávání, Collabim (správa linkbuildingu a ověřování pozic), Majestic SEO (práce s odkazovým portfoliem) a další.