jaké jsou povinné údaje na webu

Chcete ušetřit 50 tisíc? Nezapomeňte na povinné údaje na webu

Pokuta nebo dokonce zákaz činnosti – takové nepříjemnosti vás mohou potkat, pokud se na vašem firemním webu nenachází ze zákona povinné údaje. Jaké informace do této kategorie patří a proč je vůbec musíte zveřejňovat? Odpovědi na tyto a další zásadní otázky najdete v článku.

Povinnost uvést na webových stránkách vše důležité, co přispívá k jasné identifikaci společnosti nebo osoby OSVČ, vznikla už k 1. lednu roku 2014. I dnes ale uživatel internetu může narazit na webovky, kde by se k těmto údajům z důvodů jejich absence neproklikal. Někdy za tím stojí čistá nevědomost, jindy zapomnětlivost nebo nedostatek času pro aktualizaci webu. V každém případě jde ale o zbytečný risk, ze kterého se mohou vyklubat velké – a pro živnostníka třeba až likvidační – problémy.

Co musíte povinně uvést

Obecně se pod povinnými údaji pro web ukrývá vše, co byste měli běžně zapisovat na faktury nebo daňové doklady.

Právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku

  • Název společnosti – totožný s názvem v obchodním rejstříku
  • Sídlo – kompletní adresa včetně PSČ
  • IČ – identifikační číslo
  • Spisová značka – zápis ve tvaru: „oddíl a vložka“ vedená u rejstříkového soudu v „město“
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pouze když jste plátci)

Dále můžete připojit (nepovinné):

  • Základní kapitál – splacená částka kapitálu v korunách

Fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku

  • Jméno a příjmení
  • Místo podnikání – kompletní adresa včetně PSČ
  • IČ – identifikační číslo
  • Oznámení ve tvaru: „Fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku od X. Y. ZZZZ.“
  • Evidenční číslo registrace – zápis ve tvaru: „evidenční číslo, jednací číslo“
  • Evidující úřad – název úřadu, u kterého jste jako podnikatel vedený
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pouze když jste plátci)

Akciová společnost

  • Vše stejné jako u právnické osoby + navíc informace o svolání valné hromady (alespoň 30 dní předem)

Koho se povinnost týká?

Vše, co jsme uvedli výše, jasně vypovídá o tom, kdo tyto informace musí zveřejnit. Povinnost má každý podnikatel, který se prezentuje a nabízí své služby prostřednictvím webových stránek. Pro úplnost si ještě ujasníme, jak je definován podnikatel dle Nového občanského zákoníku.

Za podnikatele je považován ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku.

Co se týče konkrétních předpisů, původně povinnost ukládala novela obchodního zákoníku z roku 2008. Aktuálně platí pro fyzické osoby § 435 zákona č. 89/2012 Sb., Občanského zákoníku a pro právnické osoby § 7 zákona č. 90/2012 Sb., Zákona o obchodních korporacích.

Vstříc vyšší důvěryhodnosti i evropské legislativě

Říkáte si, proč tohle musíte na web „cpát“, když jde víceméně o informace, které si lidé mohou přečíst na stránkách úřadů nebo v katalozích firem? K zavedení tohoto nařízení vedlo několik důvodů. Jedním z nich je snaha držet krok s evropskými trendy v právních řádech. Dále má povinné opatření sloužit k větší informovanosti a ochraně spotřebitele a také k transparentnosti v podnikatelské sféře.

evropské údaje na webu

Jako provozovatel webu byste ale tuto povinnost měli spíše vítat či považovat za samozřejmost. Vždyť tyto informace jsou v určitém ohledu vaše základní představení. Když ho u vás návštěvník bez problémů najde, rozhodně to podpoří jeho důvěru vůči vám.

Pamatujte na vhodné umístění

A teď se dostáváme k ryze praktické záležitosti, kterou bychom mohli zabalit do otázky: „Kam s tím?“ Odpověď zní jednoduše – na viditelné místo, ke kterému se návštěvník v případě zájmu snadno dostane. Ideální prostor pro uvedení povinných údajů tak nabízí podstránka s kontakty, eventuálně sekce typu „O nás“ nebo patička webu. A nezapomeňte, že údaje musí obsahovat všechny jazykové mutace webu.

Sankce aneb Když se na to „vykašlete“

Hned v úvodu tohoto článku jsme nastínili, jaké potíže mohou vzniknout, když povinné údaje nezveřejníte. Teď je ten pravý čas probrat si je důkladněji. Podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích vám může být uložena pokuta až do výše 50 000 korun. Pokud byste se rozhodli nařízení i přesto nadále ignorovat, můžete se dopracovat až k zákazu činnosti na 1 rok. Řešení pochybení má na starost příslušný živnostenský úřad, který také rozhoduje, zda případ předá na policii, nebo nikoliv.

S účinností od 1.7.2017 vstoupí v platnost Zákon č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

Jak jste se teď mohli sami přesvědčit, dokonale vyladěný web nutně neznamená jen skvělou funkčnost, krásný design a zajímavé texty. Musíte si pohlídat i tyto zdánlivé maličkosti, které upravuje legislativa. Naštěstí v tomto případě vůbec nejde o „velkou věc“, která s sebou nese náklady, jako tomu je např. u EET pro e-shopy. Upravit podstránku a vložit na ní potřebné informace, to je činnost na pár minut.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře
  1. Jan Malast napsal:

    Dobrý den,

    rád bych jen upozornil na dvě věci.

    1) Vaše zmínka o definici podnikatele v obchodním zákoníku je už 3.5 roku neaktuální. Obchodní zákoník byl 1/1/2014 bez náhrady zrušen a definici podnikatele najdeme v zákoníku občanském.

    2) Zmínka o přestupkovém zákoně č. 200/1990 Sb. bude aktuální již jen 5 týdnů, neboť tento zákon bude k 1/7/2017 kompletně zrušen a nahrazen novou právní úpravou přestupkového práva. Kromě toho si ale vůbec nejsem jist, zda se tento současný přestupkový zákon vůbec uplatní tak, jak píšete, – a spíš si myslím, že nikoliv -, neboť ten se zpravidla vztahuje jen na nepodnikající fyzické osoby. Na právnické osoby pak dokonce nedopadá vůbec, neboť přestupek podle dosavadní úpravy právnická osoba vůbec nemůže spáchat. To je taky jedna z věcí, které se k 1. červenci dost podstatně změní.

  2. Vlad napsal:

    Dobrý den,
    a jak to má na eshopu z tohoto pohledu vypadat, když se jedná o přeposílání objednávek?
    Děkuji, VS

    • Katka napsal:

      Hezký den,

      děkuji za Váš dotaz, bohužel však zcela nerozumím otázce. Můžete nám prosím napsat na podpora@mioweb.cz konkrétněji, co Vás zajímá? Rádi Vám poradíme.

      • Lubomír Pařil napsal:

        Dobrý den,

        pan Vlad myslel internetový prodej formou mírně zjednodušeného dropshoppingu, který už dropshippingem nazvat nelze. Tj. e-shop obsahující produkty jiného dodavatele, v případě objednávky na e-shopu pana Vlada, kterou e-shop odešle dodavateli, všechny okolnosti ohledně produktů, odeslání a příjmu ze zaplacené zásilky včetně EET vyřídí dodavatel. Pravděpodobně i v případě okamžitého zaplacení některým ze způsobů elektronických plateb by byla částka směrována přímo na dodavatele.

        Pan Vlad následně má nárok na provizi z objednávky, kterou pro svého dodavatele získal.

        Mne by též zajímala odpověď, zda je nutné mít EET pro tento druh prodeje. Předpokládám, že nutnost EET pro pana Vlada by v tomto případě byla pouze při vyplacení provize dodavatelem panu Vladovi. Je tomu tak?

        Předem děkuji za odpověď.

  3. Jan napsal:

    Dobrý den

    Děkuji za článek a přiznávám, že jsem o všech podrobnostech této povinnosti do té doby nevěděl.

    Měl bych ale jeden doplňující dotaz: V případě spol. s r. o., platí tato povinnost pro JAKÝKOLI web provozovaný společností, nebo jen ty, které slouží pro prezetaci společnosti nebo jejích služeb, případně pro samotné obchodování (e-shop)? Co když si společnost založí jen nějaký menší web, kde se nic z toho neděje, například když je ten web pouhou bezplatnou poradnou v oboru té společnosti, který na sebe vydělává z reklam?

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *