jaké jsou povinné údaje na webu

Chcete ušetřit 50 tisíc? Nezapomeňte na povinné údaje na webu

Pokuta nebo dokonce zákaz činnosti – takové nepříjemnosti vás mohou potkat, pokud se na vašem firemním webu nenachází ze zákona povinné údaje. Jaké informace do této kategorie patří a proč je vůbec musíte zveřejňovat? Odpovědi na tyto a další zásadní otázky najdete v článku.

Povinnost uvést na webových stránkách vše důležité, co přispívá k jasné identifikaci společnosti nebo osoby OSVČ, vznikla už k 1. lednu roku 2014. I dnes ale uživatel internetu může narazit na webovky, kde by se k těmto údajům z důvodů jejich absence neproklikal. Někdy za tím stojí čistá nevědomost, jindy zapomnětlivost nebo nedostatek času pro aktualizaci webu. V každém případě jde ale o zbytečný risk, ze kterého se mohou vyklubat velké – a pro živnostníka třeba až likvidační – problémy.

Co musíte povinně uvést

Obecně se pod povinnými údaji pro web ukrývá vše, co byste měli běžně zapisovat na faktury nebo daňové doklady.

Právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku

  • Název společnosti – totožný s názvem v obchodním rejstříku
  • Sídlo – kompletní adresa včetně PSČ
  • IČ – identifikační číslo
  • Spisová značka – zápis ve tvaru: „oddíl a vložka“ vedená u rejstříkového soudu v „město“
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pouze když jste plátci)

Dále můžete připojit (nepovinné):

  • Základní kapitál – splacená částka kapitálu v korunách

Fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku

  • Jméno a příjmení
  • Místo podnikání – kompletní adresa včetně PSČ
  • IČ – identifikační číslo
  • Oznámení ve tvaru: „Fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku od X. Y. ZZZZ.“
  • Evidenční číslo registrace – zápis ve tvaru: „evidenční číslo, jednací číslo“
  • Evidující úřad – název úřadu, u kterého jste jako podnikatel vedený
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pouze když jste plátci)

Akciová společnost

  • Vše stejné jako u právnické osoby + navíc informace o svolání valné hromady (alespoň 30 dní předem)

Koho se povinnost týká?

Vše, co jsme uvedli výše, jasně vypovídá o tom, kdo tyto informace musí zveřejnit. Povinnost má každý podnikatel, který se prezentuje a nabízí své služby prostřednictvím webových stránek. Pro úplnost si ještě ujasníme, komu všemu přisuzuje tuto roli obchodní zákoník.

Podle toho se za podnikatele považuje osoba, která:

  • je zapsaná v obchodním rejstříku,
  • podniká na základě živnostenského oprávnění,
  • podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů,
  • provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu.

Co se týče konkrétních předpisů, původně povinnost ukládala novela obchodního zákoníku z roku 2008. Poté ji upravil a mírně pozměnil nový občanský zákoník, který nabyl účinnost právě 1. ledna 2014.

Vstříc vyšší důvěryhodnosti i evropské legislativě

Říkáte si, proč tohle musíte na web „cpát“, když jde víceméně o informace, které si lidé mohou přečíst na stránkách úřadů nebo v katalozích firem? K zavedení tohoto nařízení vedlo několik důvodů. Jedním z nich je snaha držet krok s evropskými trendy v právních řádech. Dále má povinné opatření sloužit k větší informovanosti a ochraně spotřebitele a také k transparentnosti v podnikatelské sféře.

evropské údaje na webu

Jako provozovatel webu byste ale tuto povinnost měli spíše vítat či považovat za samozřejmost. Vždyť tyto informace jsou v určitém ohledu vaše základní představení. Když ho u vás návštěvník bez problémů najde, rozhodně to podpoří jeho důvěru vůči vám.

Pamatujte na vhodné umístění

A teď se dostáváme k ryze praktické záležitosti, kterou bychom mohli zabalit do otázky: „Kam s tím?“ Odpověď zní jednoduše – na viditelné místo, ke kterému se návštěvník v případě zájmu snadno dostane. Ideální prostor pro uvedení povinných údajů tak nabízí podstránka s kontakty, eventuálně sekce typu „O nás“ nebo patička webu. A nezapomeňte, že údaje musí obsahovat všechny jazykové mutace webu.

Sankce aneb Když se na to „vykašlete“

Hned v úvodu tohoto článku jsme nastínili, jaké potíže mohou vzniknout, když povinné údaje nezveřejníte. Teď je ten pravý čas probrat si je důkladněji. Podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích vám může být uložena pokuta až do výše 50 000 korun. Pokud byste se rozhodli nařízení i přesto nadále ignorovat, můžete se dopracovat až k zákazu činnosti na 1 rok. Řešení pochybení má na starost příslušný živnostenský úřad, který také rozhoduje, zda případ předá na policii, nebo nikoliv.

Jak jste se teď mohli sami přesvědčit, dokonale vyladěný web nutně neznamená jen skvělou funkčnost, krásný design a zajímavé texty. Musíte si pohlídat i tyto zdánlivé maličkosti, které upravuje legislativa. Naštěstí v tomto případě vůbec nejde o „velkou věc“, která s sebou nese náklady, jako tomu je např. u EET pro e-shopy. Upravit podstránku a vložit na ní potřebné informace, to je činnost na pár minut.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *