Chcete vynikat na sociálních sítích? Nezapomeňte na smysluplnou obsahovou strategii

Sociální sítě se staly běžnou součástí podnikání. Poslouží vám jako marketingový, komunikační nebo dokonce prodejní kanál – záleží na tom, čeho chcete dosáhnout. A to byste rozhodně měli vědět. Protože když si uvědomíte, KAM plánujete dojít, snadněji určíte, JAK se tam co nejlépe dostanete.

Bez dobře připravené strategie se vám obsluha profilu na sociální sítí brzy „zají“. Budete neustále přemýšlet, co publikovat. Hledat náměty a řešit odezvu, která neodpovídá vašim očekáváním.

Je to jako při vaření – jestliže budete připravovat vyhlášený pokrm „od oka“, šance, že vykouzlíte správný výsledek, jsou mizivé. Ale pokud si k ruce vezmete osvědčený recept, s největší pravděpodobností to zvládnete. Tak pojďme na to, ať svému publiku naservírujete chytlavý post třeba ještě dnes.

Jaký je váš cíl?

Prostě chceme být taky na Facebooku/Instagramu/Twitteru.“ Tak přesně tohle není vhodná odpověď. Buďte konkrétní a vytvoříte si konkrétní postup, díky kterému nebudete tápat.

Možná chcete svou značku rozšířit mezi co největší počet lidí. Nebo plánujete proměnit sociální síť na další marketingový kanál, přes který budou proudit návštěvníci na váš web? Nebo se zaměříte na zvyšování konverzního poměru u produktů a služeb? Použijete stránku či profil jako rychlý nástroj zákaznické péče?

Podle cíle (či kombinace cílů) v pozdější fázi přípravy určíte typ příspěvků, které pomohou s jeho splněním. Například vyšší návštěvnost si zajistíte častějším sdílením odkazů na podstránky či blog. Naopak by vám k ní asi moc nepomohlo zveřejňování čistě jen zákulisních fotek bez nasměrování.

Ale pozor, i když stanovíte jasný záměr, neznamená to, že své sociální sítě zahltíte jen jedním druhem postů. Bude třeba procentuálně převládat, ale nebude jediný. Více si toto doporučení rozebereme dále v článku.

Koho oslovujete?

Svou cílovou skupinu byste už měli znát. Tvoří ji vaši potenciální zákazníci, středobod vašeho podnikání. Připomeňte si, jací jsou, co řeší, co je zajímá, jak komunikují – a tyto poznatky zahrňte i do této strategie.

Obsah, kterým přitáhnete pozornost maminky na mateřské, se rozhodně liší od obsahu, co hltají například teenageři.

Načerpejte inspiraci (nejen) u konkurence

Vytipujte si několik úspěšných profilů nebo stránek v oboru a všímejte si, co se na nich denně odehrává. Sledujte, jaké posty vaši konkurenti publikují, jak komunikují se svými příznivci (nebo naopak odpůrci), u čeho se sledovatelé nejvíce zapojují do diskuze, na co se ptají atd.

Získáte tipy a nápady, abyste se mohli vydat vlastní cestou – tou lepší a zajímavější. Ano, konkurenční výhodu vylaďte i speciálně pro sociální sítě. Kdo dokáže získat a udržet pozornost publika, ten vyhrává. Někdy stačí „jen“ využívat atraktivnější grafické prvky, jindy se o větší sympatie postarají hravější texty či smajlíci.

Pro inspiraci nemusíte chodit jen ke „kolegům“. Spoustu zajímavých postřehů pochytíte také u tematicky nerelevantních zdrojů. Jen vždy pamatujte, že pracují s jinou problematikou.

Nalaďte ideální tón

Neméně důležitý faktor představuje styl celkové komunikace. A opět platí – vycházejte z toho, co víte o svém publiku. Vyhovuje mu víc tykání, nebo vykání? Pochopí, nebo nepochopí i složité termíny? Zvládne i případné legrácky?

Neberte však v potaz jen povahu textového sdělení. „Učesejte“ i vizuál. Využívejte firemní barvy, ikony a loga, ať jste snadno rozpoznatelní i v prostředí sociálních sítí. Když uživatele naučíte, že váš post charakterizuje něco typického (rámeček, gradient a podobná úprava), málokdy vás v záplavě jiného obsahu přehlédnou. Čas od času ale pravidla porušte, ať nezapadnete do stereotypu.

TIP: Hezkou a profesionálně vypadající grafiku lehce vytvoříte v programu Canva.

Zaujměte rozmanitým obsahem

Starejte se o své (možné) zákazníky ve všech fázích nákupu a snažte se s ním navázat (a následně utužovat) vztah. Rozhodně toho nedocílíte tím, že mu budete každý den podsouvat odkaz na objednávku produktů/služeb.

Informujte ho, bavte, vzdělávejte. Střídejte různorodý obsah a posty – texty, fotky, videa, infografiky, tipovačky, soutěže, podcasty, živá vysílání. Berte svého fanouška nebo followera do zákulisí, sdílejte s ním zajímavé a důležité milníky, nechte ho rozhodovat třeba o speciálních akcích. V rámci možností ho nenuďte a překvapujte.

Myslete i na reakce

Do strategie patří také „provozní“ parametry. Zvažte, kolik času můžete sociálním sítím věnovat. A rozdělte ho mezi tvorbu + publikování obsahu a odpovídání na zprávy nebo komentáře.

Dejte jasně najevo, že jste tu pro své příznivce a zákazníky a záleží vám na nich. To je základní podmínka budování důvěry a vztahu, o kterém jsme se zmínili na řádcích výše. Nemá smysl vypouštět x příspěvků týdně, když pak v komentářích bude „ticho po pěšině“.

Jednoduchá tabulka jako velký pomocník

Všechny oblasti, které jsme v tomto článku prošli, můžete považovat za pilíře sice základní, ale 100% smysluplné, obsahové strategie pro nejpopulárnější sociální sítě. Zapište si jasné odpovědi a tipy ke všemu, co jste se právě dozvěděli, a máte ji hotovou.

Dalším krokem může být sestavení publikačního plánu, díky kterému budete mít přehled v tom, co a kdy „vypustit do světa“, abyste neměli dlouhé prodlevy nebo se příliš neopakovali.

Nehledejte v tom složitosti, stačí vám k tomu obyčejná tabulka ve Wordu, Excelu nebo jiném podobném editoru. Vytvořte si například sloupce: datum, typ příspěvku (článek, fotka, video apod), upřesnění (prostor pro zdroje a poznámky), text (znění doprovodného textu, případně jen vyznačení, zda je nachystaný), grafika (odkaz na grafiku, případně jen vyznačení, zda je nachystaná), hotovo (potvrzení, že je post naplánovaný či již zveřejněný). A pak do nich pečlivě zapisujte. Zaručujeme, že tak snadněji udržíte svůj profil „živý“ a zajímavý.

Katka pečuje o celý projekt MioWebu a jeho tým. Miluje spolupráci a brainstorming. A taky počítače a techniku jako takovou. Návody otevírá až v nouzi nejvyšší.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • NOVINKY E-MAILEM

    Chcete od nás dostávat tipy na články, jak z vašeho webu udělat ten nejlepší prodejní nástroj?

  • NEJČTENĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY