všeobecné obchodní podmínky webu

Máte správně obchodní podmínky? 5 věcí, které si musíte pohlídat

Kdybychom sestavili pomyslný žebříček „kamenů úrazu“ e-shopů, jednu z předních příček by určitě obsadily obchodní podmínky. Provozovatelé často nevědí, jak mají vypadat – a podle toho to pak i vypadá. Informace mají buď zastaralé nebo nekompletní. Anebo se potýkají rovnou s oběma nedostatky. Vyplatí se proto věnovat jim dostatečnou pozornost a pravidelně je kontrolovat a upravovat. Připravili jsme článek, podle kterého zjistíte i vy, jestli na to jdete dobře.

Proč jsou tak důležité

Každý obchodní vztah by měl mít svá pravidla, která jasně definují práva a povinnosti obou stran. Přispívají k hladkému průběhu obchodu i ke snadnému řešení případných problémů. A tím bychom mohli v kostce shrnout důležitost obchodních podmínek, které mimo jiného i ubezpečují zákazníky o tom, že vám mohou důvěřovat.

Z hlediska legislativy jejich sestavením a zveřejněním plníte povinnost mít na webu náležitosti kupní smlouvy, kterou s vámi zákazník uzavírá. Protože vy mu je musíte na svých stránkách předložit ještě před tím, než finálně odklikne koupi zboží. Obvykle jsou proto obchodní podmínky součástí samostatné podstránky, kde si je uživatel může v klidu přečíst. A při dokončování nákupu je už jen odsouhlasí.

Když obchodním podmínkám na webu nevěnujete dostatečnou pozornost, vystavujete se riziku pokuty od České obchodní inspekce. Ověřuje, zda jsou uvedené informace pravdivé a odpovídají chodu e-shopu. Sankce se pak dle závažnosti pohybuje od tisíců až po miliony.

1. Co nesmí chybět

Obchodní podmínky musí vždy obsahovat následující údaje:

  • identifikaci subjektu: název společnosti/jméno živnostníka, sídlo, IČ, informace o zapsání společnosti v obchodním rejstříku,
  • vysvětlení pojmů: kdo je kupující jako koncový spotřebitel, kdo je kupující, který produkty využívá k vlastnímu podnikání,
  • u prodeje specifického zboží informace o kontrolním orgánu,
  • co se rozumí okamžikem uzavření smlouvy,
  • způsoby platby,
  • způsoby dodání zboží vč. nákladů: také je vhodné popsat, kdo nese případnou odpovědnost za poškození při přepravě,
  • vyjasnění možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů,
  • poučení o reklamaci: jak postupovat, kdo hradí náklady spojené s vrácením, jaké jsou lhůty,
  • informace o ochraně osobních údajů,
  • informace o mimosoudním řešení sporů (více v bodě 5).

vop eshopu

A ještě jedno upozornění – udržujte vše aktuální. Časem třeba změníte platební metody nebo sídlo. Nezapomeňte podle toho upravit obchodní podmínky. Jde sice o drobnost, protože všude jinde to máte správně, ale přesně takto vznikají nesrovnalosti u obchodních podmínek, které přináší zbytečné komplikace.

2. Pozor na slepé kopírování

Mnozí začínající e-shopaři nutnost zveřejnit obchodní podmínky řeší tak, že si je najdou u své konkurence a zkopírují. Eventuálně využijí univerzální předlohu z internetu. Netvrdíme, že to je špatně. Vždyť v závěru článku vás sami odkážeme na vzor ke stáhnutí. Spíše vás chceme nasměrovat k větší obezřetnosti.

Když už si tedy chcete tuto práci ulehčit, dbejte na to, odkud informace přebíráte. Prověřte zdroj a jeho aktuálnost. Poté důkladně celý dokument pročtěte, abyste v něm nezanechali stopy po jiném e-shopu apod. Když jako prodejce dětského oblečení budete mít v obchodních podmínkách údaje o dodání krmiva pro psy, bude to ostuda, co vás v očích zákazníků zbytečně shodí…

3. Zákon na prvním místě

Nezapomínejte na to, že obchodní podmínky musí být v souladu s platnou legislativou České republiky. Takže záležitosti, jako je např. možnost vrátit zboží ve 14denní lhůtě, rozhodně nemažte ani nijak nepřizpůsobujte sobě na míru. Samozřejmě existují i výjimky – typicky u zakázkové výroby, ale opět tomu nastavuje mantinely zákon.

zákonné podmínky eshopu

4. Vidí je zákazník?

Už jsme to „naťukli“ na řádcích výše, teď si to dovysvětlíme. Obchodní podmínky jsou na webu od toho, aby se s nimi mohl zákazník seznámit ještě před tím, než s vámi uzavře kupní smlouvu. Když se k nim nedostane, je to špatně. Zvažte tedy, zda váš e-shop není v tomto ohledu „hrou na schovávanou“.

Obecně tyto informace patří na samostatnou podstránku, ke které vede cesta přes menu nebo patičku. Ve finálním kroku v košíku už pak stačí jen připomenout nakupujícímu, že dokončením objednávky s nastavenými pravidly souhlasí (v ideálním případě uvedete i odkaz).

5. Mimosoudní řešení sporů + ODR

V roce 2016 vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zanesla do obchodních podmínek novou povinnost. Vaši zákazníci od té doby musí vědět o možnosti mimosoudního řešení sporů pod záštitou ČOI nebo přes internetovou platformu ODR, kterou zřídila Evropská komise.

Nejjistější cesta = konzultace s odborníkem

Připadá vám teď cesta k „neprůstřelným“ obchodním podmínkám, na kterých si nikdo z ČOI „nesmlsne“, tak trochu jako sci-fi? Pak doporučujeme obrátit se na odborníky. Bude to sice investice, ale v konečném důsledku vám může ušetřit mnohem větší částku. Existují specializované firmy, co se na revize nebo tvorbu kvalitních zákonných informací zaměřují.

Vzor ověřených obchodních podmínek

Na závěr uvádíme tip na vzorové obchodní podmínky, které vytvořila Asociace pro elektronickou komerci společně s advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský. Obsahují vše podstatné, a to i včetně loňské novinky v podobě mimosoudního řešení sporů. Zde najdete odkaz na aktuální vzor VOP.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *