Pravidlo 59 sekund: Proč lidé odcházejí z vašeho webu?

Existuje několik teorií, které nám říkají něco o tom, jak dlouho trvá, než návštěvník opustí vaše stránky. Jedna z nich, vycházející z průzkumu Nielsen Norman Group, udává, že velká většina lidí stráví na vašich stránkách méně než 59 sekund (upřímně, více výzkumů mluví o číslech, která jsou spíše zlomkem tohoto). Říkejme tomu pravidlo 59 sekund. V praxi to znamená, že nezaujmete-li do minuty, pravděpodobně nezaujmete vůbec.

 Jak to ale udělat? Jak zaujmout?

Podívejme se na důvody, které vedou lidi k opuštění webu, a samozřejmě taky na to, jak jejich pozornost udržet.

1. Uživatel odchází, když nedostane to, co očekával

Znáte web Nissan.com?

Schválně si na něj klikněte. Teď mi řekněte: co jste očekávali, že tam najdete? Většina lidí očekává, že najde oficiální web výrobce aut Nissan. To dává smysl. Namísto toho jste se ocitli na stránkách prodejce počítačů, že? Takže pokud jste si chtěli koupit auto, zůstali byste na těchto stránkách, abyste si vybrali nějaký díl k počítači? Odpověď je ne. Mám pravdu?

Dokládá to průměrná doba strávená na stránkách Nissan.com, která osciluje někde kolem půl minuty. Naopak „opravdová“ stránka amerického Nissanu (www.nissanusa.com) zaujme návštěvníky průměrně na 4 minuty (podle amerického statistického webu Alexa.com).

Smutnou pravdou je, že většina návštěvníků stránek Nissan.com prostě chce nové auto. Vůbec je nezajímají počítače. V tomto případě je Nissan jméno člověka, který založil počítačovou společnost v USA. Je proto přirozené, že si pan Nissan doménu chce nechat (i přesto, nebo možná právě proto, že se s ním slavný výrobce aut o ni soudí). Z pohledu byznysu mu však toto zmatení spíše ubližuje, než že by mu pomáhalo. Jaké z toho plyne ponaučení?

Dejte uživateli to, co očekává.

Nechtějte jej vědomě zmást tím, že se vydáváte za někoho, kým nejste. Ohlídejte si, že jak doména, tak titulek stránky, ale i poslední kousek obsahu je v souladu se zaměřením vašeho webu! Uživatel totiž není blbec. Uživatel ví.

2. Návštěvník web opouští, pokud neví, co má dělat

Běžným nešvarem (nejen) českých webů je poskytovat příliš mnoho informací najednou. Zní to divně, že? Přirozeně totiž tíhneme k tomu, dát lidem veškeré informace, aby se na jejich základě mohli rozhodnout, zda koupí, či ne. To ale ve webové realitě funguje jen zřídkakdy.

Méně v tomto případě JE opravdu více. Takže ač to zní divně, nedávejte lidem příliš mnoho možností po přistání na svých stránkách. Podívejte se například na tuto stránku:

proč lidé odcházejí z webových stránek

Vypadá šíleně, že? A podívejte se, kolik je tam aktivních odkazů. Napočítal jsem 297. A to nepočítám hledací políčka (3x). To je přesně 300 možností!

Tip pro vás: Zjednodušujte!

Nezapomeňte, že „zmatená mysl nikdy nekoupí“. Takže zjednodušujte a veďte návštěvníka vaším webem za ruku.

Výzva k akci by měla být VELMI zřetelná a dostupná. Například pokud chcete, aby se vám lidi přihlásili do mailing listu (což doporučuji), měla by tato výzva být vidět jako jedna z prvních věcí na stránce. Prostě vyberte jejich jméno a e-mail rychle a máte vystaráno.

Udělejte to tak, aby návštěvník dostal to, co chce, a potom i vy dostanete to, co chcete od něj. A věřte tomu, že v dnešní záplavě přeplácaných webů bude ten váš opravdu vyčnívat (v pozitivním slova smyslu).

3. Uživatel web opouští, pokud vás podezírá

Tohle je v on-line světě opravdu kritické. Web si dnes teoreticky dokáže udělat každý včetně podvodníků. Z tohoto důvodu to první, co návštěvník udělá, je, že začne vaši stránku kriticky zkoumat. Často jen podvědomě. Bude hledat dva důkazy:

Důkaz toho, že váš web je legitimní a důvěryhodný.
Důkaz toho, že není.

Předpokládám, že váš web je legitimní a že vaše pohnutky jsou čisté. Otázkou ale je, zda tento fakt jasně komunikujete směrem k vašemu publiku a zda lidem dáváte šanci, aby vás poznali lépe. Pokud zrovna nejste značka, jakou je Škoda, Plzeňský Prazdroj nebo Ikea, budete muset vybudovat důvěru jinak. Podívejte se na stránky jedné americké firmy poskytující nástroje pro SEO:

Čím zaujmout návštěvníky na webu

Tohle je legitimní stránka, o které jste asi nikdy neslyšeli. Podle Alexa.com je průměrná doba strávená návštěvníkem 15 minut. Lidé jí pravděpodobně věří, protože jinak by na ní netrávili takovou dobu.

Jak to ti lidé dokázali? Jak je možné vygenerovat takovou důvěru v případě, že vás nebo vaši službu nikdo nezná?

Odpovědí je potvrzení třetí stranou. Web obsahuje „pečeť“, že je „Ověřený a bezpečný podle GoDaddy.com“. Je celkem jedno, jestli jste někdy slyšeli o firmě GoDaddy (jedna z nejuznávanějších amerických internetových firem), nebo ne – to, co se počítá, je potvrzení třetí strany – ověření z vnějšího, nezávislého zdroje.

Dalším prvkem podporujícím důvěru je napojení na sociální média. V sidebaru najdete odkazy na Facebook, Google a Twitter. Tyto zdroje jsou ověřitelné a web tak demonstruje, že nemá co skrývat. Jedná se totiž o web aktivní na sociálních sítích a to zní věrohodně.

Taky si všimněte hned několika způsobů, jak se může uživatel dovolat pomoci: v patičce, v hlavním menu a nakonec i v boční sekci. Výsledkem je pocit jistoty, že mohu někoho kontaktovat, budu-li cokoliv potřebovat. Také to naznačuje, že lidé schovaní za tímto webem mi opravdu chtějí pomoct. Nakonec si všimněte možnosti přihlásit se do členské sekce v navigační liště. To nám říká něco o tom, že webová stránka má svoje příznivce, respektive komunitu lidí.

Tip pro vás: Dbejte na pocit bezpečí!

Opatřete váš web validačními prvky a buďte vidět na všech důležitých sociálních sítích, stejně jako na webu samotném (zveřejníte-li svůj obličej a obličeje svého týmu, tím lépe).

Jen 59 sekund. To je čas, který máte.

Tento článek si zdaleka nedělá ambice být úplným výčtem toho, co je třeba udělat, aby návštěvníka váš obsah na webu zaujal. Ukazuje to, jak je důležité vzbudit zájem RYCHLE. Nakonec 59 sekund je zatraceně krátká doba.

>Nezapomeňte: Dejte jim to, co chtějí. Zjednodušujte. Dbejte na pocit bezpečí.<

 

(přeloženo z blog.crazyegg.com/2013/07/19/why-users-leave-a-website)

Viktor Šabacký

Ve Firmě 2.0 jsem zodpovědný za prosperitu značky MioWeb 2.0. Starám se o to, aby "věci odsýpaly" a každý v týmu měl to, co potřebuje ke své práci. Kromě toho se snažím i sám pracovat ;)

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.