CO JE E-MAIL MARKETING

E-mail marketing (neboli e-mailing) je souhrnný pojem pro činnost, kdy jsou k účelu propagace služby či výrobku využívány e-mailové zprávy.

Je to jeden z kanálů tzv. přímého marketingu. Využíváme při něm přímé komunikace s uživateli. Pro zasílání sdělení je nutné mít jejich souhlas. Vysokou efektivitu e-mail marketingu zajišťují široké možnosti zacílení a podobnost se standardní komunikací „jeden na jednoho“, která u příjemce vyvolává pocit větší důvěryhodnosti.

Výhody e-mailingu

Pokud je dobře nastavený, připisují se mu především následující přednosti:

  • jde o nízkonákladovou formu marketingu (v porovnání s jinými)
  • výsledky lze dobře měřit
  • umožňuje masivní zásah
  • moderní nástroje dovolují automatizaci rozesílky = ušetří čas a peníze
  • přispívá ke zvyšování návštěvnosti, obratu atd.

Funkce e-mail marketingu

E-mail marketing obecně slouží k:

  • budování vztahu s (potenciálním) zákazníkem,
  • komunikaci, která uživatelům pomáhá – s nákupem či jeho dokončením,
  • předávání užitečných informací – například při upozornění na nový článek na firemním blogu, který něčemu novému naučí,
  • podpoře značky.

Splňuje tak řadu zásadních cílů online marketingu jako komplexu, pod který sám o sobě spadá.

Získání e-mailového kontaktu

Na začátku strategie pro e-mailový marketing stojí vždy sběr kontaktů. K tomu lze využít množství způsobů. Vždy závisí na tom, jaké konkrétní možnosti provozovatel daného webu má – např. v otázce doprogramování potřebných funkcionalit, rozšiřování stránek apod. Mezi často používané metody na získání e-mailu návštěvníka patří:

  • výzva k registraci pro odebírání pravidelného newsletteru,
  • kontaktní formulář pro odeslání e-mailového dotazu přímo z webu,
  • nabídnutí bonusového obsahu zdarma – zaslání e-mailem,
  • speciální nástroj, který s něčím pomůže (typicky kalkulačka – výsledky zaslané e-mailem,
  • vstup do členské sekce, která má přidanou hodnotu – registrace e-mailem,
  • pop-up okno s nabídkou, která se zpřístupní po zadání e-mailu,
  • soutěž, která vyžaduje zadání e-mailu pro kontaktování v případě výhry.

Newsletter

Základním nástrojem e-mail marketingu je newsletter. Jde o e-maily obsahující jak užitečné informace, tak propagační prvek, výzvu k akci (CTA), reklamní banner apod. Podstatou je přinést hodnotné info a zároveň nabídnout řešení pro problémy daného segmentu publika.

Ze zákona je nutné zasílat newslettery výhradně uživatelům, kteří s tím souhlasili. Mnozí provozovatelé webu využívají dvojité potvrzení, kdy po vyplnění formuláře přijde uživateli zpráva se speciálně vygenerovaným odkazem, na který musí kliknout, aby svůj zájem potvrdil skutečný majitel schránky. V newsletteru také musí být viditelně umístěné tlačítko pro odhlášení a ukončení odebírání a informace o tom, že se jedná o obchodní sdělení.

E-mailová kampaň

Úspěšný e-mailing vyžaduje plánování. Každý newsletter má nějaký smysl a měl by mít specifikovaný okruh uživatelů, pro který je určený. Všechny tyto kroky lze označit za tvorbu e-mailové kampaně, která jako celek udává, co, kdy, komu a proč bude marketér posílat.

E-mailingové nástroje

Hromadné rozesílání zpráv není v dnešní době potřeba naklikávat ručně. Na trhu je k dispozici spousta aplikací, které umožňují správu databáze, efektivní práci s kontakty, tvorbu atraktivních vizuálů, rozesílku při splnění daných podmínek apod. Pomáhají tak e-mail marketing zautomatizovat. Typickými zástupci jsou služby SmartEmailing, GetResponse a MailChip.

Autoresponder

S e-mailingem souvisí také termín autoresponder (někdy i jako e-mailový automat), který označuje automaticky zasílaný e-mail, například po registraci, uplynutí 2 týdnů od nákupu, delší době nečinnosti apod. Funguje na principu zařazení uživatele do připraveného procesu, skrze který lze podporovat značku a její důvěryhodnost.