Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Co je Google AdWords

Google AdWords je celosvětově nejrozšířenější online služba od společnosti Google pro online marketingové aktivity, konkrétně správu PPC (Pay Per Click) reklamy, u které inzerent platí za kliknutí uživatele.

Vytvořené inzeráty se zobrazují jak ve výsledcích vyhledávání, tak i v obsahové síti partnerských webů Google, kde je k jejich publikaci využíván systém Google AdSense. Konkurenty jsou v České republice systémy Sklik nebo Etarget.

6 základních pojmů

  • Klíčová slova – konkrétní slovo nebo více slov, která vystihují dané www stránky, produkt či službu. Jsou zásadní pro zobrazování inzerátu relevantnímu publiku, u kterého existuje nejvyšší předpoklad, že ho reklama zaujme, klikne na ní a že se jeho členové stanou zákazníky inzerenta.
  • Reklamní sestava – skládá se z jedné či více reklam, které cílí na společnou sadu klíčových slov. Jde o základní stavební jednotku reklamní kampaně.
  • Reklamní kampaň – obsahuje jednu nebo více reklamních sestav, které mají stejně nastavený rozpočet či geografické zacílení a další parametry.
  • Denní rozpočet – inzerent určí při tvorbě rozpočet, tedy výši investice do reklamy pro každý den. Systém AdWords následně inzerát ukazuje uživatelům internetu, dokud jej „nevyklikají“. Může se stát, že na základě zvýšené aktuální obliby dojde k překročení limitu. Google však v dalších dnech upraví frekvenci zobrazení tak, aby se neplánovaná ztráta dorovnala.
  • CPC – jde o zkratku angl. slov Cost Per Click = v češtině „cena za proklik“. Inzerent může nastavit maximální částku, kterou je ochotný zaplatit za kliknutí uživatele na jeho reklamu.
  • CTR – jde o zkratku angl. slov Click Through Rate = v češtině chápáno jako „míra prokliku“. Vyjadřuje poměr mezi počtem kliknutí na reklamu a počtem zobrazení. Udává tedy, kolik uživatelů, kteří ji viděli (nebo měli možnost vidět), na ni kliklo.

Hlavní typy kampaní

V AdWords lze vybrat z několika typů kampaní, což upřesňuje, kde se budou inzerentem vytvořené reklamy uživatelům zobrazovat. Umístěním tak může být:

  • Vyhledávací síť – umožňuje jen textovou formu reklamy. Jedná se o inzeráty, které se zobrazují na výsledky vyhledávání na webu Google.cz/Google.com.
  • Obsahová síť – lze použít textovou i grafickou podobu reklamy. Ta se díky tomuto typu kampaně zobrazuje na web stránkách, které využívají službu AdSense pro umisťování inzerátů.
  • Vyhledávací síť s optimalizovanou obsahovou – představuje kombinaci obou druhů, přičemž obsahová síť je značně omezena.
  • Nákupy – relevantní typ zejména pro e-shopy, které tak mohou prostřednictvím obrázkové reklamy s popisem a cenou ukazovat své produkty ve výsledcích vyhledávání Google.
  • Video – reklama v podobě klipu, může se zobrazovat v obsahové síti nebo na portálu YouTube.