Co je noarchive
Noarchive je hodnotou (atributem) meta tagu robots. Informuje vyhledávače o tom, že nemají danou stránku zařazovat do archivu. Nachází se ve zdrojovém (html) kódu a vůči vyhledávacím robotům zaujímá roli direktivy, tedy konkrétního pokynu.
- Ukázka zápisu: <meta name=”robots” content=”noarchive” />.
Existují i jiné atributy, například noindex (požadavek na vynechání obsahu z indexace), nofollow (instrukce ignorovat odkazy na stránce), nosnippet (pokyn nezobrazovat v SERP úryvky ze stránky) a další. Je možné uvádět jich víc v rámci jednoho tagu. Příklad: <meta name=“robots“ content=“noindex,nofollow” />.
Archiv u vyhledávače Google
Když Googlebot prochází webové stránky za účelem indexace, ukládá vždy aktuálně prohlédnutou verzi do své databáze (resp. paměti cache). A tak vzniká archiv, do kterého mohou uživatelé nahlížet přes zápis ve výsledcích vyhledávání. Pokud tedy tvůrce webu nezakáže jeho ukládání popisovanou hodnotou noarchive.
Cesta do archivu je pro návštěvníky velmi jednoduchá. Stačí v přehledu kliknout na obrácený trojúhelník vedle URL adresy, která se nachází pod názvem stránky. Následně se objeví malé dialogové okno s nabídkou odkazů „Archiv“ a „Podobné“.
Stránka zobrazená tímto způsobem bude navíc obsahovat hlavičku s informací, ze kdy (datum včetně přesného časového údaje) tento statický náhled (Google ho nazývá snímek) pochází.
Další způsob, jak se rychle dostat na zaindexovanou stránku, spočívá ve vložení vyhledávacího dotazu ve tvaru cache:www.domenovejmeno.cz/nazev-konkretni-stranky přímo do adresního řádku prohlížeče. Po „odentrování“ se uživatel ocitne rovnou na požadované archivované stránce.
Důvody k použití noarchive
Potřeba zakázat pořizování a uchovávání kopií stránek může mít řadu příčin, obecně ale většinou vychází z nutnosti kontrolovat indexaci kvůli efektivní optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Například zpravodajské portály mění svůj obsah i několikrát denně. Než by Googlebot stihl stránku zaznamenat a uložit do databáze, vzniklo by x novějších verzí. Archiv by pak ukazoval příliš staré náhledy, neměl by tak smysl a uživatelský přínos.
Nebo třeba u přechodného, testovaného či teprve budovaného webu by indexace mohla být předčasným krokem, který by také přinesl nerelevantní výsledek.