Co je nofollow
Tematicky se týká oblasti SEO a linkbuildingu. Původním smyslem používání nofollow bylo usnadnění práce vyhledávacích robotů a omezení komentářového spamu.
Nofollow odkaz totiž nemusí být důvěryhodný, užitečný či jinak hodnotný, protože nad ním obvykle nemá tvůrce webu žádnou kontrolu. Většinou ho na stránky vloží uživatel, typicky v rámci komentářů pod příspěvkem nebo v diskuzi, návštěvní knize, u recenzí, na fóru atd. Opakem je tzv. dofollow odkaz.
Co se týče zápisu v html, zažitým pravidlem je uvedení nofollow za atributem typu href, který udává, jaký je cíl odkazu. Příklad: <a href=\"http://mioweb.cz/\" rel=\"nofollow\">Mioweb</a>.
Jak s nofollow odkazy zacházejí Google a Seznam
Stejně jako se liší algoritmy, které vyhledávače využívají k hodnocení internetových stránek, tak i vnímání nofollow linků vykazuje určité rozdíly. A každý tvůrce webu nebo SEO specialista by si měl hlídat, jestli se pojetí nezměnilo. V listopadu 2017 je situace následující:
- Google nofollow odkazy nesleduje a nepřenáší na ně hodnocení PageRank. Takže je vynechává i z celkového grafu webu. Pokud je však obdrží v souboru sitemap, může je v indexu zobrazit.
- Seznam ve své nápovědě uvádí v podstatě totožné nakládání s nofollow odkazy. Nezahrnuje je do výpočtů ranků konkrétní podstránky či webu jako celku.
Dva způsoby použití
Výše popsaný druh nofollow atributu se vztahuje vždy na jeden odkaz. Existuje ale i využití, které souvisí se všemi odkazy na dané stránce, předává tedy hromadnou instrukci.
Vkládá se do meta tagu robots v podobě content=\"nofollow\" a dává pokyn, aby vyhledávače nebraly v potaz žádný odkaz z obsahu konkrétní podstránky.