PŘEJETE SI OVLÁDNOUT MIOWEB A TVOŘIT SVŮJ WEB S RADOSTÍ?

PŘIJĎTE NA WORKSHOP 14. - 15. 2. V PRAZE

CO JE NOFOLLOW

Pojem nofollow se používá ve spojení s odkazy na webu, u kterých zastává funkci atributu. Informuje vyhledávače o tom, že mají daný link vynechat ze sledování (indexace) – nezahrnovat ho mezi parametry pro vyhodnocování kvality stránek a umisťování v SERP.

Tematicky se týká oblasti SEO a linkbuildingu. Původním smyslem používání nofollow bylo usnadnění práce vyhledávacích robotů a omezení komentářového spamu.

Nofollow odkaz totiž nemusí být důvěryhodný, užitečný či jinak hodnotný, protože nad ním obvykle nemá tvůrce webu žádnou kontrolu. Většinou ho na stránky vloží uživatel, typicky v rámci komentářů pod příspěvkem nebo v diskuzi, návštěvní knize, u recenzí, na fóru atd. Opakem je tzv. dofollow odkaz.

Co se týče zápisu v html, zažitým pravidlem je uvedení nofollow za atributem typu href, který udává, jaký je cíl odkazu. Příklad: <a href="http://mioweb.cz/" rel="nofollow">Mioweb</a>.

Jak s nofollow odkazy zacházejí Google a Seznam

Stejně jako se liší algoritmy, které vyhledávače využívají k hodnocení internetových stránek, tak i vnímání nofollow linků vykazuje určité rozdíly. A každý tvůrce webu nebo SEO specialista by si měl hlídat, jestli se pojetí nezměnilo. V listopadu 2017 je situace následující:

  • Google nofollow odkazy nesleduje a nepřenáší na ně hodnocení PageRank. Takže je vynechává i z celkového grafu webu. Pokud je však obdrží v souboru sitemap, může je v indexu zobrazit.
  • Seznam ve své nápovědě uvádí v podstatě totožné nakládání s nofollow odkazy. Nezahrnuje je do výpočtů ranků konkrétní podstránky či webu jako celku.

Dva způsoby použití

Výše popsaný druh nofollow atributu se vztahuje vždy na jeden odkaz. Existuje ale i využití, které souvisí se všemi odkazy na dané stránce, předává tedy hromadnou instrukci.

Vkládá se do meta tagu robots v podobě content="nofollow" a dává pokyn, aby vyhledávače nebraly v potaz žádný odkaz z obsahu konkrétní podstránky.