PŘEJETE SI OVLÁDNOUT MIOWEB A TVOŘIT SVŮJ WEB S RADOSTÍ?

PŘIJĎTE NA WORKSHOP 29.11. V BRNĚ

CO JE PENALIZACE WEBU

Penalizace webu je termín z oboru optimalizace pro vyhledávače (SEO). Jedná se o trest za porušení pravidel vyhledávačů.

Znamená to, že pokud je web penalizován, vyhledávač upraví své výsledky tak, aby se odkaz z výsledků vyhledávání na tento web propadl o určitý počet pozic níže, nebo ho dokonce vyřadí z výsledků vyhledávání úplně.

Penalizace webu ohrožuje www stránky, které se snaží o lepší umístění ve vyhledávačích využitím některé z podvodných technik, jako je např. cloaking nebo link farma.

Penalizace může probíhat manuálně či strojově. U Googlu se na boj proti obsahovému spamu zaměřuje update Google Panda a Google Penguin. Pokud se jedná o manuální penalizaci, Google o ní informuje zprávou v Google Webmaster Tools (GWT).

Typy penalizací

Často penalizace nemusí postihnout celý web, ale jenom určitou skupinu slov, případně nějakou stránku či skupinu stránek.

  • Penalizace per dotaz – Postihnutá je jenom určitá skupina slov.
  • Penalizace per stránka – U tohoto typu se často jedná o postih na základě odkazů, které si uživatel koupil nebo získal jinou nepřirozenou cestou (link farmy). Pokud si vyhledávač není jistý, zda se jedná o vážné porušení pravidel, pak místo penalizace celého webu penalizuje jenom jeho část. 

Důvody penalizace

Existuje několik důvodů, proč vyhledávače penalizují stránky. Mezi ty nejčastější patří:

  • duplicitní obsah na webu (stránka obsahuje zkopírované texty z jiných webů),
  • nepřirozený odkazový profil,
  • nelegální obsah nebo obsah zaměřený na rasismus, diskriminaci,
  • web obsahující viry nebo jiný škodlivý software,
  • podvodné techniky – cloaking, link farmy.

Jak poznat, že je web penalizován

  • Propad návštěvnosti – Tento jev se dá zjistit v nástroji Google Analytics (sledování poklesu návštěvnosti z přirozených výsledků vyhledávání).
  • Test unikátním textem – Pokud do vyhledávače napíšete název webu nebo unikátní sousloví přímo z dané stránky a nenajdete ji na prvním místě, jedná se o penalizaci.
  • Upozornění v GSC – od roku 2012 zasílá Google upozornění o tom, že byl web penalizován. E-mail posílá na adresy, které jsou pro dané stránky zaregistrované v Google Search Consoli.

Cílem penalizace je kultivace výsledků vyhledávání. Vyhledávače Google i Seznam mají pravidla, jak by www stránky měly vypadat, aby vyhledávače snadno mohly určit, které stránky jsou nejvíce relevantní pro daný výraz.

Penalizace často nekončí hned po odstranění problému, v případně závažných porušení pravidel může trvat velmi dlouho, v řádu měsíců a let. Vyhledávač se tím dlouhodobě brání proti podvodníkům.

Vždy je lepší zaměřit se na prevenci než na nákladnou nápravu škod. Penalizaci webu se dá vyhnout při důsledném dodržování pravidel vyhledávačů. Odstraňování penalizace se věnují odborníci na optimalizaci pro vyhledávače.