Co je Sklik
Sklik je reklamní systém pro zobrazování kontextových reklam a cílených inzerátů ve výsledcích vyhledávače Seznam.cz. Kromě tohoto vyhledávače se inzeráty Skliku zobrazují také na partnerských webech Seznamu, jako je Zbozi.cz, Sbazar.cz, Firmy.cz, Encyklopedie.seznam.cz, Seznam na mobil, Obrazky.cz a několika dalších.
Sklik také umožňuje inzerovat na obsahových stránkách a v ČR hojně navštěvovaných webech, jakou jsou například Novinky.cz, Sport.cz, Super.cz, Prozeny.cz a Sweb.cz. Seznam.cz udává celkový počet webových stránek, které slouží Skliku jako reklamní plocha, na 5000.
Jak Sklik funguje
Z uživatelského hlediska se jedná o velice jednoduše použitelný nástroj. Uživatel má možnost po registraci přidat svůj inzerát včetně klíčových slov, na která požaduje zobrazení inzerátu. Sklik tyto inzeráty poté velmi přesně cílí na jednotlivé uživatele českých webových stránek a vyhledávače Seznam.cz podle toho, co zrovna hledají. Pokud již vlastníte jakýkoliv účet (například e-mailovou schránku) na některé se služeb Seznamu, není se třeba ani zvlášť pro Sklik registrovat.
Každý den si můžete na Skliku zobrazit přehledné a detailní statistiky o návštěvnících, čerpání rozpočtu a ceně. Sklik má dále vlastní nástroj pro měření konverzí, kterým si můžete ověřit, zda se vaše kampaň vyplácí. Platby na Skliku probíhají jako v klasickém modelu PPC, platíte tedy pouze ve chvíli, kdy na váš inzerát někdo klikne. Platí se přes službu Seznam.cz Peněženka, na které si průběžně můžete dobíjet kredit.
Výhody služby Sklik
Zadavatel inzerátu neplatí žádné vstupní poplatky, registrace je zdarma a platí se pouze za proklik na stránky, ne za zobrazení inzerátu. Uživatelé služby Sklik si také sami navrhují sestavy klíčových slov k příslušnému inzerátu a mohou tak lépe cíli na příslušný segment uživatelů internetu. Inzeráty se zobrazují ve výsledcích vyhledávače Seznam.cz a několika nejnavštěvovanějších českých webech. Sklik se tak jeví jako vhodný reklamní nástroj především pro podnikatele a organizace, které se zaměřují přednostně na český či slovenský trh. Zajímavou možností je také nastavit si na kampaň denní rozpočet, po jehož překročení se již inzeráty ten den nezobrazují.
Historie Skliku
Služba Sklik byla poprvé spuštěna v roce 2006. Zakoupení inzerátu na Skliku se v těchto počátcích provádělo kontaktováním obchodního zástupce a objednáním klíčových slov a vymezeného času, po který se inzeráty uživatelům zobrazovaly. Tento dnes již těžko představitelný způsob zadávání inzerátu se díky pravidelným aktualizacím Skliku postupně proměňoval. Důležitou změnou, ke které došlo v roce 2007, byl nástroj na návrh klíčových slov a odhad pozic v inzerátu. Vylepšeny byly v tomto roce také statistiky. Během roku 2010 došlo k dalším výrazným změnám – bylo možno vypnout zobrazování inzerátů ve vyhledávací síti a inzerovat pouze pro obsahovou síť a zjednodušil se také způsob zadávání inzerátů. Ve stejném roce bylo také spuštěno Sklik API.
V roce 2011 již Sklik hlásil nárůst prodejů inzerátů o 60 %. Během dalších dvou let vylepšil grafické rozhraní statistik, inovoval nástroj pro návrh klíčových slov a udělal několik dalších technických změn pro zlepšení uživatelské zkušenosti. Důležitou novou funkci zapojil v roce 2014, a to Sklik Retargeting, tedy možnost oslovit návštěvníky již jednou oslovené. Sklik také začal pořádat vzdělávací semináře pro studenty a prezentace pro odborníky, vše na téma online marketingu a PPC kampaní.