Velký přehled: Kolik stojí web?

Pár hodin kutění u počítače, nebo taky stovky dní tvrdé práce a několik milionů korun. Porovnali jsme, za kolik se dají pořídit nové webové stránky, a přidali schéma, podle kterého zjistíte, kolik může web stát i vás. S cenou za webové stránky se to má podobně jako s bydlením. Jde to i ve stanu, ale v zimě oceníte spíš dobře izolovaný dům s vytápěním.

Kolik stojí web?

Kolik vás stojí vytvoření a správa webu záleží na několik faktorech:

  • kdo jste a co potřebujete,
  • co vám má web přinášet,
  • a kam vlastně míříte.

Polopaticky: zatímco pro internetovou vizitku autoklempíře z Nýrska postačí jakákoliv bezplatná služba a web o dvou stránkách, rostoucí technologická firma s globálními ambicemi, pro kterou má internet zásadní význam, musí vybírat nesrovnatelně pečlivěji a připravit se na řádově vyšší investici.

Krok 1: Ujasněte si, co potřebujete

Máte tedy jasno v tom, co od svého webu čekáte, a jakou roli má ve vaší firemní strategii? Výborně.

Teď je čas najít řešení.

Jenže trh s weby je tak trochu džungle. Jedna výhodnější nabídka střídá druhou a člověk se v nich lehce ztratí. A aby to bylo ještě komplikovanější, laik téměř nemá šanci rozlišit, zda je nabízené řešení kvalitní, nebo znamená vyhozené peníze.

Proto jsme se rozhodli porovnat nejpoužívanější způsoby, jakými se dnes v České republice tvoří weby. Ukážeme vám, na kolik vás každý z nich vyjde, jaké mají výhody a nevýhody, a přidáme i názory lidí z praxe. A nebojte, řešení existuje. Najdete jej v samém závěru článku.

Krok 2: Vyberte správný typ dodavatele

Jdeme porovnávat. Do výběru jsme zařadili hned 6 způsobů, jak se dobrat k novým webovým stránkám. Pomůže vám:

  • Specializovaná agentura
  • Freelancer (člověk na volné noze)
  • Student, kamarád či příbuzný
  • Online nástroje na tvorbu webu
  • Web svépomocí na WordPressu
  • A samozřejmě i Mioweb 😉

1) Web od specializované agentury

Je drahá, ale bude mít výsledky. Taková je obecná představa o práci agentur. Jenže někdy bohužel platí jen to první. Mezi agenturami na tvorbu webů v podstatě neexistují žádné standardy a výsledek tak může být – zvlášť pokud agentura nemá dostatek průkazných referencí – nejistý.

Pokud ale najdete tu pravou, bude tvorba nového webu přesně navazující proces s hladkou komunikací, víceméně splněnými termíny a otevřenými možnostmi, co dál. Agentury totiž často rády pomáhají i s navazujícím marketingem, vyhodnocováním úspěšnosti a dalšími službami.

A ceny? Zatímco agentury v regionech dokáží vytvořit web už za 30 až 50 tisíc, špičky na trhu se pohybují o řád výše a největší weby se dostávají i nad milion.

Výhody Nevýhody
  • Proces tvorby je většinou zaběhnutý, agentury ví co a jak.
  • Vše máte podloženo smluvně a se zárukami.
  • Vždy máte člověka, na kterého se můžete obracet.
  • Kvalitní agentury zajistí i výzkum, testování prototypů a vyhodnocování.
  • Web může být naprosto na míru vašim potřebám.
  • Nejnákladnější řešení.
  • Pro laika je těžké vybrat správnou agenturu.
  • Může být obtížné později s webem od agentury odejít, zvlášť, pokud běží na jejich vlastním systému.
  • Některé agentury nejsou pružné – dlouze čekáte (a platíte) s každou změnou a úpravou.

Názor experta: “Web na míru má smysl, pokud je zásadní součástí strategie firmy. Jinak promrháte statisíce či miliony. Ovšem pozor – pokud si pořídíte web na míru od malé začínající firmičky, tak dostanete velmi pravděpodobně mnohem horší výsledek, než kdybyste koupili šablonu.”

— Jan Řezáč, House of Řezáč

2) Web od freelancera

Tvorbu webu s volnonožcem si představte stejně jako s agenturou – s tím rozdílem, že zatímco v agentuře pro vás pracuje celý tým, freelancer se o vše stará sám. To má své výhody i nevýhody. Většinou je takový web levnější a váš freelancer s vámi obratem vyřeší vše od výměny úvodní fotky po nastavení hostingu.

Cenu, rychlost a pružnost a rychlost ale vykupuje vyšší riziko. Přece jen celý váš web stojí a padá na znalostech, schopnostech a časových možnostech jednoho člověka. A ten – zvláště při větších a náročnějších projektech – nikdy nenahradí tým specialistů.

Cenově se pak weby od freelancerů pohybují zhruba od 15 do 100 tisíc korun.

Výhody Nevýhody
  • Nižší cena.
  • Příjemná komunikace – vše kolem webu řešíte s jednou osobou.
  • Často také rychlost a pružnost.
  • Na vše máte záruku, v lepších případech i smlouvu.
  • Web má na starost jen jeden člověk, který nebývá zastupitelný.
  • Freelancer nemusí mít dostatek znalostí nebo zkušeností.
  • Málokdy vám stejný člověk účinně pomůže i s dalšími službami – marketingem, vyhodnocením a podobně.

Názor experta: “Málokterý freelancer je tak dobrý, že umí vše. Většinou je u takového webu nějaká část špatně. Grafik prostě nikdy není tak dobrý programátor nebo kodér a naopak. Pro nový web bych tedy doporučil spíše spolupráci více freelancerů – specialistů ve svých oborech.”

— Karel Borovička, Karelborovicka.cz

3) Web od studenta, kamaráda či příbuzného

Někoho, kdo “dělá weby”, ve svém okolí nejspíš znáte. Můžete mít štěstí, a daný student nebo manželčin bratranec to opravdu umí a splní vám i to, za co by agentury účtovaly desítky tisíc. Ale daleko spíš pro něj bude váš nový web jen přivýdělek.

A výsledek je potom tak trochu loterií. Jen málokdo totiž dokáže bokem sledovat všechny trendy, uvádět je do praxe a k tomu na vás mít čas a starat se o web i v budoucnu. Punková tvorba webu má ještě jedno riziko. Včas nedodaný web nebo spory kolem grafiky už můžou mezi vámi navždycky ležet. A je škoda si tím pokazit vztahy v rodině nebo s kamarády.

Web od studenta či příbuzného pořídíte za cokoliv od lahve dobrého vína po zhruba 20 tisíc korun.

Výhody Nevýhody
  • Většinou to vyjde levně.
  • Může být příjemná komunikace.
  • Jste závislí na jednom člověku.
  • Nemáte žádné záruky.
  • Nikdo vám negarantuje fungování.
  • Ve srovnání s agenturou nebo specialisty mívá menší přehled.

Názor experta: “Hlavní riziko podle mě je, že takové řešení sleduje hlavně to, zda se výsledný web líbí zadavateli. Kvalitní agentura nebo specialista naopak hlídá, aby web sloužil zákazníkům, a aby plnil klientovy cíle.”    

— Jakub Horký, Igloonet

4) Web vytvořený online nástrojem

České služby Webgarden a Estranky nebo třeba zahraniční Squarespace, Weebly a WiX umožňují tvorbu webových stránek zdarma nebo za relativně mírný poplatek v řádu maximálně několika stokorun měsíčně.

Ačkoliv podobné služby primárně slouží k tvorbě osobních webů nebo malých firemních prezentací, na některých z nich spustíte dokonce i e-shop. Do podobné služby se jen přihlásíte a v intuitivním prostředí si web naklikáte a doplníte fotkami a texty. Systémy bývají “blbuvzdorné”, takže v nich jen málokdy něco skutečně pokazíte.

Výsledek ale bývá většinou vhodnější pro osobní weby než pro firemní prezentace. Pro ty mohou být možnosti šablon přece jen trochu svazující.

Výhody Nevýhody
  • Jednoduchost spuštění a provozu.
  • Neřešíte hosting ani fungování.
  • Web se většinou dobře zobrazuje i na mobilech.
  • Mívají propracované podpory i nápovědy.
  • Připlácíte za jakékoliv pokročilejší funkce.
  • Může vás limitovat pevně daný vzhled i šablony.
  • Web jen obtížně propojíte s dalšími systémy.
  • Stejnou šablonu jakou máte vy může používat kdokoliv další.
  • Web není váš – máte jej pronajatý a běží, dokud platíte.

Názor experta: “Do tvorby webu nejsou zapojení odborníci. Vše si dělá uživatel sám a výsledek může být sice pěkný na pohled, ale nemusí mít kýžený efekt. Výjimky určitě existují, ale asi jich nebude tolilk.”    

— Jakub Horký, Igloonet

5) Web svépomoci na WordPressu

Zeptejte se v jakékoliv odborné diskusi – a doporučí vám WordPress. Celosvětově je WordPress nejpoužívanějším systémem, na kterém si může kdokoliv, kdekoliv a zdarma postavit web.

Jak už to ale u tak otevřeného softwaru bývá, největší díl práce ale padá na vás samotné. WordPress vám totiž dá jen kostru. Postavit na ní fungující web je už na vás. Je třeba si pořídit hosting i doménu, vytvořit databázi, nainstalovat systém, nahrát šablonu a tu pečlivě nakonfigurovat. A až poté můžete vkládat obsah a web spustit.

Zkrátka – nic pro laiky, ale nadšenec si vyhraje.

Výhody Nevýhody
  • Téměř neomezené možnosti úprav.
  • Tisíce šablon, doplňků a funkcí.
  • WordPress samotný je zdarma.
  • Pokazit se může cokoliv.
  • Úpravy a ladění snadno spolknou desítky i stovky hodin práce.
  • Všechno je na vás a vaší odbornosti.
  • Šablony často nemají podporu nebo časem přestanou fungovat.
  • Pro začátečníky velmi složité.

Názor experta: “V dnešní době je podstatné odlišit se a toho s klasickými šablonami bez možnosti přizpůsobení nedocílíte. Nebo ano, ale až po hodinách práce. Pokud máte rozpočet na řešení na míru, běžte do něj. Pokud ne, hledejte unikátní šablonu.”

— Tomáš Paulus, Flow Up

6) Web od Miowebu

Můžeme být objektivní, když jej sami vyvíjíme? Zkusíme to.

Český Mioweb může na první pohled připomínat kombinaci předchozích dvou řešení: webových služeb a WordPressu. Jenže oproti nim má zásadní výhody. Obsahuje sice přednastavené a otestované šablony, ty si ale můžete jednoduše změnit a upravit díky vizuálnímu editoru. Žádné programování ani dumání nad kódem nečekejte.

Pro ty, které ale baví nad webem hloubat, obsahuje velké množství rozšíření a pokročilých funkcí – od členské sekce po podporu affiliate marketingu. Jenže oproti WordPressu většinu z nich spustíte na pár kliknutí a se zárukou, že budou ihned fungovat.

Neméně zásadní výhodou je i cena. Postavit jeden web na Miowebu vás vyjde na na 299 Kč měsíčně.

Výhody Nevýhody
  • Velmi výhodná cena.
  • Téměř neomezené možnosti úprav.
  • Jednoduchost spuštění a provozu.
  • Neřešíte hosting ani fungování.
  • Web se výborně zobrazuje i na mobilech.
  • Má propracované nápovědy i fungující podporu.
  • Spuštění a úpravy musíte provést svépomoci.

Názor experta:

“Rád tvořím jednoduchý, čistý a přehledný webdesign. Mioweb je přesně ten nástroj, který mi umožňuje bez znalosti programování tvořit stylové a elegantní weby s bohatou funkčností.”

— Simon Anfilov, anfilov.cz

Subjektivní pohled na tvorbu nového webu na závěr

Tohle číst nemusíte. Obrázek si uděláte jistě sami. Ale pokud vás zajímá, jak bychom k webu přistoupili my, tak prosím:

Pokud váš byznys stojí a padá na webu, a současně máte možnost investovat stovky tisíc korun a pár set hodin vlastního času do stránek na míru od prověřené agentury či skupiny specialistů, udělejte to.

Když tolik peněz a času nemáte, a zároveň potřebujete, aby web přinášel co nejvíce s co nejmenší námahou, sáhněte po hotovém řešení – třeba po Miowebu. Rychle získáte dobře fungující web včetně podpory, který zároveň nemá každý druhý.

Všechny informace z článku jsme pro vás shrnuli i v přehledné infografice:

Kolik stojí web infografika

 

A jak byste postupovali vy? Už máte nějaký web za sebou? Jaké máte zkušenosti s agenturami nebo bezplatnými službami? Dejte nám vědět do komentářů!

Viktor Šabacký

Ve Firmě 2.0 jsem zodpovědný za prosperitu značky MioWeb 2.0. Starám se o to, aby "věci odsýpaly" a každý v týmu měl to, co potřebuje ke své práci. Kromě toho se snažím i sám pracovat ;)

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.