PŘEJETE SI OVLÁDNOUT MIOWEB A TVOŘIT SVŮJ WEB S RADOSTÍ?

PŘIJĎTE NA WORKSHOP 29.11. V BRNĚ

CO JSOU ON-PAGE FAKTORY

On-page (nebo také onpage či on page) faktory je pojem, který spadá do oblasti internetového marketingu známé jako optimalizace pro vyhledávače.

Označují prvky dané www stránky, podle kterých vyhodnocuje vyhledávací robot kvalitu webu nebo jeho relevantnost vůči dotazu uživatele. Na základě toho mu pak přiřadí pozici ve výsledcích vyhledávání. Obdobnou roli zastávají i off-page faktory, které se naopak nacházejí mimo dotčené www stránky.

Protože jde o součást internetových stránek, lze je libovolně upravovat a měnit s cílem zvýšit viditelnost webu na internetu získáváním lepších pozic ve výsledcích vyhledávání. Jejich správa tak představuje jednu z hlavních složek SEO.

V moderním pojetí se však k potřebným změnám musí přistupovat tak, aby www stránky sloužily především návštěvníkům, nikoliv vyhledávacím robotům, jejichž algoritmus dle nejnovějších poznatků přikládá velkou váhu právě přínosu pro uživatele.

Základní on-page faktory

  • Titulek – jeden z nejdůležitějších, pro každou stránku by měl být odlišný a zahrnovat klíčová slova, ideální délka je okolo 50 znaků, maximálně do 60. Ve výsledcích vyhledávání se zobrazuje jako text odkazu.
  • Text vč. klíčových slov – dalším významným faktorem je text. Měl by být čtivý, užitečný a přehledný a také s přirozeně zakomponovanými klíčovými slovy a frázemi. Zajímavé informace je vhodné zdůraznit tučným písmem, aby se mohl čtenář co nejvíce zorientovat.
  • Správná struktura vč. nadpisů H1 až H6 – s předchozím faktorem souvisí i požadavek na členění textu. Jednotlivé úseky by měly být racionálně strukturovány s nadpisy a podnadpisy.
  • Meta tagy – v neposlední řadě působí jako on-page faktory i tzv. meta tagy, jako je ALT popisek u obrázků či meta description, s jehož pomocí lze nalákat uživatele ke kliknutí na odkaz a přechodu na web. Na každé stránce by měly být unikátní.

Kromě výše uvedených on-page faktorů, považovaných za základ, existuje i řada dalších kategorií (celkově až 200), například:

  • URL adresa stránek a podstránek – měla by být jasná, výstižná a vypovídající o obsahu.
  • Název domény – zde existuje z hlediska SEO opět stejný požadavek na zřetelnost a souvislost s obsahem jako u URL.
  • Validní HTML kód bez chyb, ve kterém se robot rychle zorientuje.
  • Rychlost načítání webu – uživatel nesmí dlouho čekat na načtení webu.
  • Duplicitní obsah – může vést až k ignorování webu ze strany vyhledávačů.
  • Responzivní design – například nejpoužívanější vyhledávač Google klade velký důraz na přístupnost a bezchybné zobrazení internetových stránek i přes mobilní zařízení.
  • Navigace – orientaci návštěvníka na webu musí usnadňovat promyšlená struktura a navigační prvky.
  • Vnitřní odkazy – zjednodušují pohyb uživatele na webu a dávají mu příležitost ještě lépe porozumět danému tématu či rychleji nalézt řešení problému.

Každý tvůrce webu by měl na on-page faktory pamatovat. Jejich stav lze kontrolovat pomocí celé řady nástrojů, mezi ně patří například Google Search Console.