Návod na jednoduchou analýzu klíčových slov: 5 kroků, které hravě zvládnete

Možná nabízíte úžasné služby a skvělé produkty, ale pokud je nenazýváte nebo nevysvětlujete tím správným způsobem, horko těžko se dostanou k lidem, kteří je hledají na internetu. Přitom právě oni tvoří početnou skupinu vašich potenciálních zákazníků. Když web a jeho obsah budujete s nevhodnými (nevyhledávanými) frázemi, stavíte pomyslnou zeď, přes kterou vás nikdo neuvidí. Řešení? Analýza klíčových slov, co ukáže, jak cestu k vám co nejvíce usnadnit.

Připravili jsme pro vás stručný návod, podle kterého si základní (ale přínosnou) „klíčovku“ uděláte během několika desítek minut, i když se neřadíte mezi odborníky na SEO.

Proč byste analýzu neměli vynechávat

Představte si, jak někam jdete. Spěcháte. Chcete si dát kávu, takže začnete bloudit očima po výlohách a cedulích, jestli nezahlédnete očekávaný nápis „káva s sebou“. V dané ulici stojí tři kavárny. Jedna z nich nemá nikde uvedenou nabídku, takže ta hned z výběru vypadává. Zbylé dvě mají vývěsní cedule – podnik X láká na „kelímkové presíčko, hnědé voňavé štěstíčko“, podnik Y hlásá, že nabízí „malou a velkou kávu s sebou za 20/25 Kč“.

Bingo, to je ono. Y vám dává jasný signál. Nemusíte přemýšlet, co popisek znamená (jako u kavárny X). Vmžiku zpracujete informaci a víte, že půjdete najisto. Ano, i kelímkové presíčko nejspíš bude to, co chcete. Ale v danou chvíli jste šli po kávě s sebou, protože se jedná o zažité pojmenování, které nemusíte jakkoliv dekódovat.

Podobně to funguje i na internetu. Je v pořádku, když se chcete odlišit a být originální, ale ani tak byste neměli zapomínat na standardní a všeobecně známé výrazy, pod kterými váš obor uživatelé vyhledávají.

Jinak se může stát, že se k vám z vyhledávačů nedostanou, protože „existujete“ pod jinými a pro cílovou skupinu nepřirozenými frázemi. Přitom organická návštěvnost je nejcennější, protože zahrnuje návštěvníky, co se aktivně zajímají o problematiku, kterou se zabýváte.

Krok 1: Připravte si tabulku

Můžete psát „ručně“ na papír nebo využít běžný kancelářský program, který dovoluje tvorbu tabulek. Nachystejte si sloupce nazvané: fráze; hledanost na Seznamu; hledanost na Google (pouze pokud můžete pracovat s nástrojem Plánovač klíčových slov v AdWords – vysvětlení níže). Eventuálně přidejte další sekce dle potřeby, např. doplňující informace nebo cílová URL.

Na každý řádek budete následně psát konkrétní klíčové slovo, až vznikne výsledný seznam potřebných termínů.

Krok 2: Udělejte průzkum a brainstorming

I když lze udělat „klíčovku“ pro celý web nebo projekt, doporučujeme postupovat po částech. Půjde vám to snadněji, rychleji a „nezamotáte“ se do toho. Takže vyberte jednu podstránku, text, kategorii v e-shopu nebo třeba blogový článek, pro který potřebujete vypracovat analýzu, a na ten se soustřeďte.

Nejprve zavítejte na weby konkurentů a všímejte si, jaká slova v daném kontextu používají. Porovnejte je s těmi, co na svých stránkách uvádíte vy. Možná už teď odhalíte, kde máte slabá místa. Třeba zjistíte, že opomíjíte důležitá synonyma nebo slangové fráze.

Prozkoumejte i své návštěvníky/zákazníky – „vytáhněte“ data z vyhledávacího formuláře nebo i e-mailové komunikace. Po čem u vás pátrají? Na co se vás ptají a jaké výrazy využívají? Nebo navštivte oborové diskuze a fóra a vysledujte frekventované fráze. Ze všech svých „obhlídek“ vyvstanou slova, která uvedete do tabulky.

V další fázi se zamyslete, co asi řeší člověk, který vás chce na internetu najít. Například provádíte rekonstrukce panelákových koupelen. Ve vaší cílové skupině se tak nacházejí různé typy uživatelů. A o všechny byste se měli zajímat – někteří hledají inspiraci ve fotogaleriích, jiní chtějí mít představu o tom, jaká mohou být dispoziční řešení této místnosti, další se zas shánějí po ceně takové proměny… Když se představíte všem (i těm, co nesplňují požadavky na potenciálního zákazníka), zvýšíte šanci, že si je získáte na svou stranu. Navzdory tomu, že zpočátku se pouze chtěli podívat, jak může změna vypadat.

Po skončení druhého kroku budete mít seznam frází, který poté (ve třetím kroku) „očistíte od balastu“, tedy nesmyslných a „slabých“ slov.

Krok 3: Vytipujte ideální klíčová slova

Teď už si musíte vzít k ruce nástroj, který vám pomůže určit, přes jaké fráze k vám mohou proudit návštěvníci. Protože vám ukazujeme základní analýzu klíčových slov, zmíníme jen služby zdarma. Pro tyto účely jich existuje hned několik. Doporučujeme je kombinovat, ať dostanete hodnotné výsledky, ze kterých budete těžit očekávanou návštěvnost ze SERPu.

A ještě poznámka pro ty z vás, kteří by na tomto místě očekávali i pomocníka od společnosti Google, který je možné dohledat pod názvem Keyword Planner. Bohužel do něj nelze přistupovat bez aktivních PPC kampaní, proto ho nepovažujeme za bezplatný nástroj. Pokud ale Adwords používáte jako platící zákazník, přejděte přes nastavení do Plánovače klíčových slov a zopakujte postup, který jste si už vyzkoušeli v Skliku.  

  • Návrh klíčových slov v Skliku

Jak získat přístup: Přejděte na www.sklik.cz, zaregistrujte se (nebo se přihlaste, pokud už máte vytvořený účet). V horním menu klikněte na „Nástroje“ -> „Návrh klíčových slov“.

Zadejte slovo či slovní spojení ze svého seznamu a zjistíte, jestli a jak je hledané a jaké další výrazy a slovní spojení se k němu vztahují z hlediska uživatelských dotazů = co lidé zadávají do vyhledávače, když zjišťují informace o daném tématu.

Ukázka z nástroje  Návrh klíčových slov (Sklik.cz) – zadali jsme primární frázi „Jak vytvořit web“. Jde o téma, které řeší potenciální zákazníci Miowebu. Mimo jiného jsme zjistili, že místo slovíčka web používají dvojslovné označení „webové stránky“.

  • Našeptávače vyhledávačů

Jakmile máte data z Skliku (případně i z Google AdWords), další porci nápadů „vydolujete“ z našeptávačů. Zadejte dotaz do vyhledávacího políčka, chvilku počkejte a objeví se vám související a relevantní fráze.

Ukázka našeptávače na Seznam.cz

Ukázka našeptávače na Google.com (dotazy se zobrazují také v dolní části stránky jako odkazy)

Krok 4: Zaměřte se na long-tail fráze

Možná jste už na ně narazili – víceslovné termíny, které mají oproti obecnějším a „profláklejším“ frázím menší hledanost. Ale jsou konkrétní, což je jejich velké plus. Základní klíčové slovo může být například „tenisky“. Lidé ho sice hledají ve velkém, ale pravděpodobnost, že k tomu vytvoříte obsah, díky kterému se s webem vyšplháte na přední pozice ve vyhledávači, je u takto konkurenčního a nespecifického dotazu poměrně malá, resp. vyžaduje hromadu práce. Nevíte, co vlastně uživatel chce, když hledá jen slovo „tenisky“. Touží po dámských či pánských? Myslí sportovní nebo módní? Značkové či neznačkové? Chce koupit nebo se jen inspirovat? Tak jak mu nabídnete nejlepší možnou odpověď?

Zatímco dotaz „bílé dámské tenisky velikost 38“ už vám napoví mnohem víc, abyste své texty upravili cílové skupině „na míru“. Přečtěte si více o výhodách long tail klíčových slov v našem slovníčku.

K dotazu tenisky se vztahuje přes  18,5 milionu výsledků. V tomto ohromném množství bude složité prorazit.

K dotazu bílé dámské tenisky velikost 38 se vztahují necelé 3 miliony výsledků. Konkurence se oproti prvotnímu příkladu značně zúžila.

Krok 5: Udělejte si v datech pořádek

Tabulka se naplnila klíčovými slovy, půlku práce tak máte za sebou. Ta druhá vás čeká při realizaci, kdy musíte vytipované fráze vhodně zakomponovat do obsahu, kvůli kterému jste analýzu tvořili. Ještě než se do toho pustíte, věnujte čas „úklidu“. Čím přehlednější seznam budete pak mít při ruce, tím efektivnější použití vám nabídne.

Srovnejte záznamy podle abecedy nebo stanovených parametrů, vymažte duplicity a podobná nebo příbuzná spojení označte shodnou barvou (eventuálně si je zkopírujte k sobě do tematických bloků). Budete se tak v tabulce snadněji a rychleji orientovat. Také pak jednodušeji určíte, pro jakou podstránku/část projektu se daná skupina slov hodí nejlépe.

Nezapomeňte, že cílem analýzy klíčových slov není určení frází, kterými pak nesmyslně zahltíte nejrůznější sekce na svých webových stránkách. Ostatně, tzv. tapetování (keyword stuffing) vyhledávací roboti neberou jako ukazatel kvalitního obsahu. To už patří do minulosti.

Moderní SEO techniky stavějí do „centra dění“ uživatele. Předkládejte mu relevantní, přínosné, dobře přístupné a přirozeně zpracované informace a budete na nejlepší cestě jak za lepším umístěním ve výsledcích vyhledávání, tak za příjemným uživatelským zážitkem či rovnou zákaznickou zkušeností.

Katka pečuje o celý projekt MioWebu a jeho tým. Miluje spolupráci a brainstorming. A taky počítače a techniku jako takovou. Návody otevírá až v nouzi nejvyšší.

Vytvořte si profesionální web
za pár hodin

Od teď už nepotřebujete programátora.
Web si jednoduše poskládáte sami z desítek připravených obsahových prvků a designových bloků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • NOVINKY E-MAILEM

    Chcete od nás dostávat tipy na články, jak z vašeho webu udělat ten nejlepší prodejní nástroj?

  • NEJČTENĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY