PŘEJETE SI OVLÁDNOUT MIOWEB A TVOŘIT SVŮJ WEB S RADOSTÍ?

PŘIJĎTE NA WORKSHOP 29.11. V BRNĚ

CO JE POP-UP OKNO

Termín pop-up neboli popup okno či ještě jinak vyskakovací okno označuje specifický formát, který se objeví „nad“ obsahem stránky (v popředí) a částečně nebo úplně ji překryje. Ta přestane být aktivní a uživatel musí vykonat nějakou akci přímo v pop-up okně, aby mohl pokračovat v jejím prohlížení.

Prostřednictvím pop-up okna tvůrce webu upozorňuje na speciální obsah nebo podmínky, případně směruje ke správné akci, žádá o zadání e-mailu apod.

Kromě standardního typu existuje tzv. exit pop-up, který se návštěvníkovi www stránek zobrazí ve chvíli, kdy se chystá odejít – kurzor myši se blíží k pravému hornímu rohu s křížkem pro zavření.

Konkrétní tipy pro využití pop-up okna

Možnosti využití jsou poměrně široké, obecně ale platí, že pop-upy patří mezi nástroje internetového marketingu. Vyznačují se vysokým konverzním poměrem. Zpravidla slouží k:

  • vyzývání k další akci,

  • propagaci bonusového obsahu ke stažení (např. e-booku),

  • předložení přihlašovacího formuláře (např. na webinář, k odběru newsletteru),

  • upozornění na výhody a akční nabídky.

Běžné pop-up okno zahrnuje atraktivní nadpis s dovysvětlujícím podnadpisem či dalším krátkým textem, grafický prvek (obrázek) a tlačítkoCTA pro provedení nebo dokončení požadované akce. Co se týče velikosti, ta vychází z povahy sdělení a celkového rozložení stránek. Určitě by však vyskakovací okno nemělo zcela zakrýt podklad.

Jak vytvořit popup

Okno je možné nechat naprogramovat, resp. zapsat do zdrojového kódu webu, mnohem jednodušší způsob tvorby ale představují pluginy, widgety a podobná rozšíření propojitelná s redakčními systémy typu WordPress a další.

    1. Blokování

Vyskakovací okna nejsou u uživatelů příliš oblíbená. Je to následek trendu z minulosti, který tento formát v jednom období používal až přespříliš. Mnoho internetových stránek tehdy fungovalo na principu „co klik, to vyskočení“.

Proto postupně vznikla rozšíření pro prohlížeče, které brání automatickému otevření těchto oken. Tento fakt je zároveň radou pro tvůrce webu – u pop-up oken platí známé rčení, že méně je více.

Penalizace od Googlu

Největší a nejpoužívanější celosvětový vyhledávač Google, který provozuje prohlížeč Google Chrome v roce 2016 oznámil, že bude od ledna 2017 penalizovat weby s prvky, které brání pohodlnému a bezproblémovému čtení a prohlížení v mobilním zařízení (kromě tabletů).

Na seznam těchto rušivých součástí zařadil právě i pop-up okna. Určil jen několik výjimek, které mu nevadí. V tomto ohledu jde o vyskakovací okna s důležitým oznámením např. o cookies nebo věkové hranici pro přístup, přihlašovací pole nebo platební brány, exit popupy nebo okna malého formátu.